پس از دستورات رئیس قوه قضائیه در خصوص رفع مشکل افراد فاقد شناسنامه، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که در نتیجه اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مجموعه قضائی استان هرمزگان، هیچ ایرانی بدون شناسنامه‌ای در این استان وجود ندارد.

به گزارش دلفین، در سال‌های گذشته بارها رسانه‌های رسمی و گروهی از شهروند خبرنگاران از افراد فاقد شناسنامه در هرمزگان گزارش داده‌اند و در مصاحبه با افرادی در حاشیه شهر بندرعباس، روستاهای اطراف حاجی‌آباد، لیردف و همچنین بشاگرد وضعیت نابسامان این شهروندان بدون اسناد هویتی را به تصویر کشیده‌اند؛ اما هر بار مسئولان به بهانه‌های مختلف سعی کرده‌اند با پاک کردن صورت مسئله این موضوع را از صفحه‌ی اذهان عمومی پاک کنند.

تأیید رسانه‌ها بر زندگی افراد بی‌شناسنامه در بندرعباس

خبرگزاری فارس چندی نیز در همین خصوص و در گزارشی با تیتر «بابا غلوم؛ حاشیه بدخیم بندرعباس» به تشریح گروهی از این افراد پرداخته و نوشته بود: «قبل از ورود به بندرعباس، درست پشت میدان تره‌بار بابا غلوم، حدود شصت و پنج خانوار زندگی می‌کنند که تا هوا خنک است در این نقطه روزگار می‌گذرانند و کسی نمی‌داند بعد از گرم‌شدن هوا کجا می‌روند. بعضی‌هایشان بدون نام بردن از منطقه‌ای خاص، می‌گویند جای خنک می‌روند. اغلب شناسنامه ندارند. بچه‌ها هم سراغ درس‌ومشق نمی‌روند. آب موردنیازشان را از خانه‌های مردم و با طی مسافت زیاد تهیه می‌کنند. شدت آسیب‌دیدگی بچه‌ها در این منطقه بسیار زیاد است. معضل مواد مخدر و… به‌وضوح قابل‌مشاهده است و…»

زادگاه معاون اول رئیس‌جمهور سابق

شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا نیز در گزارشی به منطقه کوهشاه احمدی پرداخته و نوشته بود: «کمی دورتر از این شهر پرهیاهو و پرزرق‌وبرق هنوز هستند مردمانی در این دیار کهن که نام ایرانی را بر پیشانی خود دارند؛ اما در هیچ جایی نامی از آنان به ثبت نرسیده و خلاصه اینکه تا امروز حتی از داشتن شناسنامه محروم بوده‌اند.»

اردیبهشت ۱۴۰۱ و اعلام پایان معضل بی‌شناسنامگی

این گزارش‌ها و ده‌ها گزارش مشابه دیگر از سطح فراگیر این معضل در نقاط مختلف استان حکایت دارد؛ اما هر بار مسئولان از حل کامل این مشکل و پایان بی‌شناسنامگی هرمزگانی‌ها خبر داده‌اند؛ موضوعی که سال بعد بار دیگر خود را در قامتی جدید نشان داده است.

به‌عنوان‌مثال اردیبهشت‌ماه سال گذشته «مجتبی قهرمانی» رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در حاشیه سفر شهرستانی خود به جاسک، با حضور در مسجد جامع امیرالمؤمنین شهر لیردف، شناسنامه‌های ۴۲ نفر از اهالی این منطقه را که طی سال‌های طولانی از نداشتن اوراق هویت رنج می‌بردند، به آن‌ها تقدیم کرد.

قهرمانی گفت: پس از صدور دستور رئیس قوه قضاییه در دی‌ماه ۱۴۰۰ مبنی بر لزوم حل مشکل افراد بدون شناسنامه، با همکاری ادارات مربوطه تمهیدات لازم در این زمینه اتخاذ و اجرایی شد.

او گفت: با صدور شناسنامه برای ۱۵۰ نفر در مناطق مختلف استان طی این مدت، اکنون می‌توان به‌جرئت ادعا کرد که پرونده افراد فاقد شناسنامه در استان هرمزگان بسته شده است.

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان گفت: درخواست ۱۰ نفر از متقاضیان دریافت شناسنامه به دلیل احراز نشدن تابعیت ایرانی آن‌ها رد شده است.

اردیبهشت ۱۴۰۲ و بار دیگر اعلام پایان معضل بی‌شناسنامگی

بااین‌حال انگار این مسئله به سنت اردیبهشت‌های هرمزگان تبدیل شده است چرا که مجتبی قهرمانی در نشست خبری این هفته درباره سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان نیز بار دیگر این مسئله را مورد تأکید قرار داد و در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه گفت: پس از دستورات رئیس قوه قضائیه در خصوص رفع مشکل افراد فاقد شناسنامه، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که در نتیجه اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مجموعه قضائی استان هرمزگان، هیچ ایرانی بدون شناسنامه‌ای در این استان وجود ندارد.

چرایی ماجرا

دراین‌خصوص شاید باید حق را به قهرمانی داد چرا که این افراد هیچ‌گاه صدایی ندارند و به دلیل سطح پایین سواد و عدم دسترسی به ادارات دولتی کسی صدای آن‌ها را نمی‌شوند و پرونده‌ای برای آن‌ها در دستگاه قضا تشکیل نشده است و همین مسئله نیز باعث می‌شود که مسئولان حاکمیتی از پایان ماجرا خبر بدهند؛ اما حلقه‌ی مفقوده در این میان دستگاه‌هایی است که مسئولیت رصد این شرایط و بررسی مشکلات و معضلات اجتماعی را دارند و این افراد و نهادها هستند که باید با دقت بیشتری این موضوعات را مورد رصد قرار دهند و تا این مسئله ببه‌صورت جدی در برنامه قرار نگیرد نمی‌توان از پایان مشکل افراد بدون سند هویتی در هرمزگان صحبت به میان آورد.

گزارش اختصاصی

  • نویسنده : زهرا شاکرمی