سپردن شدن سکان استانداری هرمزگان به «مهدی دوستی» یکی از امیدواری‌های سیاسیون هرمزگان بود چرا که آنان معتقد بودند که این انتخاب سبب تقویت ارتباطات هرمزگان با مرکز می‌شود.

به گزارش دلفین، دوستی به سبب فعالیت‌های سیاسی و عمرانی خود در سال‌های گذشته ارتباطات گسترده‌ای با بدنه‌ی قدرت داشت و به دلیل روحیات خاصش توانسته بود اعتماد بسیاری از افراد را از جمله «سعید محمد» فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانیبا را به خود جلب کند.

گره‌خوردن پل به یک دوستی

پس از آن با قرار گرفتن «سعید محمد» در رأس شورای‌عالی مناطق آزاد، این امیدواری تقویت شد و گروهی اعلام داشتند که تعامل استاندار هرمزگان با یار پیشین خود می‌تواند به برگ برنده‌ای برای ازبین‌بردن حاکمیت دوگانه در جزایر و استفاده از ظرفیت‌های ویژه این مناطق خصوصاً به سرانجام رساندن پروژه‌ی معطل‌مانده پل خلیج فارس در قشم شود.

تاریخچه‌ی پل خلیج فارس

ماجرای این پل بسیار طولانی است؛ اما بر اساس منابع تاریخی در سال ۱۳۵۱ دولت وقت تصمیم گرفت تا نخستین بندر آزاد تجاری ایران را در جزیره قشم ایجاد کند. در اولین گام تصمیم گرفته شد با ایجاد یک پل سنگی از ناحیه لافت ارتباط زمینی بین قشم و بندرعباس برقرار و به‌این‌ترتیب این جزیره به یک مرکز بزرگ توریستی و تجاری بزرگ در دهانه خلیج فارس و تنگه هرمز تبدیل شود. در سال ۱۳۶۹ که قشم منطقه آزاد تجاری و صنعتی اعلام شد بار دیگر زمزمه طرح احداث پل مطرح اما باز هم در حد حرف باقی ماند. در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بار دیگر زمزمه‌هایی از ایجاد این پل به گوش رسید که درنهایت بالاخره در سال ۱۳۸۸ طرح‌های مطالعاتی تکمیل و در هیئت دولت مطرح شد؛ اما پیشنهاد احمدی‌نژاد برای احداث تونل طرح را مجدداً به تعویق انداخت و سپس در دولت‌های بعدی پاس‌کاری شد تا جایی که ۱۰ سال بعدازاین جریان در سال ۹۸ «فریدون همتی» استاندار وقت هرمزگان در جلسه شورای فنی استان با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این طرح ۱۷ درصد است، گفت: ساخت پروژه پل خلیج فارس تاکنون ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه داشته و منابع مالی موردنیاز برای تکمیل این طرح ۸۵۵ میلیون یورو است. این یعنی توقف ساخت.

اهمیت پل خلیج فارس برای قشمی‌ها

بااین‌حال اهمیت این پروژه برای مردم قشم به حدی است که «حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی» امام‌جمعه این جزیره، سال گذشته در خطبه‌های نمازجمعه اتمام پل خلیج فارس را هم‌تراز با آبروی نظام دانست و گفت: پل خلیج فارس که جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند، به آبروی نظام جمهوری اسلامی و آرزوی مردم جزیره قشم تبدیل شده است.

اگر چه سعید محمد خود را گره‌گشای این پروژه معرفی کرده بود؛ اما محمد هم با دولت زاویه پیدا کرد و از سازمان منطقه آزاد رفت و این پروژه نیز علی‌رغم تبلیغات برای آغاز به کار سریع، کند و کند و کندتر شد تا جایی که برخی از توقف کامل آن صحبت به میان آوردند.

اما مشکل کجاست که این پروژه با وجود اهمیت فرا استانی به‌عنوان یکی از مطالبات اساسی مردم هرمزگان در طول سالیان متمادی به دلایل گوناگون و در دولت‌های مختلف مغفول مانده است؟!

شبکه‌ی نفوذ

در همین خصوص و در سومین سال فعالیت دولت رئیسی، مهدی دوستی در نشست ویدئوکنفرانسی با مدیران اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن تبیین راهبردهای استان در توسعه دریا محور، به موارد مطرح شده در خصوص جزایر پاسخ داد و اظهار کرد: شورای برنامه‌ریزی استان‌ها لازم است اختیاراتی برای مدیریت یکپارچه در سواحل و جزایر داشته باشد و سازمان‌های دیگر مانند مناطق آزاد مسائل اقتصادی و توسعه را دنبال کنند.

استاندار هرمزگان در این نشست احداث پل خلیج‌فارس را مادر توسعه جزیره قشم دانست و گفت: نظر ما این است که پل خلیج‌فارس به‌عنوان جزوی از کریدور شمال به جنوب توسط دولت تکمیل شود چرا که احداث این پل، قشم را به رقیب جدی امارات تبدیل خواهد کرد و همین دلیل برای کارشکنی‌های شبکه نفوذ در فرایند اجرایی پل خلیج‌فارس کافی است.

سخن پایانی

بعد از گذشت بیش از نیم‌قرن از آغاز پروژه‌ی پل خلیج فارس، امروز استاندار هرمزگان از وجود شبکه‌ی نفوذ برای جلوگیری از اجرای آن صحبت کرده است و افکار عمومی این مطالبه را دارد که این بار به‌صورت شفاف دلایل توقف این پروژه‌ی مهم بررسی شود و افراد دخیل نیز به مردم معرفی شوند چرا که به میان آوردن صرف موضوع نفوذ تنها سبب دلسردی جامعه و بدبینی به مسئولان خواهد شد و دستاورد دیگری در پی نخواهد داشت.

گزارش اختصاصی

  • نویسنده : زهرا شاکرمی