هليكوباكتر پيلورى يك باكترى استوانه اى و مارپيچى و تاژك دار است كه در سطح مخاط معده زندگى مى كند.

به گزارش دلفین، هليكوباكتر پيلورى يك باكترى استوانه‌اى و مارپيچى و تاژك دار است كه در سطح مخاط معده زندگى مى‌كند. سابقه همزيستى اين باكترى با انسان به صد هزار سال مى رسد، و انسان تنها مخزن مهم باكترى است.

انتقال باكترى به انسان از والدين به كودكان و از طريق آب و مواد غذايي آلوده به باكترى صورت مى گيرد و تا مدت‌ها فرد آلوده به ميكروب بدون علامت باقى مى‌ماند .
ميكروب هليكوباكتر پيلورى در انسان سبب ايجاد عوارض متنوعي مي‌شود كه اغلب ورم مزمن معده (گاستريت) و در موارد كمى ايجاد زخم معده و ابتداى روده باريك (اثنى عشر) و آدنوكارسينوم معده (سرطان معده) و نوعى لنفوم مختص معده را به بار مي‌آورد.

براى شناسايى عوارض فوق انجام آندوسكوپى معده ضرورى است. از جمله عوامل محيطى كه خطر سرطان معده همزمان با عفونت با اين باكترى را افزايش مى‌دهد کشيدن سيگار و مصرف غذاهاى بسته بندى شده است. در مقابل رژيم غذائى سرشار از آنتى اكسيدان‌ها و ويتامين سى (خرما و ليموترش) اثر محافظتى در مقابل ابتلا به سرطان معده دارند.
يكى از مواردى كه درمان اين ميكروب را با مشكل مواجه مى‌كند مصرف بى رويه و خودسرانه آنتى بيوتيك‌هاست كه منجر به افزايش مقاومت ميكروب هليكوباكتر در برابر درمان‌هاى رايج مى‌شود.
درمان عفونت ميكروب هليكوباكتر همواره توصيه نمى‌شود مگر در مواردى كه منجر به عوارضى چون زخم معده يا اثنى عشر يا التهاب حاد و مزمن  معده همراه با سوء هاضمه شده باشد.
بد نيست بدانيد كه اين باكترى در موارد معدودى مى‌تواند مفيد هم باشد ازجمله در بيمارانى كه ريفلاكس مزمن اسيد معده به مرى دارند که در پي آن مرى مستعد سرطان مى‌شود، اما وجود همزمان هليكوباكتر در اين بيماران خطر بروز سرطان مرى را كاهش مى دهد .

 

دکتر داریوش ذاکر

  • نویسنده : کد 101