رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی بندرعباس با بیان این‌که اکثر نیروها در یکی از مناطق شهرداری نیروهای فامیلی هستند، گفت: متأسفانه در برخی مواقع چنین اتفاق‌هایی مشاهده می‌شود

«اسماعیل بواشه» عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین در خصوص جذب نیروی انسانی در شهرداری بندرعباس اظهار داشت: جذب نیروی انسانی در شهرداری باید طبق یک چارچوب و مشخص باشد.

وی ادامه داد: استخدام‌ها باید طی یک اطلاعیه‌ی عمومی در سطح شهر بندرعباس صورت بگیرد تا افرادی که دارای شرایط استخدام هستند با امتیاز برابر به کار گرفته شوند.

نیروهایی که در محل کار حاضر نمی‌شوند

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی بندرعباس گفت: متأسفانه جذب نیرو در شهرداری براساس روابط فامیلی یا سیاسی انجام می‌شود و همین موضوع باعث شده تا برخی از نیروها حرف‌شنوی لازم را نداشته باشند یا اصلاً در محل کار حاضر نشوند که آسیب‌های بزرگی را به بدنه‌ی شهرداری وارد کرده است.

دستگاهی فربه به نام شهرداری

بواشه با اشاره به تعداد بازنشستگان شهرداری بندرعباس در طول سال گفت: تعداد بازنشسته‌های شهرداری در سال شاید به ۳۰ یا ۴۰ نفر برسد اما متأسفانه در مقابل سالانه ۲۰۰ نفر جذب می‌شوند و همین مساله شهرداری را به دستگاهی فربه تبدیل کرده که حتی در پرداخت حقوق، سنوات و پاداش‌ها دچار مشکل است.

وی تأکید کرد: وجود چهارچوب‌ها باعث می‌شود تا افراد لایق بتوانند در سیستم شهرداری جذب شوند.

نیروهای فامیلی در یکی از مناطق شهرداری بندرعباس

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی بندرعباس با بیان این‌که اکثر نیروها در یکی از مناطق شهرداری نیروهای فامیلی هستند، گفت: متأسفانه در برخی مواقع چنین اتفاق‌هایی مشاهده می‌شود درصورتی‌که خانواده‌هایی نیز هستند که به دلیل نداشتن پارتی حتی یکی از فرزندان‌شان هم با وجود داشتن مدرک تحصیلی و تخصص لازم، شانسی برای استخدام ندارد.

بواشه ادامه داد: به‌طور مثال فردی به من مراجعه ‌کرده که بازنشسته شهرداری بوده و سه سال است که درخواست استخدام فرزندش را دارد؛ با توجه به میزان سالانه‌ی جذب نیرو در شهرداری حق چنین افرادی است که استخدام شوند اما راه به‌جایی نمی‌برند، در مقابل مواردی هستند که به‌واسطه‌ی داشتن آشنا بلافاصله جذب و پس از ۶ ماه قراردادی شده اند، درحالی‌که افرادی با ۱۰ سال سابقه‌ی کار هنوز نیروی شرکتی شهرداری هستند.

نسبت به ناعدالتی ها معترض هستیم

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: بنده نسبت به این ناعدالتی‌ها معترض هستم و بار دیگر تأکید می‌کنم که شهرداری باید شرایطی را فراهم کند که برای همه‌ی مردم به شکل یکسان امکان استخدام وجود داشته باشد و حقی از کسی ضایع نشود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی بندرعباس گفت: در جلسه‌ای که در رابطه با نیروی انسانی بود خطاب به «حسن سالاری» مدیر سرمایه انسانی شهرداری بندرعباس، سه سؤال مطرح کردم که ایشان هر سه مورد را انکار کرد؛ درحالی‌که این‌گونه نبود.

بواشه ادامه داد: از دیگر اعضای شورا انتظار داشتم که در این مورد واکنش نشان دهند اما متأسفانه سکوت کردند و حتی شهردار بندرعباس نیز پاسخ‌گوی این موضوع نشد.

پرسش اول

وی با اشاره به سؤال‌های طرح‌شده در آن جلسه گفت: در سؤال اول پرسیده بودم که آیا نیرویی در سال ۹۶ جذب شهرداری شده است؟ این موضوع در حالی کتمان شد که لیست ۱۳۰ نفر نیروی جذب‌شده در سال گذشته در اختیار من قرار دادند و در صحن علنی شورا نیز ارائه‌شده است.

پرسش دوم

این عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: در سوال دوم درخصوص وجود نیروهای شرکتی در پست‌های سازمانی پرسیدم. همان‌گونه که می‌دانید این موضوع خلاف قانون است و تنها کسانی می‌توانند در پست‌های سازمانی در شهرداری مشغول به کار شوند که کارمند رسمی یا پیمانی شهرداری باشند. این موضوع در حالی کتمان شد که معاون حقوقی سازمان حمل‌ونقل شهرداری که یکی از این موارد است نیروی شرکتی است.

پرسش سوم

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی بندرعباس با اشاره به پرسش سومش در شورای شهر که آیا اعضای شورا نیرویی را برای جذب در شهرداری معرفی کرده‌اند، گفت: به دلیل این‌که ما نمایندگان مردم هستیم امکان دارد مراجعه‌کننده‌هایی را برای جذب معرفی کرده باشیم تا در صورت نیاز و داشتن مدرک تحصیلی معتبر در شهرداری مشغول به کار شوند که غرض چنین مواردی نیست.

منتظر پاسخ آقای شهردار

بواشه در پایان خاطرنشان ساخت: متاسفانه این سه سوال با وارونه جلوه دادن کتمان شد و همان‌گونه که اشاره کردم انتظار این بود که اعضای شورا به این موضوع توجه کنند و واکنش نشان دهند یا شهردار ردای پاسخ‌گویی می‌پوشید، اما تا این لحظه آقای امینی‌زاده در این خصوص هیچ پاسخی ارائه نکرده است.