کاشت هندوانه را می‌شود تاراج سفره‌های زیرزمینی قلمداد کرد چرا که بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تولید یک کیلوگرم هندوانه در ایران ۲۸۶ لیتر آب مصرف می‌شود.

اشاره:

کاشت هندوانه را می‌شود تاراج سفره‌های زیرزمینی قلمداد کرد چرا که بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تولید یک کیلوگرم هندوانه در ایران ۲۸۶ لیتر آب مصرف می‌شود. وضعیت بحرانی آب در کشور زنگ‌ خطر خشکسالی متدوام را به صدا درآورده است با این حال «عنايت‌الله بياباني» نايب رييس خانه كشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، ايران را در جایگاه چهارم جهان در توليد هندوانه معرفی کرده و به مزایای اقتصادی آن پرداخته است، بی آن‌که هزینه‌ای که برای تامین آب این محصول آب‌بر صرف می‌شود را در نظر بگیرد، یعنی اگر همین آب بدون هیچ فرآوری به کشورهای دیگر صادر شود، ارزآوری به مراتب بیشتری در پی خواهد داشت. اما انگار وضعیت در هرمزگان نیز به همین منوال است و برای تغییر تفکر حاکم باید خسارت‌های بیشتری پرداخت شود.


۱۳۰ هزار تن هندوانه در سال

هفته‌ی گذشته «سید رضا امیرزاده» مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان خبر نه‌چندان خوشحال‌کننده‌ای مخابره کرد و گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۱۳۰ هزار تن محصول از مزارع هندوانه استان برداشت و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

کاهش ۴۰ درصدی سطح زیرکشت

وی در ادامه با بیان این که سطح زیر کشت هندوانه خارج از فصل در هرمزگان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته حدود ۴۰درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: علت اصلی این کاهش، اجرای طرح اصلاح الگوی کشت، استفاده بهینه از آب و جایگزینی گیاهان با مصرف آب کمتر است.

امیرزاده زمان کشت هندوانه پاییزه در هرمزگان با هدف تامین هندوانه شب یلدا در کشور را اواخر شهریور عنوان و اضافه کرد: برداشت محصول نیز از اواسط آذرماه آغاز و تا پایان دی‌ماه ادامه می‌یابد.

مناطق بحرانی آب

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از شهرستان‌های میناب، جاسک و رودان به عنوان مناطق مهم تولید هندوانه پاییزه و بهاره و از حاجی‌آباد به عنوان منطقه کشت و برداشت هندوانه تابستانه دراین استان نام برد.

  • نویسنده : 102