بنا بر آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات کشور تا پایان آبان ماه نسبت به مدت مشابه گذشته 12.96 درصد از نظر ارزش دلاری افزایش یافته و واردات نیز در این مدت نسبت به هشت ماهه پارسال 12.58 درصد از نظر وزنی و 14.4 درصد از حیث ارزش دلاری کمتر شده است.

بنا بر آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات کشور تا پایان آبان ماه نسبت به مدت مشابه گذشته ۱۲٫۹۶ درصد از نظر ارزش دلاری افزایش یافته و واردات نیز در این مدت نسبت به هشت ماهه پارسال ۱۲٫۵۸ درصد از نظر وزنی و ۱۴٫۴ درصد از حیث ارزش دلاری کمتر شده است.

اگر به سبد صادراتی ایران نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که مهمترین اقلام صادراتی در این مدت به ترتیب میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸٫۸۱ درصد، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۳۳۹ میلیون دلار و سهم ارزش ۴٫۲۵ درصد و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳٫۵ درصد بوده است.

با این حال کالاهای غیرنفتی نیز به سبب افزایش نرخ برابری دلار در برابر ریال مشتری های بهتری پیدا کرده اند. در این مدت مهمترین مقصد صادراتی ایران عراق با ۶ میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۱٫۴۶ درصد بوده و پس از این کشور چین، امارات، افغانستان و هند قرار گرفته اند.

اگر به جدول زیر نگاهی بیاندازیم اولویت نیازهای کشورهایی که بیشترین کالا را از ایران وارد می‌کنند، مشخص می شود:

عراق

افغانستان امارات تركيه چين
سيمان انواع آهن/پروفيل كاتود مس كاتدو مس متانول
انواع بستني روغن هاي صنعتي زعفران پلي اتيلن سنگ آهن
سيب، هندوانه كف پوش قير نفت كود اوره مواد شيميايي
کاشی ، سراميك،‌آجر رب گوجه پسته آمونياك زعفران
پسته و مغز قير نفت فرش سرب قير
ليمو و آب لیمو انواع شيريني و شكلات روغن صنعتي پوست خام پسته
انواع سبزيجات كاشي و سراميك مغزپسته آب سيب و آب انگور شيرين بيان
انواع لبنيات انواع صابون انگور لوله مسي پوست
گوجه و رب گوجه پسته هندوانه روغن صنعتي كف پوش
كولر آبي سيب درختي شيرين بيان انواع خرما خرما
روغن نباتي كفش انواع خرما مغز پسته انجير
شير آلات صنعتی پلاستيك سنگ گچ هندوانه انواع مواد شيميايي
انواع پلاستيك لباس ورزشي ميگو ملامين انواع ميوه

 

در این وضعیت لازم است که تجار و تولیدکننده‌های هرمزگانی با دیدی باز و احصا شرایط بازار این کشورها فعالیت خود را ادامه دهند تا با کمترین ریسک، بیشترین سودآوری را داشته باشند.

 

  • نویسنده : 102