بی شک یکی از تاثیرگزارترین نویسندگان معاصر جهان فوئنتس است که خدمت بزرگی به ادبیات کرده و با استعداد فوق‌العاده و ناب خود برای همیشه نامش را در تاریخ به ثبت رسانده است.

گلاره روشنگر

 

بی شک یکی از تاثیرگزارترین نویسندگان معاصر جهان فوئنتس است. فوئنتس از جمله کسانی است که خدمت بزرگی به ادبیات کرده و با استعداد فوق‌العاده و ناب خود برای همیشه نامش را در تاریخ به ثبت رسانده است.

«کارلوس فوئنتس مارسیاس» در ۱۱ نوامبر سال ۱۹۲۸ در شهر «پاناماسیتی» مکزیک به دنیا آمد. او از بزرگ‌ترین نویسندگان مدرن مکزیک و به قولی غول ادبیات آمریکای لاتین بود و در دوران نویسندگی‌اش رمان، فیلم‌نامه، داستان و نقدهای فراوانی نوشت.

با توجه به شرایط خانواده و این که پدر وی از دیپلمات‌های مشهور مکزیک بود؛ کودکی فوئنتس در کشورهای مختلفی سپری شد. خانواده‌ی فوئنتس در هشت سالگیِ کارلوس، در شهر واشنگتن‌دی‌سی اقامت گزیدند و این باعث شد که وی با زبان انگلیسی نیز آشنا شود. فوئنتس سپس تحصیلاتش را در سانتیاگو، شیلی و بوئنوس‌آیرس گذراند و در شانزده سالگی به مکزیک بازگشت و در مکزیکوسیتی به دانشگاه رفت و در رشته‌ی حقوق مدرک خویش را دریافت کرد.

فوئنتس شغل پدر را ادامه داد و به دنیای سیاست وارد شد و به‌عنوان سفیر مکزیک به کشورهای زیادی سفر کرد و به تجربه های خویش افزود.

نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه فوئنتس در سال ۱۹۵۴ منتشر شد.  این مجموعه با استقبال چندانی مواجه نشد اما وی را نیز نتوانست از نوشتن باز دارد. فوئنتس در ۲۹ سالگی نخستین رمان خود با عنوان «جایی که هوا صاف است» را منتشر کرد و از این به بعد بود که کار حرفه‌ای وی آغاز شد.

اگر بخواهیم تعریف کوتاهی از رمان‌های فوئنتس ارائه دهیم؛ می‏توانیم بگوییم که رمان‌های تاریخی‏‌ای هستند که با صناعات رمان معاصر نوشته شده‏‌اند. تاریخ مکزیک تقریبا در همه‌ی رمان‌های فوئنتس حضور دارد. همان طور که می دانید مدرنیسم ادبی آمریکای لاتین عمدتا با الگوهای فرانسوی شکل گرفت. خود فوئنتس هم تأثیرات زیادی از نویسندگان فرانسوی پذیرفته است.

یکی دیگر از مهم‏ترین ویژگی‌های نویسش فوئنتس استفاده از دیدگاه دوم شخص در روایت رمان بود . این شیوه از ابداعات فوئنتس نیست و چند سال قبل از وی میشل بوتور، از پیشگامان رمان نوفرانسه، اثر خود «تغییر»را با این شیوه نوشته بود ولی کار فوئنتس جاانداختن این تکنیک و به بلوغ رساندن آن بود.

کارهای فوئنتس را می‌شود در زمره‌ی نویسندگان سبک مجیک رئال دسته‌بندی کرد. بسیاری از موضوعاتی که در آثار رئالیسم جادویی هست، یک نوع راز آلودگی در ذات خود دارند. تعدادی از این موضوعات از پدیده‏ های طبیعی و تعدادی هم موضوعات خیالی و از تمنیات ناخودآگاه انسانی هستند. فوئنتس در ساخت همزمان این دو نوع موضوعات به حق چیره‌دست بود.

از مهم ترین آثار فوئنتس می‌توان به «آئورا» ، «پوست انداختن» ، «مرگ ارتیمو‌کروز» و «آسوده‌خاطر» اشاره کرد.

او سرانجام در ۱۵ می ۲۰۱۲ ، در ۸۳ سالگی و بر اثر مشکلات قلبی در بیمارستان جان سپرد.