تحریریه‌ی نشریه دلفین در خطابه‌ای انتظارات مطبوعاتی خود از مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد هرمزگان را به رشته‌ی تحریر درآورد.

خطابه‌ای برای مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان

 

جناب آقای رضا کمالی زرگانی، مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان

ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت انتصاب شما به مدیرکلی یکی از حساس ترین ادارات هرمزگان و تقدیر نسبت به برگزاری نشست با اهالی رسانه، لازم دیدیم در ابتدای راه به عنوان رسانه‌ای که همواره به انتقاد و زبان تند و صریح مشهور بوده، نکاتی را برای شما شرح دهیم تا در ادامه‌ی راه هر اتفاقی به جانب‌داری سیاسی، سیاه‎‌نمایی و اغراض و خصومت شخصی تعبیر نشود.

گردش آزاد اطلاعات

یکی از درخواست‌های اساسی هر رسانه‌ای در دنیای حرفه‌ای توانایی دسترسی آزاد به اطلاعات بدون تهدید، ترعیب و ایجاد محدودیت های غیرقانونی است. هر ایرانی به عنوان یک شهروند حق دارد از هر موسسه عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی درخواست اطلاعات و پاسخ را دریافت کند. خواهشمندیم اهرمی برای اجرایی شدن این قانون توسط ادارات و دسترسی ازاد به اطلاعات ایجاد کنید که هر چه مردم بیشتر در جریان موضوعات قرار گیرند، فساد کمتر می‌شود و اصلاح امور سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت. لطفا این اقدام را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آغاز کنید تا الگویی برای سایر ادارات باشید.

بازگرداندن شان اصحاب رسانه

خبرنگاران و اصحاب رسانه یکی از ارکان اصلی حفظ دموکراسی و اجرای صحیح قانون در کشور هستند لذا بدون در نظر گرفتن بولتن‌های عملکردی‌تان و تقسیم بندی رسانه‌ها به خودی و غیرخودی، خواهشمند است تنها با معیار تخصص و میزان فعالیت و تاثیرگذاری آن‌ها را تقسیم بندی کنید و راه حلی برای مشکلات معیشیتی آنان بیابید. خبرنگاری که مشکل مسکن، حقوق مکفی و هزار و یک مشکل معیشتی دارد نمی تواند به فعالیت حرفه‌ای بپردازد. خبرنگاران مجیزگو یا میرزابنویس‌های دربار کسی نیستند و لطفا حق اولیه را به صورت عام و تنها با ملاک میزان فعالیت و تاثیرگذاری به این اهالی بازگردانید که مشکلات معیشتی شان اصحاب رسانه را از بین برده و بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها، تخریب‌ها، ناعادلانه نوشتن‌ها یا مجیزگویی‌ها ریشه در همین مساله دارد.

تشویق منتقدان

اگر چه در ایران چندان واژه‌ی آزادی قلم به معنای واقعی تحقق نیافته و با روی کار آمدن هر دولتی بخشی از فضای رسانه‌ای کمتر دیده یا بر بخشی فشارهای غیرقانونی وارد شده اما برگزاری جشنواره‌ای برای تقدیر از رسانه‌های منتقد، هرمزگان را در کشور سرآمد خواهد کرد و فرهنگ پذیرش دیگری را بیشتر نهادینه خواهد کرد.

به سمت گروهی غش نکنید

اگر بر اساس اصول بود باید بر آن مباهات می کردیم اما هرمزگان متاسفانه تا دل‌تان بخواهد تشکل‌های مطبوعاتی رنگارنگ دارد. بدون تعارف باید صحبت کرد؛ همه‌ی این تشکل‌ها با مقداری اختلاف تنها بخشی از واقعیت را بیان می‌کنند و همه نیز در ساختار و اداره‌ی خود دچار مشکل هستند. اگر چه شما به عنوان نهادی دولتی حق دخالت در امور آنان را ندارید و در صورت دخالت با انتقادات خود ما مواجه می شوید، با این حال تقاضامندیم ضمن تلاش برای همگرایی این تشکل‌ها رفیق حمام و گرمابه‌ی گروهی خاص نشوید که همان گروه شما را از مسیر صحیح دور خواهد کرد. این تجربه در دوره‌های پیشین مدیریت ارشاد هرمزگان به کرات دیده شده است.

افزایش اشراف کارشناسان مطبوعاتی

قدرت هر سازمان و مدیری به کارشناسان آن است. نگذارید افرادی که در این حوزه اشراف و تخصص ندارند بر سر کار بمانند یا با نفوذ به دنبال تصدی امور باشند. افرادی در بدنه‌ی ارشاد در حال کار هستند که به دلیل اجرای قوانین مورد حمله‌ی افراد ناآگاه یا متخلف قرار می گیرند اما حمایت شما از این افراد و تلاش برای تغییر قوانینی که شاید چندان کارآمد نباشد، در نهایت رضایت اهالی رسانه را جلب خواهد کرد.

مجوز‌های بی‌حساب و کتاب

مجوزهای بی‌حساب و کتاب و تعدد رسانه‌های کم‌تاثیر و بدون برنامه‌ی مالی مشخص رسانه‌ها را در دیدگاه عموم از ارزش و اعتبار انداخته است. لطفا با نفوذ خود و کارشناسان تان در ارزیابی‌های وزارت‌خانه جلوی این روند را در هرمزگان بگیرید و از لغو امتیاز رسانه‌های تعطیل و بی‌برنامه ابایی نداشته باشید.

سیاسی‌کاری نکنید

میزهای مدیریتی چندان دوامی ندارند. عملکرد ضعیف برخی از مدیران قبلی جایگاه مدیرکلی ارشاد را به یک تدارکات‌چی تقلیل داده است. خواهشمندیم هر گاه از هر طریقی که در فشار قرار گرفتید از ظرفیت اصحاب رسانه برای استیفای حقوق فرهنگی استفاده کنید. پنهان‌سازی مسائل از اصحاب رسانه جایگاه شما و همچنین جایگاه فرهنگ استان را متزلزل خواهد کرد و این موضوع خیانتی بزرگ در حق تک تک هرمزگان نشینان است. در صورت سیاسی کاری، پیکان تمام انتقادات سوی خود شما خواهد رفت و در دراز مدت به سود شما نخواهد بود.

توصیه کنید، نظر داشته باشید

بسیاری از ارگان‌های دولتی در اجرای طرح‌های اقتصادی بسته‌های فرهنگی و رسانه‌ای و تبلیغاتی را در نظر نمی‌گیرند. خواهشمندیم همچون برخی مدیران قبلی زینت المجالس کارگروه‌های استانداری نباشید و سعی کنید به سهم خود توازن اقدامات فرهنگی را در پیشرفت‌های اقتصادی استان حفظ کنید. نبود این توازن به چالش‌های فرهنگی و عقب ماندگی مطبوعات استان انجامیده و در صورت پیشگیری این شکاف عمیق‌تر خواهد شد.

آموزش، آموزش، آموزش

در پایان تنها انتظار ما از شما برگزاری کلاس‌های آموزشی و استفاده از اساتید برجسته‌ی کشوری برای ارتقا دانش همکاران است. مشکل کم‌اثری بسیاری از رسانه‌های استان و بی‌تاثیری آنان در فضای رسانه‌ای کشور عدم تسلط به الفبای رسانه است. به عنوان متلی فرهنگ و هنر استان این موضوع را به شدت دنبال کنید.

 

تحریریه‌ی نشریه دلفین