مدیرعامل آبفا هرمزگان با بیان این که شهرداری بندرعباس در هر ثانیه ۱۴۰ لیتر آب شرب را صرف فضای سبز می کند، گفت: بستک تنها شهرستان هرمزگان است که یک لیتر آب شرب را نیز برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی کند.

به گزارش دلفین، «امین قصمی» مدیر عامل آبفا هرمزگان در نشست با خبرنگاران مطرح کرد:هر سال با شروع فصل تابستان هفته صرفه جویی آب را در پیش داریم که امیدواریم با مدیریت منابع آب شاهد بهینه مصرف شدن آب در استان باشیم.

وی گفت: یکی از مباحث جدی که به عنوان یک راهبرد در مجموعه ی وزارت نیرو ابلاغ شد بخشنامه ی هئیت وزیران در تاریخ ۹۷/۴/۱۳ بود که همه دستگاه های اجرایی را مکلف کرد تا با نصب لوازم و تجهیزات کاهنده مصرف ۲۰ درصد از مصارف خود را نسبت به دوره ی مشابه قبل کاهش دهند.

قصمی گفت: استانی هستیم که محدودیت منابع آبی با ما عجین شده و باید استراتژی ها و اهدافی را که برای شرایط کاملا بحرانی و خشکسالی تعریف کردیم یعنی تغییر منابع آبی و شیرین سازی آب را با جدیت پیگیری کنیم.

وی مشارکت در اطلاع رسانی و مدیریت وضع موجود را بسیار حائز اهمیت خواند و افزود: ۳۳درصد از دستگاه های اجرایی و نیروهای انسانی در سطح استان هرمزگان با نصب دستگاه کاهنده مصرف توانستند بین ۲۰ تا ۷۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند.

مدیر عامل آبفا هرمزگان گفت: ۲۳ درصد از دستگاه های اجرایی مصارف خود را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و ۲۰ درصد بین صفر تا ۱۰ درصد کاهش داشتند.

وی گفت: متاسفانه ۲۴ درصد سازمان ها علی رغم تاکیدات ما باز هم افزایش مصرف داشتند اما در بهار سال ۹۷ و ۹۸ در دستگاه های اجرایی شاهد کاهش مصرف بودیم.

قصمی افزود: در تعدادی از دستگاه های اجرای توانستیم با بحث جایگزینی پساب تصفیه شده با آب شرب هم بحث مدیریت مصرف را کاهش دهیم و هم منابع جایگزین را تعریف کنیم.

وی افزود: نیاز آبی استان هرمزگان چهار هزار و ۴۵۰ لیتر اما ظرفیت منابع در دسرس سه هزار و ۴۵۰ لیتر در ثانیه است و با اختلاف بین ظرفیت در دسترس و نیاز مواجه هستیم.

قصمی در خصوص استراتژی ها و راهبردهای مدیریت کاهش مصرف و صرفه جویی افزود: این استراتژی ها در سه حوزه‌ی مدیریت عرضه و تقاضا، کاهش هدر رفت و بخش سازه ای تعریف شده است.

وی اظهار داشت: امسال به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان در ۶۰ مدرسه بزرگ استان دستگاه کاهنده مصرف نصب می کنیم.

وی با بیان این که شهرداری بندرعباس در هر ثانیه ۱۴۰ لیتر آب شرب تصفیه شده شبکه شهری را به فضای سبز می دهد. گفت:بستک تنها شهرستان هرمزگان است که یک لیتر آب شرب را نیز برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی کند.

قصمی با اشاره به عامل اصلی صرفه جویی اضافه کرد: مشکل اصلی در صرفه جویی، اقتصاد آب است که باید فکری به حال آن شود.

وی در ادامه توضیح داد:تا پایان سال ۹۸ آب شیرین کن ها را از۲۰ هزار متر مکعب به ۶۰ هزار متر مکعب می رسانیم و پروژه آب رسانی به بشاگردی که فاز اول آن مرحله ی نهایی است، به صورت چدی پیگیری خواهد شد.