مدیرکل دامپزشکی هرمزگان نسبت به احتمال شیوع بیماری‌های دامی مثل تب کریمه کنگو با گرم شدن هوا، هشدار داد.

 به گزارش دلفین، «مهدی حسنی آزاد» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و متخصص بیماری‌های عفونی گفت: از ابتدای سال تاکنون هفت نفر در استان که مشکوک به ابتلای بیماری تب کریمه کنگو بودند به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که آزمایش یکی از آن‌ها مثبت اعلام شد و تحت درمان قرار گرفت.

«محمد جانباز» در این باره اذعان داشت: در سال‌های گذشته یک مورد مرگ ناشی از بیماری در هرمزگان رخ داد که با آگاهی مردم و اطلاع رسانی‌ها این بیماری در استان کنترل شد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در ادامه گفت: تماس مستقیم با کنه‌های آلوده، ترشحات و خون دام بیمار و تماس با انسان بیمار از راه‌های انتقال این بیماری است.

جانباز افزود: این بیماری در دام زنده هیچ گونه علائم خاصی ندارد و تنها در انسان با حالت تهوع، سردرد، دل درد و خون ریزی زیر پوستی تشخیص داده می‌شود.

وی گفت: دامدران، دامپزشکان، قصابان، پرسنل بیمارستان و زنان خانه دار بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

محمد جهانباز افزود: اگر فرد بیمار با مشاهده این علائم در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کند این بیماری قابل درمان است، اما اگر حاد باشد احتمال فوت فرد نیز وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که با شروع گرما بیماری‌های مربوط به دام مثل تب کریمه کنگو شایع می‌شود، توصیه کرد: مردم گوشت مورد نیاز خود را تنها از کشتارگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تهیه کنند.

مدیر‌کل دامپزشکی هرمزگان بیان کرد: برای اطمینان بیشتر و خنثی‌سازی عامل این بیماری مردم گوشت خام را بعد از خریداری ۲۴ ساعت و جگر خام را به علت داشتن بافت خاص ۴۸ تا ۷۲ ساعت در یخچال نگهداری کنند. 

شایان ذکر است که: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی حاد مشترک بین دام و انسان است که از راه گزش کنه آلوده منتقل می‌شود.

  • نویسنده : 1008