طرح کارورزی از جمله‌ طرح‌هایی است که نه تنها در هرمزگان بلکه در سراسر کشور با شکست مواجه شده و تنها دستاویزی است برای آمارسازی مدیران در حوزه‌ی اشتغال.

به گزارش دلفین، این روزها بیکاری موضوع مشترک بسیاری از مجالس و هم‌نشینی‌ها شده است، در هر خانواده‌ای چند جوان فارغ التحصیل بیکار در پی اشتغال هستند و گله‌مندی خانواده‌ها از مسئولان حرف تازه ای نیست.

در این شرایط بیکاری به معضلی بدل شده که علاوه بر تضعیف روحیه‌ی جوانان، روی‌آوری به جرم را نیز در آنان افزایش داده است. با این تفاسیر دولت و مسئولان پیش از بروز این مشکلات می‌بایست به فکر ایجاد اشتغال جوانان باشند تا مانع از بروز معضلات اجتماعی شوند.

اگر اندکی حافظه تاریخی خود را مرور کنیم، درمی‌یابیم که بیکاری مدت‌هاست در کشور بیداد می‌کند اما اخیرا مسئولان بعد از یک دوره دست روی دست گذاشتن، به فکر راه اندازی طرح کارورزی افتادند که به نظر می‌رسد باز هم دوای درد بیکاری جوانان نیست و فقط اسباب سرگرمی مسئولان و آمارسازی آنان را فراهم کرده است تا راحت‌تر بتوانند نرخ تک رقمی بیکاری را اعلام کنند.

این طرح از چندی پیش با هدف جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار اجرایی شد و راهی از پیش نبرد. مسئولان آمار و ارقامی را برای بهبود عملکرد طرح کارورزی و آمار اشتغال اعلام می کنند که به نظر می‌رسد آماردهندگان نیز یا در عالم خواب به سر می برند یا خود را به خواب زده اند و قصد بیدار شدن هم ندارند.

«کیامرث برخورداری» سرپرست پیشین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان با بیان این که طرح کارورزی با هدف جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در تمامی رشته‌های دانشگاهی بر حسب نیاز بنگاه‌ها در حال اجرا است، درباره آمار کارورزی در استان چنین گفت: از یک هزار و ۶۲۷ قرارداد، ۱۲۵ مورد منجر به جذب کارورز شده است. وی افزود: دوره کارورزی برای هر کارورز حداقل چهار و حداکثر ۶ ماه تعیین شده است.

با مرور این اظهار نظر به وضوح در می‌یابیم که چه میزان این طرح در استخدام افراد در بنگاه‌های اقتصادی موفق بوده است و چه میزان جنبه‌ی نمایشی دارد. البته این نکته را باید در نظر داشت که مشکل در ذات طرح کارورزی است و نه اجرای ناصواب آن در استان هرمزگان.

بسیاری از کارشناسان معتقدند طرح کارورزی توفیقی در جذب فارغ التحصیلان نخواهد داشت چرا که در وهله‌ی نخست دستمزد نزدیک به سیصد هزار تومانی افراد در این طرح بسیار ناکافی است و همچنین هیچ تضمینی برای ماندگاری و بستن قرارداد بعد از اتمام طرح کارورزی توسط کارفرما وجود نخواهد داشت.

یکی از کارشناسان تشکل‌های کارگری با بیان این که دولت باید برنامه‌های مهارت آموزی را از محیط کار به محیط تحصیل و آموزش بیاورد، افزود: در اصل ۲۸ قانون اساسی آمده که دولت موظف است برای همه افراد اشتغال فراهم کند، اما در اصل ۱۲ طرح کارورزی هیچ گونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده جهت جذب کارورز و مشمولیت قوانین کار وجود ندارد و طبق این اصل باز هم یک جای کار می‌لنگد.
مدیران کشوری باید بپذیرند که این طرح، طرح شکست خورده ای است که نه تنها در استان هرمزگان بلکه در استان های دیگر هم باری را از دوش مردم جامعه بر نداشته است.

امید است که نمایندگان دولت در استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های عظیمی که هر روز از تریبون‌ها اعلام می‌کنند به فکر راه انداری کارگاه‌ها و ارائه‌ی آموزش حرفه‌ای به نیروهای بومی بر‌آیند تا نیروهای کارآزموده و ماهر از استان‌های دیگر به هرمزگان سرازیر نشوند. سخن گفتن از بیکاری در برابر این همه ظرفیت و پتانسیل اشتغال در هرمزگان بسیار دردآور است و برازنده‌ی هرمزگان نیست اما جای سوال است که چرا با وجود موقعیت های ویژه ی هرمزگان، مسئولان باز هم کاسه ی چه کنم به دست گرفته‌اند.

به قلم: افسانه سالاری

  • نویسنده : 1007