رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ گفت: تعامل خوبى با وزارت صمت انجام شده است و درصورت تامین ارز مورد نیاز واردات، قیمت کاغذ چاپ و تحریر ارزان خواهد شد.

به گزارش دلفین و به نقل از اقتصاد آنلاین، «سید حسن میرباقرى» رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورد‌هاى سلولزى، با بیان اینکه تولید کشور در زمینه مقوا و کاغذ‌گلاسه تامین کننده نیاز داخل است، گفت: در زمینه کاغذ گلاسه و مقوا به دلیل رفع موانع، مشکلى در تولید نداریم و وارداتى در این زمینه صورت نمى‌گیرد، اما همچنان صنعت کاغذ‌چاپ و تحریر با مشکلاتى روبه رو است.

میرباقری در خصوص وضعیت کاغذ ‌چاپ و تحریر، توضیح داد: انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا بدون حمایت دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد، مشکل فعلی ما در این صنعت، چند نرخی بودن ارز برای واردات کاغذ است، چراکه به برخی واردکنندگان که از وزارت صمت مجوز می‌گیرند ارز نیمایی و به کسانی که از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند ارز دولتی تخصیص داده می‌شود.

میر باقری با تاکید بر لزوم تک نرخی کردن ارز واردات کاغذ در راستای جلوگیری از رانت‌خواری، گفت: تعامل خوبى با بخش بازرگانى و صنعت وزارت صمت انجام شده است و درصورت تامین ارز مورد نیاز واردات، قیمت کاغذ چاپ و تحریر ارزان خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد به هرکس که صلاح بداند ارز دولتی می‌دهد، در دو ماه گذشته به دلیل رفع موانع در صنعت کاغذ گلاسه و مقوا، قیمت ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد، اما همچنان کاغذ چاپ و تحریر مشکلاتی دارد که درخواست ما از دولت برداشتن موانع است؛ البته با اقداماتی که انجام شده پیش‌بینی ما این است که قیمت این کاغذ‌ها نیز ارزان شود.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه سالانه ۳۵۰ هزار تن نیاز به کاغذ چاپ و تحریر داریم، گفت: ۴۰ هزار تن از این میزان با ارز دولتی و  ۳۱۰هزار تن یعنی حدود ۹۰ درصد با ارز نیمایی وارد می‌شود، که این رقابت درستی بین واردکنندگان با دو ارز نیمایی و دولتی نیست.

وی همچنین درباره آمار واردات و صادرات کاغذ در سال ۹۷، اظهار کرد: در سال گذشته ۳۰۰ هزار تن واردات داشتیم که نسبت به سال ۹۶ حدود ۵۰ هزار تن کاهش یافته است.

  • نویسنده : 1008