با توجه به افزایش آمار ازدواج سفید به ویژه بین دانشجویان، نمی‌توان با پاک کردن صورت مسئله این موضوع را رد یا انکار کرد.

به گزارش دلفین، ازدواج را می‌توان مهم‌ترین پیوند و توافق اجتماعی بین انسان‌ها دانست. ازدواج  در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف به شیوه‌های متنوع و بر اساس آداب و رسوم خاص خود، برگزار می‌شود. بنا بر باورهای دینی ما، زوجیت بر تمام  نظام هستی حاکم است و انسان‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و ازدواج تنها به این زوجیت، استحکام و رسمیت می بخشد.

اما آن‌چه توجه ما را به این مقوله که از پیدایش انسان تا آخر الزمان ادامه دارد، جلب کرده، پیچیدگی های آن در دنیای مدرن و زمان حال است . امروزه با پیشرفت همه جانبه دنیای پیرامون، قوانین شرعی و حقوقی ازدواج نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و ما هر روزه شاهد بحث در زوایای مختلف این پدیده فردی و اجتماعی، از سن ازدواج گرفته تا حق طلاق و برابری زوجین و باقی مسائل هستیم.

در کشور ما که قوانین اسلامی حکم‌فرما و فرهنگ غالب مردم، فرهنگی اسلامی-ایرانی است، کشمکش میان افکار مدرن و امروزی، با عقاید اسلامی و فرهنگ و سنت‌های خاص ازدواج ایرانی، بیشتر به جشم می‌آید و این امر ازدواج و زندگی زناشویی را به یک چالش تبدیل کرده است. شاید با قبول این که امروز دیگر بسیاری از جوانان پیرو عقاید و سنت‌های دیرین نیستند و خواه نا‌خواه دنیای بیرون بر عقاید و تصمیمات آنان تاثیر گذاشته است، بهتر بتوانیم با این چالش رو به رو شویم و برای معضلاتی چون طلاق یا بالا رفتن سن  ازدواج راه حلی کارساز ارائه دهیم. امروز زمان آن رسیده است که ازدواج به عنوان امری انسانی و فطری شناخته شود و از قید و بند سنت‌ها و رسوم غلط رهایی یابد.

ازدواج برای جوانان به یک ریسک تبدیل شده است

حجت الاسلام و المسلمين «عباس فضلى» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار دلفین در رابطه با موانع ازدواج در هرمزگان، بیان کرد: شرایط عمومی و اقتصادی کشور ازدواج را نه تنها برای جوانان هرمزگان، بلکه برای  تمام جوانان کشور به یک ریسک تبدیل کرده است.

وی  سنت‌های دست و پا گیر و پرهزینه، به‌ویژه در هرمزگان را دلیل بر عدم رغبت جوانان به ازدواج برشمرد و گفت: سنت‌های عرفی پر هزینه‌ای برای ازدواج در هرمزگان به ویژه شرق استان رایج است که باعث شده فریضه ازدواج، بسیار مشکل و پر هزینه باشد.

وی همچنین این عقیده را که ازدواج خلاف مد الان است را نکوهش کرد و بیان داشت: امروزه متاسفانه جوانان ما ازدواج را خلاف مد و کلاس روز می‌دانند برای همین سن ازدواج را به تاخییر می اندازند.

 خانواده‌های روستایی به ازدواج دختران دید اقتصادی دارند

حجت الاسلام فضلی سن مناسب برای ازدواج را زمانی دانست که فرد به خودآگاهی برسد و تصریح کرد: برای ازدواج باید آگاهی اجتماعی و خود آگاهی در دختران و پسران تقویت شود و باید جوانان به مرحله ای برسند که بتوانند مستقل از خانواده و جامعه تصمیم درست را اتخاذ کنند.

وی جوانان را تشویق کرد که قبل از تصمیم به ازواج در خصوص خودآگاهی و مسئولیت‌های بعد از ازدواج مطالعه کنند و بعد از ازدواج نیز شرایط جدید را پذیرا و مسئولیت‌پذیر باشند.

این روحانی از ازدواج در سنین پایین ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه در قسمت‌های شرق استان این پدیده بیشتر دیده می شود که حتی اگر منجر به طلاق نشود، در این میان دختران هستند که قربانی می‌شوند.

وی شرایط در روستاهای دور افتاده را بد ارزیابی کرد و ادامه داد: ما شاهد این مسئله هستیم که در روستاهای دور افتاده، به‌خصوص شرق استان، به دختران به دید اقتصادی می‌نگرند و ازدواج آن‌ها را جبران بخشی از کمبود مالی و فقر می‌دانند.

جامعه امروزی اقتضای خودش را دارد 

حجت الاسلام و المسلمين فضلى با اشاره به مقتضیات دنیای کنونی، اظهار داشت: جوانان باید علاوه بر احترامی که برای پدر و مادر خود قائل هستند، به استقلال فکری برسند و اجازه ندهند برای ازدواج‌شان شخص دیگری تصمیم گیری کند.

وی تاکید کرد: زمانی که شخص خوداش دست به انتخاب بزند، به طور حتم راحت‌تر با این انتخاب کنار می‌آید و بهتر با مشکلات زندگی مشترک رو‌به‌رو می‌شود.

باید به کف مطالبات تن داد

این روحانی دلیل خیلی از اختلافات را تصویر ذهنی آرمانی از شریک زندگی دانست و بیان کرد: ازدواج یک امر انسانی است نه آرمانی و باید به کف مطالبات تن داد.

وی  با بیان اینکه در مدگرایی‌های شهری و غربی روابط به‌گونه‌ای دیگر تعریف می‌شود و جامعه ما یک جامعه دینی است، افزود: دختر و پسران به شرایط آرمانی نمی‌رسند و باید بعد از ازدوج با شرایط و امکانات موجود کنار بیایند و بیشتر از نداشته‌ها، به داشته‌های همسر خود نگاه کنند.

ازدواج سفید را نمی‌توان نادیده گرفت

حجت الاسلام و المسلمين فضلى با اشاره به پدیده ازدواج سفید که در کشور به‌ویژه در بین دانشجویان، در حال افزایش است، گفت: نمی‌توان این موضوع که هم اکنون ازدواج سفید در کشور در حال رشد است را رد کرد یا نادیده گرفت..

وی در این خصوص عقیده خود را این طور شرح داد: اگر این مسئله تنها برای شناخت بیشتر و به قصد ازدواج باشد که در انتها نیز به ازدواج ختم شود، مفید است، اما اگر تنها برای لذت و برآورده کردن امیال و ارضای خواسته‌ها باشد، قابل قبول نیست.

حجت الاسلام فضلی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که عموما قربانیان این نوع روابط، زنان و دختران هستند.

به قلم: شایسته سهی‌زاده

 

  • نویسنده : 1007