نرخ مشارکت اقتصادی زنان در هرمزگان افزایش پیدا کرده و تمایل آنان به کار و مهارت‌آموزی نسبت به گذشته پیشرفت داشته و استقبال خوبی از دوره‌های آموزشی خوداشتغالی، مشاغل خانگی متناسب با مزیت‌های هر منطقه به عمل آمده است‌.

اشاره:

در آغاز هفته کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، به سراغ «سیده اسما کریمی» مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان رفتیم تا درباره چالش‌های پیش‌روی این حوزه با وی گفتگو کنیم. وی که از معدود مدیران زن هرمزگان است به خوبی ضرورت مهارت آموزش به ویژه مهارت آموزی بانوان را درک کرده و از صحبت‌های ردوبدل‌شده به راحتی می‌توان این مساله را دریافت. موضوع حضور زنان و درخواست‌های وی از دیگر سازمان‌ها برای مشارکت در ارتقای سطح مهارت آموزی را با هم در ادامه از زبان مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای می‌خوانیم.

افزایش نرخ مشارکت زنان در هرمزگان

به گزارش دلفین، «سیده اسما کریمی» مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای هرمزگان در پاسخ به این پرسش که شرایط مهارت‌آموزی زنان در هرمزگان به چه نحو است، بیان داشت: چنان‌چه به آمار مراجعه کنیم در می‌یابیم که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در هرمزگان افزایش پیدا کرده و تمایل زنان به کار و مهارت‌آموزی نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و استقبال خوبی از دوره‌های آموزشی خوداشتغالی، مشاغل خانگی متناسب با طرح‌های فرهنگی و هم‌خوان با مزیت‌های هر منطقه به عمل آمده است‌.

وی ادامه داد: آموزشگاه‌های آزادی که در حوزه‌ی فنی و حرفه ای نیز تاسیس شده‌اند، بیشتر در قالب آموزش به زنان فعالیت دارند و همین مساله نیز در جلب مشارکت بانوان تاثیر داشته است.

کریمی ادامه داد: زنان هنرجو در مراکز خصوصی حدود ۶۰ درصد و در بخش های دولتی نیز ۴۰  درصد از ظرفیت حوزه‌ی فنی‌و‌حرفه ای را به خود اختصاص داد‌ه‌اند و نرخ مشارکت آنان افزایش چشمگیری داشته است.

یک دست صدا ندارد

وی درباره توقعات خود از سایر سازمان‌ها تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که همواره یک دست صدا ندارد، باید هم‌افزایی صورت پذیرد، ما توقع داریم که ادارات و سازمان‌ها نیازمندی‌های خود را اعلام کنند تا آموزش‌هایی با توجه به فرصت های بومی هر شهرستان را در اختیار آنان قرار دهیم.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای هرمزگان اظهار داشت: اصنافی که در هرمزگان قابلیت توسعه دارند باید ظرفیت‌های خود را در قالب طرح مهارت‌آموزی واقعی در محیط کار، در اختیار سازمان فنی‌و‌حرفه ای استان قرار دهند، چرا که امروز مهم‌ترین سرمایه هر فرد حرفه‌ای‌ست که آموخته و بر آن تسلط دارد.

وی گفت: به عنوان مثال سازمان نیروهای مسلح با تجهیزاتی که در اختیار دارد، باید در راستای پیشبرد اهداف ما یاری‌دهنده باشد تا در حوزه‌های آموزش به آن مهارت سازنده دست پیدا کنیم و بتوانیم پاسخ‌گوی نیاز مردم باشیم، همچنین جهاد کشاورزی دارای گلخانه‌هایی است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند، این سازمان می‌تواند به صورت یک واحد پذیرنده عمل کند و با جذب کارآموز به آن‌ها آموزش دهد و بیمه کارآموزان را نیز سازمان فنی‌وحرفه ای متقبل خواهد شد.

آماده‌ی آماده هستیم

کریمی در ادامه اضافه کرد: نه تنها در بحث بیمه، بلکه مربیان سازمان فنی‌و‌حرفه ای آمادگی دارند در بخش‌های مهارت‌آموزی بدون نیاز به سرمایه‌گذاری همکاری کنند تا این طرح به موفقیت برسد.

وی خطاب به مردم هرمزگان بیان داشت: ما از تمام شهروندان، جوانان، دانش‌آموزان و دانش‌جویان در هر مقطع تحصیلی برای کسب مهارت دعوت می‌کنیم تا به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند و مهارت‌های مورد نیاز خود را به دست بیاورند، در این صورت هم به ارتقا بهره‌وری و هم به رشد اقتصادی که مد نظر این سازمان و مردم هرمزگان است، نزدیکتر می‌شویم و بازدهی کار نیز بیشتر خواهد شد.

اطلاع رسانی کنید

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای هرمزگان در پایان گفت: از دستگاه‌های متولی و رسانه‌ها تقاضا داریم با اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص کار و مهارت‌آموزی تلاش کنند، تا بتوانند ذائقه و فرهنگ مردم را در فرآیند مهارت‌آموزی تغییر دهند و زمانی که برنامه‌های آموزشی در آموزشگاه‌ها تدوین شدند، قطعا با آگاه‌سازی دستگاه‌ها، مردم برای حضور در کلاس‌ها تشویق خواهند شد.

به قلم: افسانه سالاری

 

  • نویسنده : 1007