مدیر کل هماهنگى و امور اقتصادى استاندارى هرمزگان در خصوص پروژه احداث نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک که در سال 95 کلنگ‌زنی شده بود، گفت: عملیات اجرایی این نیروگاه از اواسط مهر سال جاری آغاز می‌شود.

اشاره:

به گزارش دلفین، از جمله مباحث همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه به قرارداد احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان هرمزگان مربوط است که بنا بر اعلام مقامات این نیروگاه با وام دولت روسیه احداث خواهد شد. گفتنی است کلنگ این نیروگاه در اسفندماه سال ۱۳۹۵ و در زمان زمامداری جادری در استانداری هرمزگان با حضور وزیر انرژی روسیه و وزیر نیرو کشورمان به زمین خورد و مدت‌زمان در نظر گرفته‌شده برای تکمیل این پروژه مشترک پنج سال اعلام شد. در راستای شفاف‌سازی جزئیات این پروژه به سراغ «مسعود پاکزاد» مدیر کل هماهنگى و امور اقتصادى استاندارى هرمزگان رفتیم تا دقایقی را با وی راجع به این پروژه عظیم بخش نیرو به گفت و گو بنشینیم.

سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه

مسعود پاکزاد با بیان این که علی رغم همه مشکلات امیدواریم بتوانیم در شرایط تحریم عملیات اجرایی نیروگاه سیریک را آغاز کنیم، اذعان داشت: بنا شده است نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک، با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه به بهره برداری برسد.

وی با معرفی شرکت تکنوکروم به عنوان پیمانکار این پروژه، گفت: طبق توافقاتی که با طرف روس انجام شده، عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار، در اواسط مهر سال جاری آغاز می‌شود که در این رابطه مبادله قرارداد و تحویل زمین به سرمایه‌گذار صورت گرفته است.

انجام اقدامات ابتدایی

مسعود پاکزاد با اشاره به این که مشکلات و مباحث مالی و بانکی این نیروگاه با توجه به شرایط تحریم، حل شده است، عنوان کرد: اقدامات ابتدایی برای  آغاز به کار عملیات اجرایی پروژه مانند تست زمین، طراحی و تجهیز کارگاه انجام شده و مشاور و ناظر پروژه نیز مشخص شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه تحریم‌ها نمی‌تواند فعالیت و کارکرد نیروگاه سیریک را متوقف کند، افزود: نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی در زمان تحریم کلنگ‌زنی شد و تحریم‌ها شاید روند فعالیت نیروگاه را کند‌‌ترکند، اما متوقف نه.

مدیر کل هماهنگى و امور اقتصادى استاندارى هرمزگان، احداث نیروگاه برق سیریک را گامی بزرگ در تقویت انرژی در سواحل مکران دانست و گفت: این نیروگاه در یک فاز اجرا می شود و اولین کلنگ آن حدود یک سال و نیم قبل زده شد.

تکنوکروم در ریسک

وی با بیان این که شرکت تکنوکروم یک شرکت توانمند است، گفت: طبق توافقات انجام شده اگر به هر دلیلی شرکت تکنوکروم نتوانست عملیات آغازی پروژه را اجرا کند، شرکت «پاورماشین» که یک شرکت روسی است، جایگزین این شرکت خواهد شد.

پاکزاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی در بندرعباس نیز اشاره کرد و بیان داشت: برای احداث نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی مذاکراتی با کشور ایتالیا صورت گرفت که آن‌ها نیز رضایت خود را از همکاری با شرکتی ایرانی اعلام کردند و برای احداث آن زمینی در حوالی دانشگاه هرمزگان در نظر گرفته و حتی بخش زیادی از مجوزها نیز صادر شد.

وی افزود: متاسفانه بحث تحریم‌ها ایتالیا را نسبت به سرمایه‌گذاری در هرمزگان مردد کرد چرا که با اعمال تحریم‌ها هزینه‌های ساخت افزایش پیدا کرد.

کار متوقف نشده است

مدیر کل هماهنگى و امور اقتصادى استاندارى هرمزگان خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر کار متوقف نشده است و طرف ایتالیایی در حال رایزنی با پیمانکاران دیگر است که تا اندازه‌ای با مجموعه تعمیر گستر به تفاهم رسیده است.

پاکزاد در گفت: قوانین و مقررات  گاهی برای ایجاد روابط با سایر کشورها معضل می‌شوند؛ که در این مواقع بخش خصوص می‌تواند قدم مثبتی در بازاریابی بردارد و در ایجاد این ارتباط موثر واقع شود.

  • نویسنده : 1007