مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: میادین عرضه دام در پنج‌شنبه بازار‌ها پروانه بهداشت ندارند و نظارت درستی بر آن‌ها اعمال نمی‌شود.

به گزارش دلفین، «محمد جانباز» مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در خصوص ساماندهی و نظارت بر میادین فروش زنده دام در استان، اذعان داشت: میادین عرضه دامی که در مناطقی مانند میناب، به صورت بازارچه‌هایی در آخر هفته بر پا می‌شود، زیر نظر شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها فعالیت می‌کنند و شهرداری متولی این امر است.

وی با بیان این‌که این‌گونه میادین، چهار چوب خاصی ندارند و نظارت درستی بر آن‌ها اعمال نمی‌شود، ادامه داد: دامپزشکی تنها برای معاینه ظاهری و سم پاشی این دام‌ها اقدام می‌کند.

جانباز گفت: این بازارچه‌ها تنها آخر هفته‌ها برگزار می‌شوند و همکاران ما در دامپزشکی‌ها در این میادین حضور پیدا می‌کنند و بر گواهی حمل و واکسیناسیون این دام‌ها نظارت دارند.

وی با بیان این که میادین عرضه دام در پنجشنبه بازار‌ها پروانه بهداشت ندارند، اذعان داشت: میادین عرضه دام در میناب به دلیل قدمت چندین ساله‌ای که دارد، با همین ساختار شکل گرفته است؛ با این حال شاهد تغییرات مثبتی در این باره هستیم اما هنوز جا برای انجام اقدامات زیادی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان ادامه داد: برای میادین عرضه دام زنده دولتی یا خصوصی که به صورت دائم ایجاد شده‌اند سازمان دام‌پزشکی مدیریت بهداشتی آن را بر عهده دارد.

وی گفت: این میادین مقرارت و ضوابط سازمان دامپزشکی را رعایت می‌کنند، حتی مسئول فنی نیز برای میادین عرضه دائمی دام زنده در نظر گفته می‌شود و پس از بررسی گواهی‌های حمل مشخص خواهد شد که این دام‌ها از کجا آمده‌اند؛ اما در میادین دامی مانند میدان عرضه دام میناب که همیشگی نیست و یک روز در هفته برپا می‌شود، نظارت‌های جدی صورت نمی‌گیرد؛ با این حال برای این‌که از سلامت دام اطمینان حاصل کنیم، همان روز دامپزشکی به محل اعزام می‌شود و سم‌پاشی و معاینه دام‌ها و همچنین کنترل برگه حمل دام صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان به موضوع قاچاق دام زنده به استان نیز اشاره کرد و گفت: به طور کل هر محموله‌ای که بخواهد حمل شود، باید گواهی حمل دام‌پزشکی داشته باشد، محموله‌ی دامی که دارای این گواهی حمل نباشد، غیر بهداشتی و قاچاق بر شمرده می‌شود.

وی گفت: دام‌هایی که به صورت قاچاق وارد استان می‌شوند، در واقع پس از تحویل به تعزیرات اگر سلامت‌شان مورد تایید بود، کشتار و به سردخانه‌ها برده می‌شوند تا در چرخه مصرف قرار گیرند.

 

به قلم: شایسته سحی زاده

  • نویسنده : 1007