بیماری‌های عضلانی اسکلتی یکی از عمده‌ترین مشکلات سلامتی در دنیا هستند، در این گروه از بیماری‌ها براساس شیوع و بار ناشی از آن، بیماری‌های پوکی استخوان، کمردرد، تخریب و التهاب لگن و بیماری های اختلال رشد بیشتر مطرح است.

به گزارش دلفین، بیماری‌های عضلانی اسکلتی یکی از عمده ترین مشکلات سلامتی در دنیا هستند. در این گروه از بیماری‌ها براساس شیوع و بار ناشی از آن، بیماریهای پوکی استخوان، کمردرد، تخریب و التهاب لگن و بیماری های اختلال رشد بیشتر مطرح است. ایران در شیوع شکایات روماتیسمی بالاترین رقم در منطقه آسیا را داشته و حدود ۷۰ درصد زنان و ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال نیز به نوعي دچار پوکی استخوان یا کاهش تراکم استخوان هستند.

پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان‌ها پوک و ضعیف و شکننده می‌شود و خطر شکستگی‌های استخوان را افزایش می‌دهد.

پوکی استخوان نامریی است یعنی تا زمانی که یک استخوان نشکند، علایمی از خود بروز نمی‌دهد. در فرد مبتلا به این بیماری یک سقوط ساده از ارتفاع کم، یک چرخش ناگهانی، خم و راست شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می‌تواند باعث شکستگی استخوان شود.

بیشترین شکستگی مربوط به پوکی استخوان در ناحیه های لگن، ستون مهره‌ها، مچ یا قسمت بالای بازو رخ می‌دهد. اگر چه پوکی استخوان یک بیماری بدون درد است، اما شکستگی‌های حاصل از آن می‌تواند تغییرات جدی در زندگی ایجاد کند.

وقتی پوکی استخوان بر روی ستون فقرات تاثیر بگذارد، اغلب منجر به درد، کاهش وزن و ایجاد قوز در پشت می‌شود. درد و رنج ناشی از شکستگی‌ها می‌تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و وابستگی به افراد مراقب، کاهش فعالیت‌های روزمره و در نهایت افسردگی، شایع ترین این تاثیرات هستند.

۳۳درصد از بیمارانی که مبتلا به شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان می‌شوند، طی یک سال بعد از آن به طور کامل وابسته شده  یا در خانه‌های سالمندان مقیم می‌شوند و ۲۰ تا ۲۴ درصد از این افراد در همان سال فوت می‌کند.

افراد بالای ۶۰ سال بیشتر از بقیه در معرض پوکی استخوان قرار دارند. شروع یائسگی در خانم‌ها، آغازگر ضعف در استخوان‌هاست به همین دلیل بانوان باید از سنین جوانی به فکر حفظ تراکم و سلامت استخوان‌های خود باشند.

از انجایی که پوکی استخوان علایم آشکاری ندارد، لازم است در ارتباط با سلامت استخوان‌ها با پزشک مشورت کنید.

بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی، دیابت، سرطان پستان یا پروستات و یا بیماری‌های گوارشی، استفاده طولانی مدت از داروهایی مانند هیدروکورتیزون، کاهش قد حتی تا چهار سانتی متر، شکستگی استخوان بعد از ۵۰ سالگی، سبک زندگی کم تحرک و بدون فعالیت بدنی، کم وزن بودن(شاخص توده بدنی زیر۱۹)، مصرف دخانیات و الکل، یائسگی زودرس، سابقه شکستگی لگن یا ابتلا به پوکی استخوان در والدین، مصرف کم کلسیم و دوری زیاد از آفتاب از عوامل ایجاد کننده  پوکی استخوان است.

سنجش سلامت استخوان که به طور معمول شامل میزان خطرشکستگی استخوان است، تعیین می کند که شما تا چه حد در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارید.

بیمارانی که در معرض خطر بالای شکستگی‌های ناشی از استخوان هستند، می‌توانند با درمان دارویی مناسب که توسط پزشک تجویز می شود این خطر را کاهش دهند. پزشک ممکن است برای شما مکمل‌های کلسیم و یا ویتامین D تجویز کند که میزان مصرف آن بستگی به شرایط شما دارد. در کنار آن ممکن است ورزش‌های خاصی با هدف تقویت عضلات برای حفظ استخوان‌ها تجویز شود و در عین حال سبب ساز بالا رفتن بیشتر میزان تعادل شما شود.

علاوه بر مصرف دارو برای درمان پوکی استخوان افراد مبتلا در هر سنی باید موارد زیر توجه کنند:

۱٫پرهیز از سیگار و الکل

۲٫رژیم غذایی مناسب و میزان کافی کلسیم و پروتیین

۳٫فعالیت بدنی سه بار در هفته هر بار به مدت ۳۰ تا۴۰ دقیقه مانند پیاده روی و تمرینات هوازی

۴٫در کنار مصرف مکمل های ویتامین D 

حنانه پورمحمد

کارشناس غیرواگیر مرکز توسعه سلامت کیش

کتاب راهنمای پوکی استخوان

  • نویسنده : 1007