مدیرعامل آب‌ و فاضلاب هرمزگان از افتتاح فاز دوم آبشیرین‌کن بندرعباس طی 6 ماه نخست سال 99 خبر داد.

به گزارش دلفین، «امین قصمی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، در نشست خبری پیش ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس شرکت های آب و فاضلاب، اذعان داشت: تحولات عظیمی در شرکت آبفا استان رخ داده است و در آینده ای نزدیک مجموعه شرکت های آبفا و آبفار ادغام خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه ادغام مجموعه آبفای شهری و روستایی، مسئولیت خدمات رسانی را در کل استان به نحو بهتری انجام خواهد داد، گفت: قطعا این یکپارچه سازی قادر به انجام خدمات موثرتری خواهد بود.

وی در ادامه یکی از مسائل و معضلات اصلی فاضلاب بندرعباس را بافت فرسوده دانست و بیان کرد: در مناطق فرسوده نمی توان به درستی خدمات ارائه کرد که برای بهبود این وضعیت، نیازمند بسیج همه ارگان های دولتی و به ویژه همیاری و همکاری خود ساکنین این مناطق هستیم.

امین قصمی از بهره برداری تصفیه خانه میناب در تابستان ۹۹ خبر داد و ادامه داد: تمام فاضلاب تولیدی در شهرک پیامبر اعظم را تصفیه خواهیم کرد و پساب آن را در اختیار شهرداری جهت آبیاری فضای سبز قرار خواهیم داد.

قصمی ادامه داد: ​به دلایل مختلف، تقاضا برای استفاده از پساب وجود ندارد، اما منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس جهت آبیاری فضای سبز تقاضای پساب داشته است.

وی با بیان اینکه تصفیه پساب شهر بندرعباس به دلیل شوری بسیار زیاد پر هزینه است، اذعان داشت: قیمت بالای پساب تصفیه شده در بندرعباس به دلیل هزینه بالای تصفیه آن است بنابر این نمی توان آن را ارزان به فروش رساند.

مدیرعامل آبفای هرمزگان اضافه کرد: این قیمت بالای پساب تنها در خصوص بندرعباس صدق می کند و در شهرستان هایی همچون هرمز و رودان این عملیات ارزانتر تمام می شود در نتیجه به بهای کمتری به فروش می رسد به صورتی که آمادگی این وجود دارد که پساب تصفیه شده این دو شهرستان را به صورت رایگان در اختیار درخواست کنندگان قرار دهیم.

قصمی با بیان اینکه باید ترتیبی اتخاذ شود که در کشاورزی و صنعت از پساب استفاده شود، بیان داشت: با وجودی که شرکت آب و فاضلاب متولی پساب نیست، اما به خیلی از دستگاه ها و جهاد کشاورزی اعلام شد که برای استفاده از پساب اقدام کنند.

وی گفت: برای نمونه در شهرستان رودان، با کاشت درخت لیموترش و آبیاری این باغ توسط پساب فاضلاب شهر رودان، هدفگذاری کرده ایم که با فروش محصولات این باغ بهای برق تصفیه خانه رودان را پرداخت خواهیم کرد.

قصمی تصریح کرد: قطعا ما به دنبال این هستیم که ثابت کنیم از این پساب تصفیه شده فاضلاب می توان بهترین استفاده ها را کرد.

مدیرعامل آبفای هرمزگان از احداث دو تصفیه خانه در بندرعباس خبر داد و اضافه کرد: طی توافقات انجام شده با شهرداری بندرعباس بنا شده پساب تصفیه شده فاضلاب تصفیه خانه ۱۸ هزار مترمکعبی بندرعباس در اختیار شهرداری قرار گیرد تا برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده شود.

قصمی در ادامه با بیان اینکه بوی نامطبوع خورها به ویژه خور گورسوزان باعث نارضایتی شهروندان بندرعباسی شده است، اذعان کرد: همه ساله در فصل پاییز این بو نامطبوع به مشام می رسد اما در سال جاری شدت این بو بسیار زیاد بود.

وی گل و لای ناشی از بارندگی و ورود فاضلاب خام خانگی بافت های فرسوده به خور گورسوزان را دلیل به بوی نامطبوع این خور دانست و با بیان اینکه گنداب های ماندگار در این خور، موجب تولید گازهای بد بو و آزار دهنده شده اند، گفت: تلاش های زیادی برای بر طرف شدن این بوی نامطبوع و بهبود وضعیت خور گورسوزان انجام شده است.

قصمی تشریح کرد: لایروبی خور گورسوزان با همکاری شهرداری بندرعباس و پاشیدن بیش از ۴۰۰ تن آهک در این خور، از جمله اقداماتی است که در راستای بهبود وضعیت خور گورسوزان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به تشریح برنامه ها و اقدامات این شرکت پرداخت و ضمن بیان اینکه همه ی پروژه ها را در اوج محدودیت های مالی آغاز کردیم اما بحمدالله با پیشرفت فیزیکی بسیار عالی، رشد داشته ایم، اذعان داشت: فاز دوم آب شیرین کن بندرعباس شروع شده است، تمام تجهیزات ۱۰۰ هزار متر مکعب تهیه شده و به زودی شاهد راه اندازی آن خواهیم بود که طی ۶ ماه ابتدای سال ۹۹ وارد مدار خواهد شد.

قصمی ادامه داد: بازسازی مخازن آب منطقه داماهی، آبرسانی به روستاهای شمالی و شمال غربی استان، پروژه آبرسانی به شهرستان بشاگرد و توابع آن، آبرسانی به روستاهای سیریک و جاسک و بستک از دیگر اقدامات در دست انجام شرکت آبفای هرمزگان است.

  • نویسنده : 1007