یک متخصص در حوزه دندانپزشکی اظهار کرد: سازمان‌های بیمه‌گر هنوز نتوانسته‌اند قیمت تمام شده خدمات دندانپزشکی را مشخص کنند و این یکی از بزرگترین ضعف‌های بیمه‌ها است زیرا زمانی که قیمت تمام شده مشخص نیست نمی‌توان سود و زیان هم حساب کرد و وقتی که سود و زیان را حساب نکنیم بار آن بر دوش مردم است.

به گزارش دلفین، «داریوش سلمانیان» با بیان اینکه شکل عرضه و تقاضا در بیمه نامه های درمان تکمیلی تغییر یافته است، گفت: در گذشته شرکت های بیمه به دنبال بستن قراردادهای بیمه درمان تکمیلی بودند اما الان اگر یک دندانپزشک حتی قدیمی در خواست بستن قرارداد با بیمه ها را داشته باشد یک تا دو سال آن را در نوبت نگه می دارند.

وی،ادامه داد: در حال حاضر بیمه ها از پوشش خدمات دندانپزشکی شانه خالی می کنند و یا اگر زیر بار آن بروند در پایان دوره با مشکلات بسیاری مواجه می شوند و طبیعی است زمانی که بیمه ها نتوانند قیمت تمام شده را در بیاورند فشارها یا به خود شرکت های بیمه ای  وارد می شود یا به مردم.

وی افزود: به عنوان مثال ممکن است که قیمت تمام شده خدمات دندانپزشکی برای یک دندانپزشک یک مبلغی باشد اما فاکتور بیمه به آنها اجازه می دهد مبلغ را بالاتر بروند و این مابه‌تفاوت است که به مردمی که بیمه درمان تکمیلی ندارند فشار می آورد چرا که در حال حاضر بیمه ها یکی از منابع تعیین قیمت خدمات دندانپزشکی هستند.

سلمانیان توضیح داد: در حال حاضر قیمت تمام شده یک عملیات دندانپزشکی برای پزشک و سودی که بیمه ها به پزشک پرداخت می کنند دو برابر فاکتور می خورد زیرا بیمه می گوید که این مقدار بابت اینکار پول می دهم، بنابراین طبیعی است که به شرکت های بیمه هم فشار وارد می شود و به همین دلیل اوایل در پرداخت تاخیر دارند و در اواخر هم سندها را رد می کنند و اشکالات عجیب و غریب می گیرند.

سلمانیان با اشاره به سابقه فعالیت پزشکی خود گفت :می شود قیمت را برای مردم ارزانتر تمام کرد و حاضرم با قیمتی بسیار کمتر از تعرفه بیمه به مردم ارائه خدمت کنم، بدون اینکه با مشکلی برخورد کنم و مالیات هم می تواند هر گونه نظارتی که می خواهد هم انجام دهد.

این دندانپزشک با بیان اینکه ” دندانپزشکی جزو پوشش های گران قیمت بیمه ها است” افزود: بیمه ها به دلیل آنکه نمی توانند قیمت تمام شده را خوب مشخص کنند از پوشش دندانپزشکی سرباز می زنند تا به سمت زیان نروند.

سلمانیان با اشاره به  روش های اجرا شده در کشورهای دیگر توضیح داد : اگر حافظه و یا سندی باشد که شرکت های بیمه به آن رجوع کنند امکان آن وجود ندارد که یک بیمار وقتی سال گذشته دندان شماره ۶ خود را درست کرده باشد دوباره سال بعد همان دندان را درست کند و فاکتور بیاورد چون پرونده آن ذخیره شده است.

وی عنوان کرد: سال ۹۶ یکی از ارگان ها به عنوان مشاور از من کمک خواست زیرا ۲۶ میلیارد تومان زیان دندانپزشکی داشت و به آنها گفتم با یک فرمول ساده زیان را در یک سال به صفر می رسانم و برای این ادعا هر تضمینی می دهم.

این دندانپزشک با بیان اینکه ” بخش خصوصی مانند بخش دولتی نیست که روی آن کنترل نباشد” ادامه داد: وقتی یک دندانپزشک با چند کلینیک می تواند زیان ۲۶ میلیارد را در یک سال به صفر برساند طبیعی است که می تواند جلوی خیلی از ضررهای بیمه ای را بگیرد مشروط به اینکه اول قیمت تمام شده خوب تعیین شود و فاکتور سازی صورت نگیرد زیرا برای گرفتن نتیجه فاکتور سازی باید حذف شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد جامعه را طبقات متوسط و یا متوسط رو به پایین تشکیل داده اند ومی توان قیمت تمام شده را به شدت پایین آورد و قیمت خدمتی  که بدست مردم می رسد خیلی کمتر از بیمه درمان تکمیلی باشد/اقتصادآنلاین

  • نویسنده : 1007