مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس ضمن اشاره به مهم‌ترین اقدامات یک‌ساله‌ی این پالایشگاه، دلایل دست‌یابی به توفیقات اخیر در این پروژه‌ی عظیم ملی را تشریح کرد.

به گزارش دلفین و به نقل از روابط عمومی شرکت نفت ستاره خلیج فارس، «محمدعلی دادور» ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای گران‌قدر به‌ویژه سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر و سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی را به همه فجرآفرینان و مردم مومن و انقلابی خصوصا دریادلان هرمزگانی تبریک و تهنیت گفت و افزود: امیدواریم هر کدام از ما بتوانیم به سهم خود در راستای اعتلای نام ایران و ایرانی گام برداریم.

خودکفایی در تامین بنزین

وی در ادامه به تشریح اهم اقدامات این شرکت از بهمن‌ماه سال گذشته تا بهمن‌ماه سال جاری پرداخت و گفت: افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بهمن ماه سال گذشته به افتتاح رسید و ایران را در تامین بنزین به خودکفایی رساند که این اتفاق توانست امنیت سبد سوخت کشور را تضمین کند.

اجرای نرم افزاری فاز چهار

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اضافه کرد: در آغاز سال ۱۳۹۸ با توجه به محدودیت‌های مالی و افزایش تحریم‌ها و مقرون‌به‌صرفه نبودن ساخت فیزیکی فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، توسعه نرم‌افزاری جایگزین توسعه فیزیکی شد و رسیدن به هدف را با کمترین میزان اعتبارات به پیش بردیم.

وی تصریج کرد: در واقع پیش از این مقرر شده بود که ماموریت فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی باشد، اما با تغییرات انجام شده این فاز به نام فاز بهینه‌سازی ظرفیت و رفع گلوگاه‌های فازهای موجود تغییر یافت و با افزایش ظرفیت پالایشی در هر سه فاز موجود از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشکه، تولید مورد انتظار از فاز چهارم در سه فاز موجود تقسیم و هزینه سرمایه‌گذاری مورد نیاز صرفه‌جویی و در بخش‌های دیگر صنعت سرمایه‌گذاری شد.

دادور بیان داشت: این اقدام نمونه‌ای موفق در اجرای اقتصاد مقاومتی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که جلوی هدررفت منابع را گرفت، بر اساس اصول دانش‌بنیان پیش رفت، درون‌زایی و برون‌گرایی را در عمل به اجرا درآورد و بار دیگر نشان داد که اعتماد به توان داخلی تا چه حد می‌تواند موفقیت را تضمین کند.

نخستین صادرکننده بنزین تاریخ صنعت نفت ایران

وی اضافه کرد: مرداد ماه امسال و پس از آغاز اجرای طرح بهینه‌سازی ظرفیت و رفع موانع تولید سه فاز موجود، کشور برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت تبدیل به صادرکننده بنزین شد.

دادور گفت: عرضه بنزین در رینگ بین‌الملل این موضوع را ثابت کرد که می‌توان ارزش افزوده‌ای بالاتر از پیش‌بینی‌های نشریات معتبر این حوزه برای بنزین صادراتی کسب کرد.

خودباوری با اعتماد به جوانان ایرانی و تکیه بر توان داخلی

وی طراحی و مهندسی، تامین تجهیزات، اجرا، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را حاصل اعتماد به جوانان و تامین‌کنندگان داخلی دانست و گفت: ساخت بسیاری از قطعات حساس بخش الکترونیک (ترانسمیتر دما، شیر با عملگر موتوری و …) ، تغییر کاربری برخی از مخازن در راستای بهبود فرآیند ذخیره‌سازی، اصلاح سیستم‌های کنترلی و بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت در روند تولید با صرف کمترین هزینه از شاهکارهای مهندسان ابرپالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس میانگین سنی پرسنل این شرکت را ۳۲٫۵ سال و میانگین سنی مدیران و سرپرستان را ۳۵ سال عنوان کرد و افزود: به وجود آوردن چنین گنجینه‌ای از منابع انسانی جوان و خبره، نشانه‌ی تبلور خودباوری در صنعت نفت ایران است.

وی ضمن اشاره به سرانه تولید ۱۳۹ بشکه‌ای به ازای هر نفر از پرسنل در روز، بیان داشت: این میزان از بهره‌وری رکوردی بی‌نظیر در صنعت پالایش کشور به حساب می‌آید.

توسعه‌ی فروش داخلی و خارجی

وی دست‌یابی به فروش بیش از ۶۰۰ هزار متریک تن از محصولات تولیدی این پالایشگاه به ۲۵ شرکت داخلی و خارجی را دستاوردی بزرگ خواند و گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته علی‌رغم افزایش فشار تحریم‌ها به‌ویژه در واریز وجه مبالغ دلاری، روند معاملات فرآورده های ویژه شرکت ستاره خلیج فارس نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه شرکت نفت ستاره خلیج فارس به درآمدی بالغ بر ۲۳۰ میلیون دلار در حوزه صادرات و ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حوزه داخلی دست یافت.

اشتغال پایدار در سایه آغاز نهضت پالایشگاه سازی

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس توسعه‌ یک سازمان را مرهون توجه به سرمایه‌های انسانی دانست و گفت: بزرگ‌ترین دستاورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تجهیزات آن که تربیت نیروی انسانی جوان، متخصص و متعهد برای ادامه نهضت پالایشگاه‌سازی ایرانی است.

وی در ادامه از بکارگیری و تغییر وضعیت قرارداد دو هزار و ۶۶۱ نفر از پرسنل خبر داد و گفت: ایجاد اشتغال پایدار در هرمزگان را همواره مد نظر قرار داده‌ایم و هم اکنون ۶۷ درصد از نیروهای مشغول بکار در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با استناد به کدملی و مشخصات شناسنامه‌ای بومی هرمزگان هستند.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در پایان برنامه‌ریزی، اجرا و در نهایت ارزیابی و اثربخشی دوره‌های آموزشی را یکی از اصلی‌ترین رویکردها برای پرورش نیروهای خبره در این پالایشگاه عنوان کرد و افرود: راه اندازی سامانه مدیریت آموزش ایده و ایجاد مدرسه مهارت را با همین هدف در سال ۱۳۹۸ دنبال کردیم.