26 خرداد الی 1 تیر به عنوان هفته جهانی سلامت مردان با شعار : " Take Action on Covid-19 " برای کووید 19 اقدام کنید" نامگذاری شده است.

گرچه همه افراد جامعه از کوچک تا بزرگ و زن و مرد در معرض خطر کرونا ویروس هستند اما سن و جنس به عنوان دو فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علائم تأثیر گذارند.

مطالعات حاکی از آن است که برخی ویژگیهای بیولوژیک مردان ( هورمونها)، بالا بودن بروز بیماریهای قلبی- عروقی در مردان، تغذیه ناسالم، بی تحرکی، چاقی، مصرف دخانیات، شاغل بودن اکثریت مردان به عنوان نان آور خانواده واحتمال بیشتر تماس با افراد بیمار، غافل بودن مردان از سلامت خود ( عدم رعایت مناسب بهداشت، عدم مراجعه به مراکز بهداشتی و …) مردان را نسبت به ابتلا به کووید ۱۹ آسیب پذیر تر از زنان می سازد.

بنابراین رعایت اصول حفاظت فردی در محیط کار، مدیریت دفعات خروج از منزل جهت خرید مایحتاج خانواده، رعایت اصول بهداشتی تعریف شده ( شستشوی دستها، استفاده از ماسک و دستکش و …)، مراقبت و کنترل بیشتر بیماریهای زمینه ای ( فشار خون، دیابت و …)، رعایت اصول تغذیه صحیح در جهت افزایش سیستم ایمنی، پرهیز از زندگی بی‌تحرک و انجام فعالیت بدنی با شدت متناسب با وضعیت جسمانی ( افزایش ایمنی در مقابل بیماری کرونا و کاهش استرسهای ناشی از آن ) و ترک سیگار در دوره پاندمی، جهت کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در مردان توصیه می گردد.

  • نویسنده : 1007
  • منبع خبر : معاونت بهداشتی