مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: کاهش تعداد نمونه‌گیری فقط به علت کمبود کیت نیست و در زمینه تست گیری استراتژی وزارت بهداشت تغییر کرده است.

به گزارش دلفین، این روزها بسیار شنیده می‌شود که کیت کرونا در هرمزگان کم است و به همین دلیل از تعداد آزمایش ها کاسته شده. در این رابطه طی هفته‌ی گذشته تماس‌هایی نیز با نشریه دلفین برای پیگیری موضوع حاصل شد و گروهی نیز از روند انجام آزمایش یا مدت زمان جواب دهی گلایه کردند و از ما خواستند تا صدای‌شان را منعکس کنیم. از این رو برای بررسی مشکلات با دکتر «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تماس گرفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم.

*تغییر استراتژی

نوروزیان درباره کاهش نمونه‌گیری‌ها در هرمزگان گفت: کاهش تعداد نمونه‌گیری فقط به علت کمبود کیت نیست و در این زمینه استراتژی وزارت بهداشت تغییر کرده است، اگر وزارت بهداشت مقرر کرده بود از همه مثل قبل نمونه گیری می‌شد ولی طبق مصوبه‌ی وزارت‌خانه ما تنها مجاز به انجام تست از چهار گروه هستیم.

وی تصریح کرد: این چهار گروه عبارتند از زنان باردار، افراد بالای ۶۰ سال دارای علامت، بیماران زمینه‌ای با علائم کرونا و بیماران زمینه‌ای که علامت ندارند ولی در تماس با فرد کرونایی بوده‌اند.

*کرونا دارید مگر این‌که خلافش ثابت شود

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره دلایل اتخاذ این استراتژی بیان کرد: در حال حاضر افرادی که علامت آنفولانزا و سرماخوردگی دارند، به این دلیل که در خارج از فصل این دو بیماری هستیم، به صورت پیش‌فرض بیمار کرونایی محسوب می‌شوند و هم اکنون از نظر ما همه افرادی که نشانه‌های تب، تنگی‌نفس، ضعف و بی حالی دارند، کرونا‌مثبت هستند؛ مگر این‌که خلافش ثابت شود.

وی گفت: در روزهای اول شیوع بیماری در هرمزگان از افراد بی علامت هم نمونه‌گیری می‌شد زیرا استراتژی در آن زمان مبتنی بر بیماریابی بود که این طرح به‌صورت موفق هم اجرا شد و بیماران زیادی به این طریق شناسایی شدند ولی با توجه به همه‌گیری بیماری در استان برای ما پیدا کردن بیمار بی علامت دیگر اهمیت ندارد و در حال حاضر آنچه برای علوم پزشکی مهم است پیدا کردن بیماران در چهار گروهی است که درباره آن توضیح دادیم.

*خطر تب‌های منقطع

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ضمن بدیهی دانستن تغییر استراتژی عنوان کرد: در هر مرحله اپیدمی استراتژی آزمایش فرق می‌کند و اکنون استراتژی وزارت بهداشت نمونه‌گیری از افرادی است که تب داشته باشند، یا اینکه تب قطع و دوباره شروع شود، افرادی که سرفه خفیف داشته‌اند ولی شدید شده و به سرفه‌های خشک پی‌در‌پی تبدیل شده است و کسانی که تنگی نفس دارند.

*برداشت اشتباه از تنگی‌نفس

وی با اشاره به این‌که برداشت‌های اشتباهی از تنگی نفس در بین مردم وجود دارد گفت: از نظر پزشکی، تنگی نفس، به تنفس بیشتر از ۲۴ بار در دقیقه یا احساس خستگی و ضعف شدید گفته می شود و بهترین کار این است که همه افراد به محض دیدن علامت در سامانه salamat.gov.ir خود اظهاری کنند.

دکتر نوروزیان توضیح داد: به محض انجام خوداظهاری شماره و شرایط فرد به کامپیوتر مراقب سلامت ارسال می‌شود و مراقب سلامت با دریافت هشدار از طریق سامانه ۴۰۳۰ با فرد تماس می‌گیرد و مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهد.

*وقتی که جواب دیر می‌رسد

نوروزیان درباره زمان پاسخ دهی به آزمایش کرونا نیز چنین گفت: به محض انجام تست، کد رهگیری برای فرد پیامک می‌شود و متصدیان بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد جواب آزمایش را برای افراد پیامک می‌کنند با این حال اگر پیامک برای کسی نرسید، می‌تواند با شماره تلفن ۳۱۱۸ از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر تماس بگیرند و کد رهگیری را وارد و جواب را دریافت کند، همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکی مراجعه در قسمت کرونا ویروس و در زیرشاخه‌ی جواب‌دهی از نتیجه آزمایش خود باخبر شوند.

وی در پایان تاکید کرد: تمامی مراکز موظفند از بیمارانی که در چهار گروه اصلی هستند، نمونه‌گیری کنند و در صورت خودداری از انجام آزمایش با آن‌ها برخورد خواهد شد.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگو: اعظم خندان

  • نویسنده : 1007