آن‌چنان که شایسته است سیریک به گردشگران به‌ویژه طبیعت‌گردان معرفی نشده است از همین رو می طلبد مسئولان چالش‌های سیریک برای تبدیل شدن به منطقه ویژه گردشگری از سر راه بردارند و به تبع آن شرایط استقبال از گردشگران را فراهم آورند.

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، سیریک در ۲۰۳ کیلیومتری مرکز استان هرمزگان قرار دارد و به لحاظ اقلیمی و فرهنگی از استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان تاثیر زیادی پذیرفته است. شاید بتوان گفت سیریک شهری هرمزگانی با رنگ و بوی بلوچی است و یکی از شهرهایی‌ست که همچنان برای گردشگران بکر مانده و افراد کمتر این منطقه را می‌شناسند. تالاب بین‌المللی آذینی با پوشش چندل و حرا، بازارچه میشی، ساحل شهر سیریک، ساحل کوهستک، معبد عشاق، باغات مهمانی و نخلستان‌های زیبای روستای دودر هر گردشگری را به تحسین وامی‌دارد و افراد در صورت بازدید از این مناطق حتما سیریک را به عنوان مقصد گردشگری به دیگران معرفی خواهند کرد.

*ناشناخته بودن سیریک

با این حال آن‌چنان که شایسته و بایسته است سیریک به گردشگران به‌ویژه طبیعت‌گردان معرفی نشده است و مردم عادی و مسئولان مربوطه نیز در این موضوع اتفاق نظر دارند. چندی پیش «حسین رئیسی» نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مشاوران طرح توسعه سواحل مکران در این رابطه گفت که شهرستان سیریک می‌تواند به عنوان منطقه ویژه گردشگری در توسعه سواحل مکران دیده شود اما اشاره ای به این که چه ترفندی باید برای شناساندن این بندر به مردم ایران زمین یا گردشگران خارجی باید بکار بسته شود، نکرد.

*تفاهم نامه‌ای امیدوارکننده

اما به نظر می‌رسد که عزمی برای تبدیل سیریک به منطقه‌ای برجسته در حوزه‌ی گردشگری به وجود آمده است. در روزهایی که کرونا امان صنعت گردشگری را بریده، تفاهم نامه‌ای میان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان، شهرداری و شورای اسلامی شهر بندر سیریک به امضا رسیده است تا موانع پیش رو برداشته شود.

رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری موج هرمزگان در رابطه با این تفاهم نامه بیان داشت: به دنبال آن هستیم سیریک را برای اولین بار به عنوان منطقه آزاد گردشگری در کشور معرفی کنیم و در سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری به هرمزگان نیز موضوع منطقه آزاد گردشگری سیریک مطرح شد و امیدواریم شهرداری سیریک که از بین شهرداری های هرمزگان بیشترین تعامل را با حوزه میراث فرهنگی دارد، بتواند ما را در این راه یاری کند.

*چشم‌ها به هفته‌ی پیش رو

وی گفت: سیریک در جوار سواحل مکران قرار گرفته و این موضوع فرصت خوبی است و باید از ظرفیت‌های آن نهایت استفاده را برد.

برومند در ادامه اظهار داشت: طرح اولین منطقه آزاد گردشگری در کشور را پیشنهاد داده‌ایم و هفته آینده در دفتر معاونت گردشگری کشور این طرح ارائه خواهد شد که امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

*موانع اصلی

با این حال نباید تبدیل شدن سیریک به منطقه ویژه گردشگری را منحصر در نامه‌نگاری‌های اداری دید چرا که زیرساخت‌های پذیرایی از گردشگر در این بندر بسیار ضعیف است. اگر هتل کپری «نگین مکران سیریک» را کنار بگذاریم این بندر هتل درخوری ندارد، رستوران ها و مراکز تهیه غذا پاسخگوی نیازهای گردشگران نیست، حمل و نقل شهری ضعیف است، فرهنگ پذیرایی از گردشگر به بومیان آموزش داده نشده و زیرساخت بهداشتی و درمانی مناسبی نیز ندارد.

در این شرایط می‌طلبد مسئولان پیش از مطرح کردن طرح‌های این‌چنینی به دنبال تقویت زیرساخت‌ها برای افزایش رفاه عمومی و به تبع آن فراهم آمدن شرایط استقبال از گردشگران باشند.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : 1007