نبود نظارت کافی، افزایش قیمت لوازم یدکی و چندگانگی قیمت در بین لوازم یدکی‌های بندرعباس مردم را برای خرید این محصولات جهت تعمیر خودروشان با مشکل مواجه کرده است.

گرانی خودرو، مسکن، طلا، سکه پوشاک آنقدر به صورت نجومی سایه شوم و گسترده‌ای بر زندگی مردم انداخته است که صحبت از گرانی دیگر چندان دردی را از دل مردم ناامید دوا نمی کند. یکی از مواردی که به صورت چند برابری قیمت آن افزایش داشته است و مردم از روند آن گلایه دارند، افزایش قیمت قطعات خودرو است که امروز نه تنها در شهر بندرعباس که در کل کشور به عنوان دغدغه اصلی تعمیرکاران و خریداران خودرو محسوب می‌شود. اما در بندرعباس انگار قضیه کمی متفاوت‌تر است. گویا بسیاری از افزایش قیمت‌ها و فروش‌های چند قیمتی به دلیل عدم نظارت و رسیدگی مسئولان مربوطه است و متاسفانه در برخی زمینه ها گرانی به مرحله ای رسیده که دیگر مردم با بن بست مواجه شده‌اند.

نبود نظارت کافی، افزایش قیمت لوازم یدکی و چندگانگی قیمت در بین لوازم یدکی ها در بندرعباس مردم را برای خرید این محصولات جهت تعمیر خودروشان با مشکل مواجه کرده است. در بحران گرانی، تورم و نابسامانی ها نه تنها اقشار ضعیف که محتاج نان شب خود هستند بلکه سایر افراد جامعه و حتی افرادی که در تمکن مالی به سر می برند نیز از این وضعیت ناراضی هستند و باید گفت که در این روزهای سیاه اوضاع بر وفق مراد مردم نیست.

*بازار سیاه لوازم یدکی

روسای این صنف در سراسر کشور ریشه افزایش قیمت قطعات خودرو و لوازم یدکی را افزایش قیمت مواد اولیه می‌دانند اما به نظر می‌رسد برخی نیز از این وضعیت آشفته در حال سواستفاده هستند. یکی از رانندگان بندرعباسی در تماس با تحریریه‌ی دلفین در تشریح اوضاع گرانی قطعات خودرو و عدم توانایی در تامین لوازم یدکی گفت: گرانی در بازار لوازم یدکی بیداد می کند و توان‌مان برای خرید کالای باکیفیت رو به کاهش است. وی با تاکید بر اینکه رانندگان در این شرایط به ستوه آمده‌اند، گفت: از دولت و مسئولان درخواست داریم تا بر بازار سیاه لوازم یدکی نظارت داشته باشند و نسبت به کاهش قیمت ها اقداماتی را انجام دهند.

*کف‌گیر قطعه‌سازان ته دیگ

این راننده در تکمیل صحبت هایش با اشاره به این که بسیاری از قطعات یدکی ایرانی نیز قیمت دوچندان پیدا کرده اند، گفت: اوضاع آن‌قدر خراب است که حتی نمایندگی های مجاز خودروسازی‌های داخلی نیز مشتریان خود را برای تهیه جنس به بازار سوق می دهند.

وی با نارضایتی با اشاره به اینکه گرانی قطعات خودرو برای ما همه‌ی اقشار جامعه دردسر آفریده است، افزود: اگر این روزها خودرویی خارجی تصادف کند، حتی اگر صاحب آن از قشر مرفه باشد و مشکلی در تامین مالی نداشته باشد، برای تامین قطعه به دردسر خواهد افتاد.

دخل و خرج راننده‌ها به هم نمی‌خورد

این راننده ناراضی با بیان اینکه گلایه ما این است که دخل و خرجمان به هم نمی‌خورد و مسئولان نیز دوای دردمان نیستند، گفت: مشکلات به همه مردم فشار آورده اما به اجبار تحمل می‌کنند ولی ما رانندگان کارد به استخوانمان رسیده است، ما ماشین را با وام خریداری کرده ایم حالا هم اقساط مانده، هم پول‌هایی که از فامیل قرض گرفتیم و هم استرس خرابی قطعات خودرو.

فروشندگان چه می‌گویند؟!

برای تکمیل گزارش به سراغ یکی از توزیع کنندگان لوازم یدکی رفتیم تا در خصوص افزایش و تفاوت قیمت مطرح شده گفتگویی ترتیب دهیم. «حیدر» توزیع کننده قطعات خودرو است و ۲۰ سال سابقه کار دارد. وی که سال‌ها کاسبی‌اش مغازه‌ای در خیابان کمربندی بندرعباس نصیبش شده و وضع زندگی‌اش هم چندان بد به نظر نمی‌رسد هم از اوضاع شاکی است. حیدر در گفتگو با خبرنگار دلفین در خصوص افزایش قیمت لوازم یدکی اینگونه اذغان داشت: علاوه بر گرانی و افزایش بی رویه قیمت قطعات خودرو، کمیاب شدن برخی از این قطعات بر این گرانی ها دامن می زند و قطع به یقین باعث می شود خریداران با چالش عدم توانایی خرید لوازم یدکی مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه در مدت اخیر در برخی از قطعات با افزایش چهار برابری در شهر بندرعباس مواجه هستیم و متقاضیان نیز به تبع آن از خرید قطعات به دلیل گرانی امتناع کنند، گفت: در چنین شرایطی زمینه برای افزایش و گرانی هر چه بیشتر قیمت قطعات هموارتر می‌شود چرا که فروشندگان به دنبال تامین سود مورد نظر خود از معامله‌های کمتری هستند.

قیمت‌های متغیر در ‌نظارت ضعیف

این توزیع کننده و فروشنده لوازم یدکی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: در وضعیت رسیدگی و نظارت ضعیف مسئولان هر یک از مغازه‌های لوازم یدکی در اطراف ما هر قیمتی که دلشان می خواهد را برای فروش لوازم خود به خریداران می دهند، به عنوان مثال دیسک و صفحه کلاچ پراید که قبل از عید حدود ۵۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.
وی افزود: قیمت یک دست شمع ایرانی پراید که مدتی قبل ۳۰ هزار تومان بود اکنون به بیش از ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

*قطعات تقلبی و بی کیفیت

حیدر با عدم رضایت از وضع موجود با اشاره به اینکه بستر برای افزایش توزیع و عرضه لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت، بیش از پیش فراهم شده است، عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از مراجعه کنندگان به دلیل نداشتن قدرت خرید قطعات مرغوب با علم به بی کیفیت بودن قطعات، دست به خرید قطعات نامرغوب ارزان می‌زنند. وی گفت: کیفیت پایین این قطعات باعث می‌شود، بعد از مدت کوتاهی مجددا قطعه تعویض و فرد با نارسایی در کارکرد مواجه شود در صورتی که ما و بسیاری از فعالان حوزه توزیع قطعات در هنگام فروش به مشتریان واقعیت را بیان می‌کنیم و برای‌مان مشخص است که بعد از مدت کوتاهی با مراجعه مجدد و گلایه مشتری مواجه می‌شویم.
مسئولان نظارت‌ها را بیشتر کنند

اگر چه به خوبی از تلاش‌های مسئولان در استان هرمزگان آگاهیم و درک می‌کنیم که این مشکل ریشه‌های تنومندی در پایتخت و عمق اقتصاد کشور دارد اما چنان‌چه اقدامات گسترده‌تری از سوی سازمان صنعت و معدن و تعزیرات استان در راستای کنترل بازار سیاه به راه افتاد، بازار اندکی از وضعیت شوک‌ و التهابات ممکن به سوی شرایط امن سوق خواهد یافت و حداقل با چندنرخی بودن لوازم بدکی مواجه نمی‌شویم.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش: افسانه سالاری

  • نویسنده : 1007