معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، گفت: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور قطعا اقدامات حمایتی از سوی دولت و سرمایه گذاران گردشگری بیشتر خواهد شد و امید داریم اقدامات حمایتی دولت تداوم داشته باشد و در واقع به واحدهای گردشگری جانی دوباره ببخشند.

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، استان هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی کشور است که بنا بر شرایط آب‌وهوایی مطلوب در اواخر زمستان و اوایل بهار توانسته همه ساله نظر توریست‌های بسیاری را به سوی خود جلب کند اما متاسفانه با ورود ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه سال ۹۸ آسیب‌های فراوانی به صنعت گردشگری وارد شد. این روزها ویروس کرونا بر تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران تاثیر مخرب داشته و ضربات بسیاری را بر پیکره‌ی میهن‌مان وارد ساخته است. بسیاری از مشاغل به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده اند و تامین هزینه‌های معیشتی برای خیل عظیمی از شهروندان سخت شده است. با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونای هرمزگان، این استان امسال پذیرای میهمانان نوروزی نبود و این مساله پیامی ویژه برای جامعه هتل داران هرمزگان داشت؛ امسال از گردشگر خبری نیست. در این رابطه با «فائقه اتابک» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص ورود ویروس کرونا به کشور و تاثیر مخرب آن بر اقتصاد کشور به‌ویژه ضربه سنگینی که بر صنعت گردشگری هرمزگان به وجود آورده است، به گفت‌وگو پرداختیم.

*گردشگری تحت تاثیر ویروس کرونا

فائقه اتابک معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به این‌که شیوع ویروس کرونا آسیب‌های زیادی را به بخش های مختلف اقتصاد جهانی تحمیل کرده است، گفت: فعالیت های حوزه گردشگری هرمزگان نیز جز رسته های کاری هستند که به طور مستقیم تحت تاثیر آسیب ویروس کرونا قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار شورای جهانی سفر و گردشگری ۵۰ میلیون شغل بر اثر همه گیری این ویروس در حوزه گردشگری در معرض نابودی قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: تاثیرات این ویروس بر حوزه گردشگری تا سال ۲۰۲۱ بر گردشگری جهان ادامه خواهد داشت.

اتابک با اعلام این‌که متاسفانه گردشگری هرمزگان نیز در ماه‌های گذشته تحت تاثیر این ویروس قرار داشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به انتشار این ویروس در ایام پایانی زمستان که فصل پیک سفر در استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان بود، بیشترین آسیب را به نسبت کل کشور به حوزه گردشگری در استان متحمل کرد.

*اشتغال چندهزار نفری

وی افزود: بدون احتساب مناطق آزاد قشم و کیش، هرمزگان ۵۲ واحد اقامتی از جمله هتل، هتل آپارتمان‌، مهمان‌پذیر و خانه مسافر دارد که برای هزار و ۲۰ نفر پرسنل اشتغال ایجاد کرده‌اند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در ادامه تشریح کرد: ما دارای ۲۶ واحد بوم‌گردی، ۸۱ واحد بین راهی، ۴۷ واحد مجتمع‌های پذیرایی و تالارها، ۱۷۵ فروند قایق‌های تفریحی، سه موسسه آموزش گردشگری، ۷۹ آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی بند پ، ۵۸ سفره‌خانه سنتی هستیم. وی افزود: جمعا ۵۲۱ واحد گردشگری در زمینه‌های مختلف که تحت نظارت میراث فرهنگی و گردشگری استان هستند که توسط سه هزار و ۴۰۷ پرسنل اداره می شوند.

*خسارت ۱۲۱ میلیاردی کرونا به گردشگری هرمزگان

اتابک گفت: ۱۲۱ میلیارد و ۹۶۴ میلیون تومان خسارت وارده از اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ به واحد های گردشگری هرمزگان است که در برخی موارد به تعدیل نیرو نیز منجر شده. وی زمان آغاز شیوع کرونا را فصل طلایی گردشگری هرمزگان خواند و در ادامه تصریح کرد: در سال‌های گذشته در فصل زمستان و ایام نوروز میانگین ضریب اشغال تخت‌های هتل‌های هرمزگان بیش از ۸۰ درصد بوده و این ضریب در ایام کرونایی امسال به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

*تعطیلی پیش از اعلام ستاد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اعلام اینکه قبل از ابلاغ ستاد ملی کرونا واحد های اقامتی اقدام به تعطیلی در راستای پیشگیری از ویروس کرونا کردند، گفت: با تدوین و ابلاغ یک سری دستورالعمل عمل های بهداشتی سفر هوشمند، از سوی ستاد ملی کرونا، واحدهای اقامتی ما از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کردند هرچند هیچ درآمدی مالی برای آنان رقم نخورد.
انتظارهای مالیاتی

اتابک اضافه کرد: دولت در دوره سه ماهه ابتدای شیوع ویروس کرونا واحدهای اقامتی را از پرداخت مالیات معاف کرد و در مالیات ارزش افزوده نیز باید از طریق ملی پیگیری شود اما این معاونت نیز مکاتباتی را با وزارت‌خانه داشته است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: انتظار داریم دولت معافیت‌های بیمه‌ای، ارزش افزوده و بخشودگی‌های مالیاتی را برای حداقل یک سال در نظر بگیرد.

*وام‌های بدون استقبال

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته برای یاری رساندن به واحدهای آسیب دیده در دوره کرونا، اذعان داشت: به واحدهای متضرر از کرونا وام هایی با سود ۱۲ درصد ارائه شد اما بسیاری از واحد های گردشگری به دلیل نرخ بالای سود از آن استقبال نکردند و انتظار داشتند تسهیلاتی با سود کمتری یا کمک های بلاعوضی را برایشان در نظر بگیرند. اتابک گفت: واحدهای آسیب دیده از دولت انتظار دارند تسهیلات ارزان قیمت سفر را بعد از پایان دوره اپیدمی کرونا به مردم بدهند، تا مشوقی برای مسافرت آنان باشد تا در همین راستا واحدهای بخش گردشگری از این فرصت منتفع شوند. وی عنوان کرد: بخشودگی تخفیف عوارض از طریق شهرداری‌ها، استمهال در پرداخت هزینه‌های آب و برق، تصویب بخشودگی مشوق‌های مالی و مالیاتی به مدت یک سال، تصویب تعطیلات زمستانی و پاییز، ارائه تسهیلات به واحدهای گردشگری آسیب دیده با نرخ سود ۱۲ درصد را پیگیری می‌کنیم.

*تلاش برای رفع موانع

اتابک در بخش دیگری از سخنان خود افزود: حتی واحدهای گردشگری را که قبلا از تسهیلات گردشگری استفاده کرده بودند، از سوی کارگروه رفع موانع تولید به بانک ها معرفی کردیم تا مشکلات‌شان کمتر شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، درخواست کرد: انتظار داریم در حد توان حوزه گردشگری کمک شود و مسئولان بالادستی از این حوزه مغفول نمانند و مواردی را که بیان کردم در بحث بخشودگی مالیاتی و بیمه‌ای تا حدودی می‌تواند راهگشا باشد و به احیا و تقویت صنعت گردشگری استان در دوران پساکرونا کمک شایانی را داشته باشد.

اتابک گفت: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور قطعا اقدامات حمایتی از سوی دولت و سرمایه گذاران گردشگری بیشتر خواهد شد و امید داریم اقدامات حمایتی دولت تداوم داشته باشد و در واقع به واحدهای گردشگری جانی دوباره ببخشند.

وی عنوان کرد: برای بازگشت به دوره پیشرفت و رونق صنعت گردشگری نیازمند همکاری و همدلی تمام بخش ها از جمله تشکل‌های بخش خصوصی گردشگری و گردشگران و مسافران هستیم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فراهم کردن سفر می توانند این همراهی را با واحدهای گردشگری داشته باشند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، در پایان با بیان اینکه در مدت شیوع کرونا، تقاضا برای فعالیت های گردشگری افزایش یافته است، اضافه کرد: استقبال از سرمایه گذاری نه تنها در دوران درگیری با کرونا کمتر نشده بلکه افزایش هم داشته است.

این متن در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگو اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : 1007