صفورا دهقانی‌پور تل گردویی گفت: برای این که در کارتان زن موفقی باشید باید از محدوده امن خود بیرون بیایید، ریسک کنید و از دنبال کردن اهداف‌تان نترسید. هر موفقیتی اعتماد به نفس‌تان را بالاتر می‌برد و تشویق‌تان می‌کند به موفقیت‌های بیشتری برسید.

به گزارش دلفین، «صفورا دهقانی‌پور تل گردویی» متولد سال ۱۳۶۷ و اهل «تل گردو» از روستاهای دهستان سیاهو از توابع شهرستان بندرعباس است که از ۱۸ سالگی با انجام کارهای پاره وقت کار خود را در صنعت آغاز کرد. وی در حال حاضر در بخش مهندسی بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، رئیس برنامه ریزی تولید و اختلاط مواد نفتی است و تحصیلات خود را نیز در مقطع دانشجوی دکتری مهندسی صنایع ادامه می‌دهد. در راستای ایجاد انگیزه و تقویت خودباوری در بانوان هرمزگان‌نشین گفت‌وگویی را با دهقانی‌پور ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

*خانم دهقانی خوشحالیم که امروز با شما به گفت و گو نشسته‌ایم. لطفا برای مخاطبان دلفین بگویید که از چه سالی وارد پالایشگاه ستاره خلیج فارس شدید و اوضاع کاری اکنون به چه نحوی است؟

تقریبا سه سال است که به عنوان عضو کوچکی از شرکت نفت ستاره خلیج فارس وارد این مجموعه‌ی عظیم نفتی شده‌ام و چند ماهی است که به پست رئیس واحد برنامه‌ریزی تولید و اختلاط مواد نفتی منتصب شده ام. اگر بخواهم در مورد کارم برای‌تان توضیح دهم باید بگویم که واحد ما مسئولیت امورات مرتبط با تولید فرآورده‌های استراتژیک شامل نفت‌گاز، نفت سفید، گاز مایع و اختلاط فرآورده‌هایی مانند بنزین یورو۵ و بنزین معمولی و سایر فرآورده ها را بر عهده دارد.

*از صحبت‌هایتان احساس غرور کردم. با این تفاسیر به نظرت کار کردن زن‌ها در بیرون از محیط خانه و منتصب شدن آن‌ها در پست‌های مدیریتی ضرری به وظایف دیگر مثل مادر بودن و همسر بودن نمی‌رساند؟ یا راحت‌تر بگوبم زن‌ها نیز مثل مردها می توانند از پس مدیریت آن هم در بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان برآیند؟

به نظر من برنامه‌ریزی صحیح و تعامل مناسب با خانواده لازمه کار خانم‌هایی است که در محیط‌های اداری و صنعتی مشغول به کارند. در صورت داشتن برنامه‌ریزی منظم و صحیح فکر نمی‌کنم مادر بودن و همسر بودن مانع از انجام وظایف اداری و مسئولیت های شغلی باشد.گرچه همچنان معتقدم حمایت خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت زنان در مسیر شغلی شان دارند.

*آیا در محیط های صنعتی با تبعیض جنسیتی مواجه شده اید؟

به نظرم پالایشگاه ستاره خلیج فارس مجموعه‌ای متفاوت است و نباید رویکرد این مجموعه را به همه‌ی مجموعه‌ها تسری داد چرا که در این پالایشگاه همه بدون در نظر گرفتن مسائل جنسیتی، با هدفی مشترک و در راستای تبلور و استفاده‌ی حداکثری از توانایی‌های مختلف پرسنل در جهت تامین امنیت سبد سوخت کشور فعالیت می‌کنند، پس نتیجه می‌گیریم که تبعیض جنسیتی در این پالایشگاه معنا ندارد، البته دید وسیع مدیریت مجموعه نیز در این مساله بسیار تاثیرگذار بوده است.

*راز موفقیت زنان در صنعت چیست؟

برای این که در کارتان زن موفقی باشید باید از محدوده امن خود بیرون بیایید، ریسک کنید و از دنبال کردن اهداف‌تان نترسید. هر موفقیتی اعتماد به نفس‌تان را بالاتر می‌برد و تشویق‌تان می‌کند به موفقیت‌های بیشتری برسید. حتی اگر همه چیز آن طور که برنامه‌ریزی کرده بودید، پیش نرفت یادتان باشد که به آخر دنیا نرسیده‌اید و می‌توانید دفعه بعد عملکرد بهتری داشته باشید. قوی، بااعتماد بنفس و شجاع باشید تا به تمام اهداف‌تان برسید.

*پیشنهادتان به عنوان یک بانوی موفق هرمزگانی و الگو به سایر زنان در استان چیست؟

زنان و دختران باید همیشه شاد و پرانرژی باشند. هیچ بهانه‌ای را برای سستی و تنبلی نپذیرند و همیشه به اهداف خودشان تمرکز داشته باشند. زنان باید اولویت‌های اصلی خودشان را در زندگی مشخص و در جهت رسیدن به آن تلاش کنند. در سرتاسر دنیا زنان زیادی هستند که مرزها را شکسته‌اند و ثابت کرده‌اند که می‌توانند مدیران موفقی باشند. پس خانم بودن در صنعت محدودیت حساب نمی شود، اگر شما هم می‌خواهید یک زن شاغل موفق باشید برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید. برای پیشرفت باید به کاری که می‌کنید علاقه داشته باشید. وقتی انرژی و هیجان بیشتری داشته باشید، انگیزه بیشتری هم خواهید داشت. مسیر موفقیت طولانی است و پر از فراز و نشیب. وقتی به کارتان علاقه داشته باشید از پس سختی های کار بر خواهید آمد.

*بزرگ‌ترین نگرانی زنان در محل کار ایجاد تعادل بین کار و خانواده است، آیا شما توانسته‌اید این تعادل را برقرار کنید؟ آیا همسرتان شرایط کاری شما را با وجود سختی‌هایی که دارید، درک می‌کند؟

امروزه زنان بخش بزرگی از نیروی کار هستند و در کنار کارهای بیرون از خانه، کارهای مرتبط با خانه و خانواده را هم انجام می‌دهند. انجام تمام این کارها و فعالیت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است و به انرژی فوق‌العاده‌ای احتیاج دارد و برقراری تعادل به معنی ساخت دیواری غیرقابل نفوذ بین زندگی شخصی و کاری نیست.

همسرم در تمام شرایط مشوق و همراهم بوده و من را با تمام سختی های کارم پذیرفته است. البته در زندگی شخصی، مدیریت مشغله کاری نیاز به یک همراه خوب دارد و درک شرایط کاری مقوله‌ای مجزا از زندگی شخصی است.

*در پایان چه پیامی برای دانشجویان دختر هرمزگانی که در رشته های مهندسی مشغول به تحصیل هستند، دارید؟

دخترانی که قصد ورود به رشته های مهندسی را دارند، سعی کنند قبل از انتخاب رشته درک درستی از رشته انتخابی بر ادامه تحصیل داشته باشند، چرا که بسیاری از مهارت‌ها را می‌توان قبل از شروع به کار فراگرفت. معضلی که در حال حاضر بسیاری از صنایع در جذب دانشجوهای فارغ التحصیل دارند، عدم مهارت است. توصیه می کنم که هم زمان با تحصیل، مهارت آموزی مرتبط با رشته دانشگاهی را نیز در برنامه خود قرار دهند البته مهم نیست در چه رشته ای مشغول به تحصیل هستی مهم این است که در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهی و بتوانی بهترین باشی.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگوی اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : 1007