تمام کشاورزان با چالش ها و موانعی مواجهند، اما بزرگترین مشکل ما نرخ بالای تسهیلات بانکی است

به گزارش دلفین، در گوشه و کنار ایران زنان کارآفرین زیادی وجود دارند که توانسته‌اند با همت و پشتکار خود کارهای بزرگی را به سرانجام برسانند؛ یک بانوی هرمزگانی از جمله این زنانی است که با تحمل سختی و مشقت‌های فراوان توانسته به موفقیت های چشم‌گیری دست یابد. این بانوی کارآفرین «حلیمه شمسایی گهکانی» متولد ۱۳۳۵ است. او در کل مراحل زندگی‌اش سعی بر این داشته که به تمام بانوان ایران نشان دهد که زنان می‌توانند در همه عرصه‌ها فعالیت کنند و پا به پای مردان در عرصه‌های سخت و طاقت‌فرسا مشغول به فعالیت شوند. شمسایی معتقد است در دنیای امروز همه باید در کنارهم تلاش کنند تا شاهد آبادانی کشور باشیم.
خانم شمسایی بسیار خوش‌وقتیم که با شما گفت‌وگو می‌کنم. از شروع فعالیت‌تان برای مخاطبان دلفین بگویید.
من از همان کودکی علاقه زیادی به کار کردن داشتم و چون در خانواده ای متولد شده بودم که گل و گیاه داشتند و کشاورزی می‌کردند، من نیز علاقه‌مند بودم و در این زمینه‌ها کم و بیش فعالیت می‌کردم، هم‌اکنون نیز علاقه وافری به کار کردن دارم. یک روز تصمیم گرفتم در زمینه‌هایی که موفقیتم تضمین می شود و البته به خانه‌داری و مادر بودنم ضربه نمی زند، ورود کنم. کشاورزی را در کنار همسرم آغاز و ضمن تریبیت فرزندانم آن‌ها را راهی دانشگاه کردم.
یک زن باید با توکل به خدا و تلاش فراوان مشکلات را پشت سر بگذارد. من متعقدم که زن ها باید درخانه مادری نمونه و همسری فداکار باشند؛ چنان چه خود من فرزندانم را استوار بزرگ کردم.
همین تلاش، شما را به بانوی برتر کارآفرین هرمزگان و الگویی در میان زنان روستایی کرده است.
نظر لطف شماست. اصلا انتظار نداشتم تا این حد پیش بروم اما همیشه امیدوار بودم به این که بتوانم برای خودم کاری ایجاد کنم. از سال ۸۰ به صورت حرفه‌ای فعالیت خود را در حوزه پرورش مرغ بومی آغاز کردم و چند سال پیاپی موفق به کسب رتبه برتر استان هرمزگان شدم و به عنوان بانوی کارآفرین موفقیت‌های فراوانی را بدست آوردم چرا که در این حوزه اولین بانویی بودم که به پرورش مرغ پرداختم. در ابتدا با توجه به سفارش‌های زیادی که داشتم احساس می‌کردم به موفقیت خوبی دست پیدا کردم اما کم‌کم به این فکر رسیدم که کارم را توسعه دهم. بعد از یک سال موفق شدم طرح خانگی پرورش مرغ بومی را به نیمه صنعتی ارتقا دهم، که خوش‌بختانه برای تعدادی اشتغال‌زایی شد، در کنار پرورش مرغ بومی، مجوز سبزی‌کاری را گرفتم و به حوزه گیاهان دارویی از جمله ختمی، بابونه، رازیانه و چای ترش وارد شدم که بازدهی خوبی داشت.
تحمل بالا و روحیه خستگی ناپذیر چه میزان در تحقق این رویاهاتان موثر بود؟
داشتن روحیه خستگی ناپذیر برای رسیدن به هدف شرط مهمی است. یک شبه نمی‌توان به همه چیز رسید.
در شرایط اقتصادی امروز بین کشاورزی و پرورش مرغ کدام را ترجیح می‌دهید؟
سبزی‌کاری و کشاورزی بازدهی بهتری نسبت به طرح پرورش مرغ بومی دارد چرا که پرورش مرغ استرس و تلفاتی زیادی را که برایمان داشته است و توجیه اقتصادی چندانی ندارد. سبزی سالم و ارگانیک تهیه شده را به سایر استان‌های کشور از جمله تهران و تبریز ارسال می‌کنم و دارای مشتری‌هایی ویژه از سازمان‌های دولتی نیز هستم. ۶۰ درصد محصولاتم به سایر استان ها ارسال می شود و ۴۰ درصد آن در هرمزگان به فروش می رسد.
تا به حال محصولات‌تان را نیز صادر کرده‌اید؟
علاوه توزیع محصولات در ایران، محصولات تولیدی ما به کشوره های حوزه خلیج فارس از جمله قطر و دبی نیز صادر شده است و مشتری‌هایی نیز از کشورهای اروپایی دارم. بسته بندی در صادرات بسیار مهم است و طی بازدیدهایی که از مجموعه توسط استاندار و معاونانش صورت گرفت، استاندار هرمزگان با طرح بسته بندی موافقت کرد تا در همین مجموعه بسته‌بندی سبریجات و داروهای گیاهی انجام شود و امتیازی باشد برای برند شدن این محصولات در استان. در ماه‌های اخیر پروانه تاسیس مرکز بسته‌بندی سبزی را گرفتم با این حال به دلیل گرمی هوا نتوانستیم که ساخت را آغاز کنیم اما با کاهش تدریجی دما عملیات اجرایی ساخت مجموعه بسته‌بندی را آغاز خواهیم کرد.
شرایط وام‌های کشاورزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تمام کشاورزان با چالش ها و موانعی مواجهند، اما بزرگترین مشکل ما نرخ بالای تسهیلات بانکی است. اگر تسهیلات کم بهره بانکی به من تعلق می‌گرفت و آن‌گونه که باید حمایت مالی می شدم، می‌توانستم اشتغال‌زایی و تولید بیشتر و با کیفیت‌تری را داشته باشم. با درآمد کم نمی‌توان افزایش نیرو داد و در شرایط سخت کنونی حقوق‌های پایین دوای درد نیروها نیست و افراد به اندازه‌ی حقوقی که برایش در نظر گرفته شده، کار می کند. اگر تولید و امکانات بیشتری داشته باشیم بدون شک می توانیم حقوق و مزایای بالاتری را برای نیروها در نظر بگیریم.
برای تامین تجهیزات نوین نیز اقدامی کرده‌اید؟
درخواست خرید ادوات کشاورزی را به سازمان جهاد کشاورزی دادم، اما با شرایط اعلامی این سازمان برایم مقدور نیست. جهاد کشاورزی اعلام کرد که تراکتور و ادوات را در اختیارت می گذاریم اما موانع بانکی سبب شد تا از این مساله صرف نظر کنم. جهاد کشاورزی استان هرمزگان همکاری هایی را با من داشته اما از نظر مالی کمکی نشده است.
چند نفر اشتغال‌زایی کرده‌اید؟
به صورت مستقیم چهار نیرو در این مجموعه فعالیت دارند و به طور غیرمستقیم در فصل های کشت و برداشت ۱۵ نفر به کار مشغول هستند.
و اما سخن پایانی!
از مسئولان تقاضا دارم تا برای کارآفرینان ارزش قائل شوند و از آن‌ها در راه رسیدن به اهداف‌شان حمایت کنند تا اگر کسی ایده‌ای برای آغاز کار داشت در مسیر از مشکلات راه نترسد و موانعی بر سر راهش وجود نداشته باشد.
این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.
گفتگو اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : ۱۰۰۷