معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس شهربازی بزرگ را یکی از کمبودهای شهر دانست و گفت: البته چندین شهربازی کوچک وجود دارد ولی کافی نیست.

به گزارش دلفین، ابتکار شهر دوست‌دار کودک در سال ۱۹۹۶ در یونیسف مطرح شد. در تعریف یونیسف از شهر دوست‌دار کودک آمده است که شهر یا اجتماع و محلی است که در آن نظرها، نیازها و اولویت‌ها و حقوق کودک بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌ها و برنامه‌ها و تصمیم‌های عمومی باشد. بنابراین تعریف شهر دوست‌دار کودک شهری است که مناسب همه باشد. ناظر طرح شهر دوستدار کودک یونیسف و مجری آن سازمان معماری و شهرسازی شهرداری ها است. به همین دلیل با «اصغر حسینی پور» معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس به گفت‌وگو نشستیم.

جزئیات یک طرح

از حسینی پور در خصوص اقدامات شهرداری بندرعباس در حوزه شهر دوست‌دار کودک پرسیدیم که وی چنین پاسخ داد: طرح شهر دوست‌دار کودک ظرفیتی است تا ضمن آن حرکت و موجی ایجاد شود برای برطرف کردن کسری‌ها و نواقص و دستورالعملی از طرف سازمان شهرداری‌ها ارسال شده و در آن شهرها به دو دسته با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر و کمتر از آن تقسیم بندی شده‌اند تا هر یک به مقتضای نیاز جمعیتی خود اقدام به ایجاد اصلاحات کنند و معاونت معماری و شهرسازی شهرداری‌ها نیز دبیر کمیته شهر دوست‌دار کودک است که یک شورای راهبردی دارد و باید از نهادها و سازما‌ن‌های دیگر کمک بگیرد و آن‌ها را مدیریت کند.

وی افزود: من هم از زمانی که کار را آغاز کردم سعی کردم با تمام دستگاه‌های متولی، مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ورزش و جوانان و ادارات دیگر تعامل گسترده‌ای را ایجاد کنم.

حسینی پور در تشریح چگونگی آغاز کار گفت: در ابتدای کار اقداماتی که درپنج سال گذشته انجام شده بود، مانند ساختن زمین ورزشی محلی، پارک محلی و چند جشنواره‌ای که در شهر برگزار شده بود را به صورت یک گزارش برای انجام کارهای اولیه به تهران ارائه کردیم؛ سپس در بحث اجرایی ابتدا به سراغ فرودگاه، راه آهن و اسکله شهید حقانی رفتیم زیرا این مکان‌ها فاقد اتاق مادر و کودک بودند و از آن‌ها خواستیم تا اتاق مادر وکودک احداث کنند. سپس از پاساژها خواستیم فضایی را به اتاق مادر و کودک اختصاص بدهند و همچنین فضایی را هم برای بچه‌ها در نظر بگیرند.

افزایش تلاش‌ها

وی تاکید کرد: بندرعباس به عنوان یکی از دوازده شهر پایلوت جهت انجام این پروژه انتخاب شده که البته اگر انتخاب نمی‌شد هم موظف بودیم که به سمت ایجاد شهر دوستدار کودک حرکت کنیم ولی با توجه به این‌که به عنوان یک شهر پایلوت برگزیده شده است، باید تلاش هایمان را گسترده‌تر کنیم.

ابتدا اصلاح ایرادات پارک‌ها

وی افزود: جلسات مختلفی با سایر دستگاه‌ها برای اصلاح ایرادها و فعال‌سازی پارک‌های بانوان، و ورزشگاه‌ها برگزار کردیم که نتایج خوبی داشت اما نمی‌توانیم بگوییم که این کارها در زمان کوتاهی انجام می‌شود، با این حال در برنامه‌ریزی میان‌مدت بنا را بر این گذاشتیم که ابتدا به رفع ایرادات پارک‌ها بپردازیم و این پروژه از پارک بانوان شروع می شود سپس پارک دباغیان و در ادامه مابقی پارک‌ها اصلاح خواهد شد.

همکاری با آموزش و پرورش

وی در ادامه افزود: از مدیرکل آموزش و پرورش نیز خواستیم که پیشنهاداتی برای ایمن‌سازی مدارس بدهند و برنامه‌ریزی کردیم که اگر پارکی در نزدیکی مدارس باشد در مدارس ادغام شود و با نقاشی دیوارهای مدارس فضای شاد و مفرحی برای بچه ها ایجاد کنیم.

تلاش کرده‌ایم از همه فضاها و ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و امروز اگر طرحی برای شهرک سازی و مجتمع سازی تهیه می‌شود باید بر اساس استانداردهای شهردوستدار کودک باشد. البته این هم تصویب شده و مطمئنا این طرح تا سه سال آینده جواب خواهد داد و امیدواریم بعد از سه سال شاهد فضایی شاد برای کودکان بندرعباسی باشیم.

کمبود شهربازی بزرگ

معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس شهربازی بزرگ را یکی از کمبودهای شهر دانست و گفت: البته چندین شهربازی کوچک وجود دارد ولی کافی نیست.

وی گفت: در موضوع شهر بازی بزرگ در سال ۹۸ سازمان با یک سرمایه‌گذار خصوصی قرارداد بست و با تامین سرمایه ۵۰ میلیاردی قرارداد هم تامین شد و محل آن در مردم محل پارک دولت و پشت استانداری انتخاب شد بعد از یک ‌سال استانداری با محل مخالفت کرد که اگر این اتفاق نیفتاده بود و تغییر مکان در همان زمان عقد قرارداد اعلام می شد، اکنون ۵۰ درصد کار انجام شده بود. این اتفاق باعث شد که دیگر تجهیزات و تاسیساتی که در سال ۹۸ قرار بود توسط سرمایه‌گذار تامین شود با آن هزینه قابل تامین نباشند.

معاونت معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس با اشاره به پارک آبی و توقف این پروژه نیز گفت: این پروژه از سال‌های گذشته قرار بود روبروی دانشگاه هرمزگان احداث شود اما به علت ورشکستگی سرمایه گذار کار متوقف شد.

وی افزود: بحث دیگر پروژه سرمایه‌گذاری ساحل است که از سال ۹۷ شروع شده و امسال تعدادی از آن‌ها به نتیجه می‌رسد؛ پارک‌های ساحلی و چند فضای مفرح که یکی از آن‌ها در ساحل بلوار خلیج فارس به نام پارک لنج‌ها است و به بازی‌های آبی اختصاص می یابد و فضای دیگر در جوار اسکله شیلات است و مقرر شده تا آن مکان نیز به‌سازی و مدرن شود.

حسینی پور تصریح کرد: درخواستی برای کمیسیون ماده ۵ نوشتیم که در کنار آن مجوز کمپ بازی‌های آبی گرفته شود و از این پس هر کس که تصمیم به ساخت مرکز بازی و تفریح داشت در همان مرکز احداث کند تا بتوانیم یک مرکز کمپ بازی‌های آبی با مساحت زیادی از اسکله شیلات به سمت شرق احداث کنیم.

وی ادامه داد: فضای بازی هم پیش‌بینی شده است که در ضلع جنوبی پارکینگ صدف سال گذشته شروع به ساخت شده و این کارهایی است که تاکنون انجام شده است.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگو اختصاصی

  • نویسنده : ۱۰۰۷