معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: در مدت اخیر گزارش های مشابهی در دیگر نقاط استان مبنی بر مرگ این نوع پرندگان به دستمان رسیده بود که طی تحقیقاتی که از مرغداری‌ها به عمل آمد، در نهایت علت نیوکاسل عنوان شد.

به گزارش دلفین، روزهای اخیر گزارش های متعددی از سوی شاهدان عینی مبنی بر تلف شدن پرندگان در شهرستان جاسک مخابره شده و نگرانی‌های بسیاری را برای شهروندان و دوست‌داران محیط زیست ایجاد کرده است. بنا بر گزارش‌های منتشر شده بیش از یک‌صد پرنده از گونه «یاکریم» و «قمری» در روزهای اخیر در جای‌جای این شهرستان تلف شده اند و ساکنان روستاهای مختلف این موضوع را گزارش کرده‌اند. برای مشخص شدن زوایای بیشتر این موضوع در مصاحبه‌ای تلفنی با «میثم قاسمی» معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان چند‍وچون ماجرا را جویا شدیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

احتمال نیوکاسل

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در گفتگو با خبرنگار دلفین در خصوص مرگ تعدادی از پرندگان در شهرستان جاسک گفت: طی صحبت هایی که با اداره کل دام پزشکی استان داشتیم بحث بر این موضوع بود که احتمالا بیماری نیوکاسل دلیل این اتفاق ناراحت کننده بوده است اما تا پیش از قطعی شدن جواب آزمایش‌ها نمی توانیم اظهارنظر دقیقی در این باره داشته باشیم.

وی در رابطه با مسبوق به سابقه بودن این نوع مرگ و میر پرندگان در منطقه جاسک افزود: طی چند سال گذشته نیز مرگ‌و‌میرهایی با چنین شواهدی در آن مناطق رخ داده است که پس از تحقیقات و نمونه‌برداری مشخص شد علت تلف شدن این پرندگان سرایت نیوکاسل از طیور به پرندگان بوده است.

قاسمی افزود: با این حال در این مورد نمونه برداری های علمی برای تشخیص علت مرگ این پرندگان صورت گرفته است که منتظر نتایج نمونه برداری هستیم.

سرایت به سایر نقاط هرمزگان

وی درباره‌ی مشاهده‌ی چنین اتفاقی در سایر نقاط هرمزگان نیز اظهار داشت: در مدت اخیر گزارش های مشابهی در دیگر نقاط استان مبنی بر مرگ این نوع پرندگان به دستمان رسیده بود که طی تحقیقاتی که از مرغداری‌ها به عمل آمد، در نهایت علت نیوکاسل عنوان شد.
بیماری را باید کنترل کنیم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان درباره راهکارهای موجود برای رفع این دغدغه نیز افزود: بیماری نیوکاسل در بین طیور صنعتی بسیار شایع است و باید اذعان داشت که چرخه این بیماری در شرایط فعلی کاملا قطع نخواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه این بیماری در بین طیور قابل ریشه کن شدن نیست و تنها با کنترل این بیماری می‌توانیم از تلفات بیشتر جلوگیری کنیم، اضافه کرد: واکسیناسیون طیور صنعتی و خانگی باید به صورت کامل صورت پذیرد که تا حدودی دامپزشکی این واکسیناسیون را انجام داده است اما واکسیناسیون کامل ممکن نیست.

گفتنی است بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که در مرغ‌ها و سایر پرندگان دیده می‌شود و قابلیت انتقال به انسان‌ها را نیز دارد. با این حال در صورتی که یک فرد از گوشت پرندگان آلوده به این بیماری تغذیه کند، ممکن است به مدت دو روز دچار سردرد و علائم بیماری آنفولانزا شود با این وجود با خوردن گوشت پرندگان آلوده به این بیماری، خطری تهدید کننده سلامتی انسان نخواهد بود.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگو اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷