بی‌شک افزایش تحریم‌ها به ویژه در حوزه صادرات نفت، کمبود منابع مالی بر عملکرد دولت به‌ویژه در دور دوم تاثیر فراوانی داشته و نباید تمام مسئولیت وضعیت امروز را به دوش دولت‌مردان گذاشت اما بی‌انگیزگی مدیران در روزهای پایانی دولت نیز غیرقابل کتمان است.

به گزارش دلفین، تنها چند ماه تا پایان دولت تدبیر و امید مانده و تیم اجرایی حسن روحانی لنگ‌لنگان در حال رسیدن به پایان خط و اتمام ماراتن هشت ساله است. بی‌شک افزایش تحریم‌ها به ویژه در حوزه صادرات نفت، کمبود منابع مالی، بحران‌های اجتماعی، افزایش تجمعات کارگری و صنفی، تغییر معادلات سیاسی منطقه و روی کار آمدن دولت ترامپ بر عملکرد دولت به‌ویژه در دور دوم تاثیر فراوانی داشته و نباید تمام مسئولیت وضعیت امروز را به دوش دولت‌مردان گذاشت اما بی‌انگیزگی مدیران در روزهای پایانی دولت نیز غیرقابل کتمان است.

ضرورت تلاش برای کاهش سطح نارضایتی

اگر از دید کلان و نگاه کشوری به مسائل فاصله بگیریم و بخواهیم در مقیاس استانی به موضوع بنگریم باید گفت که بسیاری از امور و اقدامات نیازمند منابع مالی گسترده نیست و چنان‌چه مدیران استانی انگیزه‌ی کافی برای خدمت‌رسانی داشته باشند، از سطح نارضایتی عمومی تا حد قابل توجهی کاسته خواهد شد؛ موضوعی که «فریدون همتی» استاندار هرمزگان نیز بارها بر آن تاکید کرده است.

نگاه همتی

همتی در اولین نشست اجرایی مدیران استان در سال ۹۷ گفت: مدیران استانی باید بدانند که تا آخرین لحظه و روزی که مسئولیت دارند باید با تمام توان برای پیش‌برد امور و حل مشکلات مردم تلاش کنند و هر زمانی که لازم باشد بدون یک روز تاخیر مدیر ناکارآمد تغییر می‌کند، اما هر مدیری که تغییر نکرده است نشان از رضایت نسبی از عملکرد وی بوده و مدیران نیز باید سعی کنند با تلاش جهادی به مردم خدمت‌رسانی کنند.

مردم برادری خود را ثابت کرده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد که هر چه به روزهای پایانی دولت در استان نزدیک می‌شویم، کمبود منابع مالی بیشتر می‌شود و همین موضوع به علاوه‌ی مسلم بودن برخی تغییرات با روی کار آمدن دولت جدید، از خلاقیت و انگیزه‌های مدیران در ارائه‌ی خدمت کاسته است و مدیران کم‌انگیزه نیز در پی اقناع افکار عمومی و همراه‌سازی آنان با واقعیت امروز جامعه نیستند و مردم را امین خود قرار نمی‌دهند؛ این در حالی است که مردم در شرایط سخت جنگ تحمیلی نیز همواره پشتیبان دولت بودند و با ایثار میهن و دولت را سر پا نگه داشتند.

موضع نمایندگان مجلس

این وضعیت سبب شده است تا نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این مساله ابزار نگرانی کنند. در جدیدترین موضع‌گیری، «احمد جباری» رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به این موضوع اشاره کرد و گفت: یکی از نگرانی‌های نمایندگان استان در مجلس، رهاشدگی امور و بی‌انگیزگی مدیران در ماه‌های پایانی دولت است.

وی با اعلام حمایت کامل خود از استاندار هرمزگان، بیان داشت: نمایندگان با جدیت بر تداوم حضور همتی به عنوان استاندار هرمزگان تأکید و حمایت خود را در این زمینه اعلام کردند اما به ثمر رساندن سرمایه‌گذاری‌های موجود در استان در تقویت اشتغال و اقتصاد محلی نقش بسزایی دارد و باید همدلانه در این راستا در سایه قانون از فرار سرمایه‌ها خودداری و منافع عمومی را تقویت کنیم.

سخن پایانی

با این تفاسیر به نظر می‌رسد باید همه‌ی ارکان سیاسی و اجتماعی استان با هم‌افزایی به دنبال حفظ روحیه و انگیزه‌ی مدیران و خدمت‌رسانی بهتر به مردم باشند تا جو اجتماعی ناشی از مشکلات موجود کنترل شود و شاهد ارتقا سرمایه‌های اجتماعی در هرمزگان باشیم.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : ۱۰۰۷