در اوج تحریم و نبود منابع مالی، کشتی سازی به نقطه قابل قبولی رسیده است که نشان می‌دهد هدفی پشت این همه موفقیت و پشتکار بوده است.

به گزارش دلفین ایران در ۵۰ سال گذشته تلاش‌های فراوانی در راستای گسترش صنعت کشتی‌سازی داشته است و از چهار دهه‌ی پیش تاکنون صنعت کشتی‌سازی در منطقه هرمزگان نیز شکل گرفته و در طول این سال‌ها با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده، اما بارقه‌ی امید و توانمندی آن از بین نرفته است.

استان هرمزگان به عنوان قطب صنعت کشتی‌سازی کشور دارای شرکت‌های بزرگ کشتی سازی است که سالانه علاوه بر ساخت انواع شناور کوچک و بزرگ، تعمیرات و ساخت انواع دکل، بارج و سکوی نفتی و گازی در آن انجام می‌شود.

در سال‌های گذشته پویش خودکفایی در این صنعت با ساخت و به آب اندازی چندین فروند کشتی به نام استان‌های مختلف در کشتی‌سازی هرمزگان شکل گرفت اما به تدریج و در میانه راه به دلیل حمایت نشدن، با چالش‌هایی مواجه شد و حتی برخی برای تعمیرات نیز به کشورهای همسایه دور و نزدیک چشم دوختند اما با تحریم‌های اقتصادی، زمینه یک بازگشت به خویشتن در این صنعت فراهم شد.

کشتی‌سازی ایران دارای سابقه بسیار طولانی است که به عنوان صنعت مادر می‌تواند چرخ دیگر صنایع را به چرخش در آورد، صنعتی که از دیرباز تاکنون با دستاوردهای بزرگ و خارق العاده ای توانسته صنعت دریایی کشور را رو سفید کند. کشتی سازی فراساحل ایران هم اکنون صنعت پیشرو در صنایع دریایی است و توانسته اقداماتی را انجام دهد که بر حلقه‌های تحریم غلبه کند و با نیروهای توانمند بومی اکنون در سطح منطقه و جهان از زیرساخت‌های منحصر به فردی در ساخت و تعمیر انواع شناورها برخوردار است.

ایزویکو قلب خاورمیانه و تنها کشتی‌سازی دنیا است که علاوه بر تعمیرات زیر ساختی کشتی‌های غول پیکر در این مجموعه توانسته با تکیه بر توان نیروهای بومی باعث رونق صنعت فولاد سازی، لوله‌سازی و دکوراسیون داخلی و ام.دی.اف نیز باشد و خوشبختانه از امکاناتی برخوردار است که زمینه ورود کشورهای دیگر برای تعمیر و ساخت کشتی‌ها به این مجموعه را فراهم آورده است.

استان هرمزگان با برخورداری از ۳۰ کارخانجات کشتی‌سازی و لنج‌سازی رتبه نخست را در بین استان‌های ساحلی به خود اختصاص داده و به عنوان قطب صنعت ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور معرفی شده است. اشتغال بسیاری از جوانان بومی هرمزگان مرهون وجود این مجتمع عظیم کشتی‌سازی است که با اقدامات چشم‌گیر خود توانسته پیشتاز در اشتغال‌زایی مستقیم باشد.

ایزوایکو دارای ۶ زیرمجموعه در صنعت کشتی‌سازی است که به صورت هلدینگ مرکزی اداره می‌شوند و هر کدام از این مجموعه‌ها فعالیت‌های تخصصی از جمله ساخت و تعمیر شناورهای کوچک، متوسط و بزرگ، ساخت، تعمیر و نصب سازه‌های دریایی همچون سکوهای گازی و نفتی، تعمیر شناورهای داخلی و خارجی و ساخت و تعمیر سکوهای نفتی و ریگ‌های خفاری را بر عهده دارند که توانسته علاوه بر اشتغال‌زایی مستقیم، در اشتغال‌زایی غیر مستقیم نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

در کشوری همانند چین که سازنده کشتی‌های غول‌پیکر در جهان است، با کمک صنایع دیگر در این کشور توانسته است به موفقیت های زیادی دست یابد و روز به روز با حمایت‌های صنایع چرخ تولیدشان می‌چرخد، اما در ایران با این‌که دیگر صنایع به این صنعت وابسته‌اند اما نه تنها هیچ حمایتی از سوی دیگر صنایع صورت نگرفته است بلکه وقفه هم در فعالیت‌های این صنعت دریایی می‌اندازند.

تأثیرگذاری ایزوایکو در حوزه‌های نفت و گاز غیرقابل کتمان است؛ ما مفتخریم که شاهد ساخت سکوهای نفت و گازی که در این مجتمع صنعتی باشیم و افتخار کنیم به اینکه این صنعت چه تأثیر مثبت و مستقیمی بر اقتصاد و همچنین افزایش ظرفیت برداشت گاز از میادین مشترک گازی داشته است.

امروز ایزوایکو به یک برند بین‌المللی تبدیل‌شده و علاوه بر این‌که باعث شده تا کشور در حوزه صنایع دریایی خودکفا باشد؛ باعث درآمد و صرفه‌جویی ارزی به میزان زیادی نیز شده است. حمید رضاییان اصل مدیرعامل بومی این صنعت در عمل به اثبات رسانده است که فرصت‌ها از دل تهدیدها به وجود می‌آیند و امروز این مجتمع صنعتی به دلیل تلاش و سرسختی کارکنان به یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین صنایع کشور تبدیل شده است.

در اوج تحریم و نبود منابع مالی، کشتی سازی به نقطه قابل قبولی رسیده است که نشان می‌دهد هدفی پشت این همه موفقیت و پشتکار بوده است. گفتنی است شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شد.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : ۱۰۰۷