فاطمه عیدی قلعه قاضی کارآفرین زن هرمزگانی با افتخارات بین‌المللی است و بسیاری از طرح‌های او در جشنواره‌های مختلف طی سال‌های اخیر درخشیده و وی توانسته پرچم هرمزگان را در مسابقات دانش‌بنیان برافراشته نگه دارد.

به گزارش دلفین، «فاطمه عیدی قلعه قاضی» کارآفرین زن هرمزگانی با افتخارات بین‌المللی است و بسیاری از طرح‌های او در جشنواره‌های مختلف طی سال‌های اخیر درخشیده و وی توانسته پرچم هرمزگان را در مسابقات دانش‌بنیان برافراشته نگه دارد. موفقیت اخیر وی در کسب جایزه نوبل ایرانی که از سوی بنیاد فرهنگی البرز اعطا می شود، بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی صمیمی را با فاطمه عیدی داشته باشیم که گوشه‌ای از صحبت‌های رد و بدل شده در این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

*خانم عیدی قلعه قاضی از تحصیلات خود و آغاز فعالیت‌های‌تان برای مخاطبان دلفین بفرمایید.

هم اکنون دانشجوی رشته شیلات در مقطع PHD هستم و تحصیلات خود را در دانشگاه هرمزگان ادامه می‌دهم. اگر بخواهم به آغاز فعالیت تولیدی‌ام اشاره کنم باید گفت که ما از سال ۱۳۸۰ کار خود را با عنوان شناسایی جلبک‌های خلیج فارس و دریای عمان آغاز کردیم. این فعالیت پژوهشی مدت ۲۰ سال به طول انجامید و ره‌آوردی که این تحقیقات به همراه داشت ثبت شرکت دانش بنیان فناوران زیر سطح دریا بوده است.

*اگر اشتباه نکنم دو ثبت اختراع نیز در سال های گذشته داشته اید!

در طول این ۲۰ سال دو ثبت اختراع در این مجموعه شکل گرفت که اولین اختراع آگار بومی محلی خلیج فارس نام دارد که محصول هایتیک در علوم آزمایشگاه است. محصول دوم تحت عنوان نانو پودر جلبک دریایی مکمل تغذیه پوست بوده که از این محصول پنج محصول در سبد بهداشتی (فرشته خلیج فارس) تولید شده است.

*موفقیت اخیر شماره در جشنواره نوبل ایرانی باعث افتخار تمام هرمزگان نشینان شد. چطور با بنیاد البرز آشنا شدید؟

آشنایی من با بنیاد البرز به این صورت بود که در ابتدا شناختی از این بنیاد و آقای البرز نداشتم. سال گذشته بنیاد علمی نخبگان یک سری اطلاعات از ما خواستند و ما در سایت این بنیاد بارگذاری کردیم و در اسفند ماه بود که تماس گرفتند و گفتند شما مفتخر به دریافت جایزه نوبل ایرانی از بنیاد البرز شدید.

*برای اولین بار بود که ما نام نوبل ایرانی را می‌شنیدیم. شما با این جایزه آشنایی داشتید؟

در آن مقطع برای من بسیار سوال برانگیز بود زیرا که تا به حال نام جایزه نوبل ایرانی را نشنیده بودم، علاقمند شدم که در رابطه با این بنیاد و جایزه نوبل ایرانی مطالعاتی انجام دهم و بیشتر با بنیاد البرز آشنا شوم و متوجه شدم که مرحوم حسین علی البرز در سال ۱۳۴۲ این بنیاد را تاسیس و تمام دارای خود را وقف دانشمندان ایرانی کرده است. واقعا باعث افتخار است که در کشور ما ایران نیز علم، جایگاه خاص خود را دارد و بزرگانی مانند آقای البرز هستند که ارزش تحقیق و پژوهش برای رفاه مردم ایران را بدانند که این مسئله تلنگری شد برای من که پی ببرم ما هم می توانیم البرزهای دیگری باشیم در ایران.

*در پایان اگر صحبت دیگری دارید، در خدمت شما هستیم.

از وقتی که برای این مصاحبه گذاشتید نهایت سپاس را دارم و امیدوارم مسئولان بیش از پیش هوای فعالان حوزه‌ی دانش را داشته باشند چرا که بدون توجه به این قشر پیشرفت چندانی در کشور حاصل نخواهد شد.
گفتنی است بنیاد فرهنگی البرز در سال ۱۳۴۲ توسط مرحوم حسینعلی البرز با هدف تشویق نخبگان علمی کشور و دانشمندان و دانش پژوهان کشور و کسانی که در ساخت امور علمی کشور فعالیت می‌کنند، ایجاد شده است. در طول نیم قرن این بنیاد چند هزار نفر از نخبگان علمی را مورد حمایت قرار داده است و درحال حاضر نیز این بنیاد زیر نظر سازمان اوقاف فعالیت می‌کند و کاملا خصوصی اداره می‌شود.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگوی اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : ۱۰۰۷