رییس سابق شورای شهر بندرعباس گفت: ما باید زمینه مطالبه‌گری را ایجاد و آن را حفظ کنیم. باید ترفندی به کار بندیم تا از طریق این شفاف‌سازی مردم هم در کنار شورا باشند.

به گزارش دلفین، یک سال ریاست «فاطمه جراره» بر شورای اسلامی شهر بندرعباس آبستن وقایع بسیاری بود. اگر چه شیوع کرونا بسیاری از جلسات را در این دوره از شورا به تعطیلی کشاند اما راه‌اندازی جنبش مطالبه‌گری و طرح سوال از شهردار بندرعباس بار دیگر بارقه‌ی امید را در دل شهروندان روشن کرد و این امیدواری را به وجود آورد که نقش نظارتی اعضای شورای شهر از بین نرفته است. در گفت‌وگویی اجمالی با جراره گوشه‌ای از چالش‌ها و دستاوردهای این دوره‌ی یک ساله را مرور کردیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

خانم جراره از مهم‌ترین دستاورد دوران ریاستتان در شورای شهر بندرعباس برای مخاطبان دلفین بفرمایید.

نباید به راحتی از کنار نقش نظارتی شورا گذشت و مهم‌ترین هدف من تقویت این نقش در پارلمان مردمی بندرعباس بود. ما نماینده مردمیم و باید نقش نمایندگی خود را به بهترین شکل انجام دهیم و اگر در این مسیر دچار کج‌روی شویم، در حق شهر و شهروندان خیانت کرده ایم.

در دوره شما با همراهی سایر همکاران‌تان بودجه‌ی شهرداری شفاف تر شد. این اقدام چگونه محقق شد؟

در موضوعات مختلف برنامه‌ریزی‌‌هایی را در راستای بهبود عملکرد شهرداری بندرعباس انجام دادیم که از جمله‌ی آن می‌توان به افزایش شفافیت بودجه‌ی شهرداری اشاره کرد. در گذشته برنامه‌ها و طرح‌ها در سند یک ساله مالی درج می‌شد اما مکان و چگونگی صرف این هزینه به صورت جزئی مشخص نبود اما در این دوره بر خلاف سال‌های قبل ردیف‌های بودجه به نام و کاملا مشخص شد که طرح مورد نظر در کدام منطقه‌ی شهری باید به اجرا درآید که با این اقدام نقش نظارتی اعضای شورا تقویت و نظارت بر طرح‌ها راحت‌تر شد.

نقش سیاسیون به‌ویژه نمایندگان مجلس را در تصمیم‌گیری‌های شورا در این یک سال چگونه دیدید؟

همیشه اعتقادم بر این بود که شورا استقلال رای داشته باشد تا منافع شهری و مسائل مردم را رسیدگی کند. هر فرد جایگاه و وظایفی دارد و ما نباید بگذاریم افراد دیگری برای ما تصمیم بگیرند. اگر چه همواره صحبت‌هایی مبنی بر دخالت‌های بی‌مورد در روند کاری شورا و شهرداری به گوش می‌رسیده است اما ما باید از قدرت نمایندگان مجلس نیز در حل مشکلات مردم استفاده کنیم و البته این موضوع با سیاسی‌کاری و برخی بداخلاقی‌ها زمین تا آسمان متفاوت است. در این دوره نمایندگان حوزه‌ی بندرعباس در صحن علنی شورا حاضر شدند که اتفاق میمون و مبارکی بود.

مردم بندرعباس این دوره‌ از ریاست شما بر شورای شهر را با طرح سوال از شهردار و پیگیری امور به یاد خواهند آورد.

به عنوان سوال پایانی، صراحتا بفرمایید با آمدن هیات رئیسه‌ی جدید این مطالبه‌گری ادامه پیدا خواهد کرد؟

اگر مردم از تمام شرایط موجود اطلاع کافی نداشته باشند قطعا مطالبه‌گر هم نخواهند بود. ما باید زمینه مطالبه‌گری را ایجاد و آن را حفظ کنیم. باید ترفندی به کار بندیم تا از طریق این شفاف‌سازی مردم هم در کنار شورا باشند و هر جایی امور بر خلاف آن‌چه وعده داده شده بود، انجام شد، خود مردم در راستای احقاق حقوق شهروندی‌شان مطالبه گری کنند. همه افراد برای پرداخت عوارض یا دیگر موارد به شهرداری می روند و ناظر بر عملکرد شهرداری هستند. ضمن آرزوی موفقیت برای هیات رئیسه‌ی جدید پارلمان مردمی شهر بندرعباس امیدوارم این هیات رییسه نیز همچنان در راستای حل مشکلات مردم گام بردارد و شاهد اتفاقات خوبی برای شهر و شهروندان بندرعباسی باشیم.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : ۱۰۰۷