فیلم دلخراش سوختگی شدید سارقی که به دنبال سرقت از یکی از پست‌های برق شهر بندرعباس بود، سبب شد تا بار دیگر توجهات به سمت گستردگی فقر و فشارهای شدید اقتصادی در هرمزگان جلب شود.

به گزارش دلفین، فیلم دلخراش سوختگی شدید سارقی که به دنبال سرقت از یکی از پست‌های برق شهر بندرعباس بود، سبب شد تا بار دیگر توجهات به سمت گستردگی فقر و فشارهای شدید اقتصادی در هرمزگان جلب شود. بی‌شک کسی که گرسنگی و فقر امانش را نبریده باشد، حاضر نیست با جانش بازی کند و حیاتش را به مخاطره بیاندازد. البته برخی بحث‌ها نیز از تردیدها درباره‌ی ایمنی پست‌های برق حکایت داشت.

*جزئیات ماجرا

ماجرا از این قرار است که چهارشنبه دو هفته پیش هنگامی که ماموران برق برای سرکشی و بررسی پست ۵۰۰ کیلو وات آمپر به کوی نیایش آمده بودند با قفل ‌شکسته یکی از سه درب پست روبه‌رو شدند که پس از بازگشایی درب، صحنه‌ای تکان‌دهنده آن‌ها را شوکه کرد. جوانی حدوداً ۳۰ ساله با سر و صورت کبود بر کف اتاقک افتاده بود و آثار سوختگی حکایت از برق‌گرفتگی شدید داشت.

«مسعود مکاری زاده» مدیر دفتر امنینی و کنترل ضایعات توزیع برق هرمزگان در این باره به صبح ساحل گفت: در بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که سارق جوانی که قصد سرقت کابل برق و ادوات برقی پست را داشت، دچار برق‌گرفتگی شده و در دم جان سپرده است. در کنار جسد وی آچار و تیغ موکت بری کشف شده و در زمان کشف جسد، پزشکی قانونی از مرگ وی در چهار روز پیش خبر داد.

*تمام پست‌های برق قفل دارند

برای بیشتر مشخص شدن زوایای این موضوع به سراغ «حمید ساعدپناه» معاون بهره برداری شرکت توزیع برق هرمزگان رفتیم تا با وی در این رابطه به گپ‌وگفت بپردازیم. ساعد پناه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین بیان داشت: شبکه های برق در دسترس هستند و پست‌ها در جای‌جای شهر گسترده شده‌اند چرا که ما موظف به برق‌رسانی به تمام نقاط شهر هستیم.

*افزایش سرقت‌ها

وی ادامه داد: پست‌ها به انواع هوایی و زمینی تقسیم می‌شوند که برای حفاظت از آن ها قفل‌گذاری شده‌اند و همه پست های ما قفل دارند اما با توجه به شرایط امروز جامعه با افزایش سرقت و شکسته شدن قفل‌های پست‌های برق مواجهیم.

ساعدپناه با بیان این که شرکت توزیع برق هرمزگان ایمنی را تا حد استاندارد تعریف شده رعایت کرده است، افزود: در مورد این سارق که اخیرا جان خود را از دست داده است، داستان از این قرار است که سارق درب اصلی را شکسته، به اتاقک وارد شده و از داخل درب را بسته است تا با خیال راحت به کارش برسد که متاسفانه دچار برق گرفتگی شده است و این برق‌گرفتگی به گونه ای بوده که برق پست قطع نشده و به تبع آن همکاران ما نیز از این رویداد تلخ مطلع نشده اند.

*هفت مرگ دلخراش

از ساعدپناه درباره‌ی نحوه‌ی کشف جسد پرسیدیم که وی در این باره گفت: همکاران ما طبق برنامه دوره‌ای که سالی یک بار پست‌ها را سرویس می‌کنند برای انجام اقدامات به این پست مراجعه کردند که متاسفانه با این صحنه روبرو و از بوی جنازه متوجه شدند که چند روزی از این مرگ دلخراش گذشته است.

وی گفت: در استان هرمزگان سالانه نزدیک به هفت تا هشت مرگ این‌چنینی به وقوع می‌پیوند که سارقان دچار برق‌گرفتگی شدید می شوند و جان خود را از دست می‌دهند.

*۱۸۰۰ مورد سرقت از ابتدای سال

وی با بیان این که فشار اقتصادی بر مردم افزایش پیدا کرده است، افزود: متاسفانه همین امروز آمار دزدیده شدن بیش از ۱۵۰ مورد درب تابلوهای برق را اعلام کردند و این یعنی درب تابلوها دزدیده و به ضایعاتی‌ها فروخته شده است.

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق هرمزگان تاکید کرد: از ابتدای سال تا کنون به صورت متوسط ماهیانه ۳۰۰ مورد سرقت گزارش شده و از ابتدای سال تا به حال نزدیک به ۱۸۰۰ مورد سرقت در سطح استان به ثبت رسیده که آمار قابل توجهی است.

وی درباره میزان خسارت سالیانه وارد شده به شرکت توزیع در این رابطه نیز گفت: سارقان سالیانه حدود پنج تا ۶ میلیارد تومان به شبکه برق در هرمزگان خسارت مالی وارد می کنند، از این رو در شهر بندرعباس قراردادی با شرکت‌های انتظامی بخش خصوصی منعقد کرده‌ایم که حفاظت از تجهیزات برقی را انجام دهند.

ساعدپناه تصریح کرد: زمان حفاظت آنان از ۱۰ شب تا ۷ صبح است و توسط۲۰ نفر و ۱۰ دستگاه موتورسیکلت این حفاظت انجام می‌شود.
وی در پایان درباره کافی بودن این تعداد نیروی حفاظتی بیان داشت: با توجه به بودجه‌ای که داریم بحث حفاظت از شبکه‌ها فعلن در همین سطح خواهد بود.

*مردم گرسنه‌اند

درباره زوایای اجتماعی این موضوع با «حمیدرضا اکبری» دکترای جامعه‌ی شناسی به گفت‌وگو نشستیم. اکبری افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله سرقت را با شاخص‌های اقتصادی مرتبط دانست و گفت: در جامعه‌ای که مردم گرسنه باشند، توقع توجه به هنجارهای اجتماعی و اخلاقی بسیار سخت است.

وی بیان داشت: زیرساخت فرهنگ، اقتصاد است و افزایش تعداد افرادی که حیات روزمره‌شان با خطر جدی مواجه شده، ساختار جامعه را به سمت فروپاشی یا در خوش‌بینانه ترین حالت به سمت هرج و مرج خواهد برد.

*سرمایه‌های انسانی‌مان را از دست می‌دهیم

این جامعه‌شناس سرمایه‌های انسانی را بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر کشور خواند و تاکید کرد: بین جرم و مجازات رابطه‌ای مستقیم باید وجود داشته باشد و مردم نباید مرگ یک نفر را به دلیل قصد وی برای سرقت توجیه کنند چرا که با مرگ یک فرد، سرمایه‌های انسانی و قدرت آن جامعه دچار نزول می‌شود.

وی افزود: کشورهایی مسیر موفقیت را به سهولت طی می‌کنند که توجه‌ها را بر مسائل اجتماعی و همچنین تامین معیشت مردم متمرکز می‌کنند و تا این دیدگاه از بالا به پایین بر جامعه حکم‌فرما نشود، همچنان باید شاهد اضمحلال فضائل اخلاقی، خرده فرهنگ‌ها و سنت‌ها در سطح جامعه باشیم.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : ۱۰۰۷