با اضافه شدن ظرفیت آب شیرین کن طرح ساقی کوثر، منابع آبی هرمزگان به‌ویژه مرکز استان به پایداری لازم خواهد رسید و به زودی سهم ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به هرمزگان تخصیص می یابد.

به گزارش دلفین، تامین آب استان‌های مرکزی کشور به ویژه استان‌های یزد و کرمان همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان ارشد کشوری بوده است و آنان استفاده از آب‌شیرین‌کن در خلیج فارس و سواحل استان هرمزگان را به عنوان اصلی‌ترین ترفند برای تحقق آب‌رسانی انتخاب کرده‌اند. در پروژه‌ای که نزدیک به یک دهه از مطالعات آن می گذرد، انتقال آب به این دو استان توسط آب‌شیرین‌کن یک میلیون متر مکعبی ساقی کوثر صورت خواهد پذیرفت که این آب‌شیرین‌کن در حال حاضر همچنان در مرحله‌ی ساخت قرار دارد و البته هرمزگان نیز به تبع اجرای آن منتفع خواهد شد.

این پروژه امسال در مرحله نخست به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز وارد مدار و سهم ۴۰ هزار مترمکعبی هرمزگان از این ظرفیت عملیاتی می‌شود؛ اجرایی شدن این طرح نه تنها بندرعباس را در تامین آب شرب به خودکفایی خواهد رساند بلکه می تواند از فرونشست بیشتر زمین در میناب نیز جلوگیری کند و برداشت آب از سد استقلال را کاهش دهد؛ سدی که یکی از مهم ترین منابع آبی هرمزگان است و بیش از ۴۰ سال پیش با ظرفیت ۲۵۰میلیون مترمکعب با هدف آب‌رسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شده است.

*پایداری منابع آبی بندرعباس

«امین قصمی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان درباره ثمرات این پروژه اظهار داشت: با اضافه شدن ظرفیت آب شیرین کن طرح ساقی کوثر، منابع آبی هرمزگان به‌ویژه مرکز استان به پایداری لازم خواهد رسید و به زودی سهم ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به هرمزگان تخصیص می یابد.

وی با بیان این‌که به عنوان استانی ساحلی ظرفیتی بزرگ برای تامین آب شیرین ایجاد شده است، افزود: این ظرفیت در سطح ملی نیز مورد توجه است و با توجه به کم‌آبی مناطق مرکزی کشور، هرمزگان به عنوان منبع تامین آب شیرین استان های یزد و کرمان انتخاب شده است.

*سهم‌خواهی بیشتر با اهرم استاندار و نمایندگان

قصمی افزود: پیگیری آبفا هرمزگان با همراهی نماینده عالی دولت در استان و نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس برای افزایش سهم استان از ظرفیت آب شیرین کن یک میلیونی در حال انجام است و با محقق شدن این مهم، ظرفیت تامین آب استان از محل آب شیرین کن ها افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با تخصیص سهم استان از آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی، قطعا بندرعباس پایدارترین منابع آبی را خواهد داشت و می توان گفت دغدغه کم آبی هرمزگان به کمترین حد ممکن خواهد رسید.

*استقلال از سد استقلال

قصمی افزود: با تامین آب شهر بندرعباس از محل آب شیرین کن های یک میلیون مترمکعبی و ۱۰۰ هزار مترمکعبی، مشترکان مرکز استان از آب سد استقلال بی نیاز خواهند شد و این ظرفیت می‌تواند در میناب مورد استفاده قرار گیرد که به پایداری آب شرق هرمزگان نیز کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در همین راستا شرکت آبفا تامین نیاز آبی شهر میناب به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب در سال را از طریق تصفیه خانه سد سرنی در دستور کار قرار داده است که با اجرای این طرح نیاز آبی این شهرستان از منابع سطحی تامین و جایگزین منابع زیرسطحی فعلی می شود که این امر نقش مهمی در احیا دشت میناب خواهد داشت.

*نفس کشیدن دشت میناب

اگر چه برخی کارشناسان معتقدند که اجرای طرح های آب‌شیرین‌کن آلودگی‌های زیست محیطی فراوانی را می‌تواند به بار آورد، اما امیدواریم این بار اجرای این طرح بتواند از بحران دشت میناب بکاهد چرا که برداشت بی‌رویه‌ی آب در ادوار گذشته از دشت میناب سبب بروز اعتراضات گسترده ای در این منطقه شده و پشت سر گذاشتن دوره‌ی ۱۷ ساله‌ی خشکسالی، این دشت را به یکی از نقاط بحرانی کشور به سبب محیط زیستی تبدیل کرده است.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷