اگر چه همگان بنا بر اظهار نظر مدیران تاپیکو در انتظار عرضه سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس بودند اما از شواهد چنین بر می آید که عرضه‌ی اولیه‌ی این شرکت به عمد یا غیرعمد به این زودی‌ها میسر نخواهد بود.

به گزارش دلفین، اگر چه همگان بنا بر اظهار نظر مدیران تاپیکو در انتظار عرضه سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس بودند اما از شواهد چنین بر می آید که عرضه‌ی اولیه‌ی این شرکت به عمد یا غیرعمد به این زودی‌ها میسر نخواهد بود و این غول پالایشی کشور امسال به بورس نخواهد رفت.

ماه ها گذشته بود که «امیر هامونی» مدیرعامل فرابورس از انجام فرآیند پذیرش شرکت ستاره خلیج فارس در بازار فرابورس خبر داد و گفت: پیش‌تر مساله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در فرابورس مطرح شده بود که به دلیل مسائلی در بدهی ارزی این شرکت فرایند آن با توقف مواجه شد اما به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

«محـمد رضـوانی‌فر» مـدیرعامل شـرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیز ضمن تایید ضمنی این رویداد بیان داشت: با عنایت به غیرمدیریتی بودن شرکت نفت ستاره خلیج فارس، انجام امر مستلزم موافقت سهامداران است، بنابراین در صورت توافق انجام این کار امکان پذیر خواهد بود.

اما به نظر می‌رسد که کار تنها به موافقت سهام‌داران وابسته نیست و بدهی‌های ارزی پیشین و وعده‌هایی که مسئولان داده‌اند و هنوز آن‌ها را عملی نکرده‌اند، باعث شده که جلوی این اتفاق گرفته شود و افشای نامه محمدعلی دادور، مدیرعامل این شرکت درباره میزان سوددهی نیز از همین اتفاق نشات گرفته بوده است.

هامونی در همین باره گفته بود: با تلاش‌های صورت‌گرفته و قول‌های مساعدی که مبنی بر تبدیل بدهی ارزی این شرکت به بدهی ریالی داده شده، فرآیند پذیرش آن بار دیگر به جریان افتاده است تا بخشی از سهام این شرکت بزرگ پالایشی بتواند با انجام فرآیندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس ایران عرضه اولیه شود.

وی اظهار کرد: پیش‌تر مساله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در فرابورس مطرح شده بود که به دلیل مسائلی در بدهی ارزی این شرکت فرآیند آن با توقف مواجه شد.

محمدعلی دادور مدیر عامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در آخرین اظهار نظر با اشاره به ورود قریب الوقوع پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بازار بورس گفت: در حال حاضر این پالایشگاه وارد بورس نشده است اما به دنبال پذیرش آن در بورس هستیم و به طور کلی مقدمات کار در زمینه ورود سهام این شرکت به بورس انجام شده است، ولی این موضوع نیاز به زمان دارد، زیرا ما باید از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شویم.

وی گفت: در حال حاضر در زمینه پذیرش پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس جلسات متعددی با سازمان بورس برگزار شده است، اما ما هنوز اول راه هستیم و قطعا ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس به زمان نیاز دارد.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : ۱۰۰۷