در شرایطی که کمتر کسی امیدی به شروع فعالیت اقتصادی دارد، سید محمود سجادی دانش آموخته‌ی رشته دام‌پزشکی و کشاورزی است و با سرمایه خود و به صورت تیمی طرح پرورش ماهی خاویاری را در رودان آغاز کرده است.

یه گزارش دلفین، «سید محمود سجادی» دانش آموخته‌ی رشته دام‌پزشکی و کشاورزی است و با سرمایه خود و به صورت تیمی طرح پرورش ماهی خاویاری را در شهرستان رودان آغاز کرده است. در شرایطی که کمتر کسی همچنان امیدی به شروع فعالیت اقتصادی به‌ویژه در حوزه‌ی تولید دارد، گفت‌وگویی را با وی در ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

*سلام و عرض ادب جناب سجادی. از مزرعه‌ی پرورش ماهی خاوریاری‌تان چه خبر؟ از اوضاع این روزهای مزرعه برای مخاطبان دلفین بگویید.

ما تیمی سه نفر هستیم و یک مزرعه پرورش ماهی خاویار را احداث کرده‌ایم. اسم مزرعه ما چالباش است و به شخصه امورات فنی پروژه را به عهده دارم. ماجرا از این قرار است که ما تصمیم گرفتیم پرورش ماهی خاویار را از شمال به جنوب کشور بیاوریم.طبق تحقیقاتی که انجام شده در مناطق شمالی در فصل سرما چهار یا پنج ماه آب خیلی سرد می‌شود و ماهی نمی‌تواند رشد کند اما در آب و هوای جنوب در ۱۲ ماه سال ماهی رشد خواهد داشت. در نتیجه ما می‌توانیم دو برابر رشد ماهی خاویار را در این منطقه نسبت به شمال کشور داشته باشیم. پس یکی از عواملی که رشد ماهی خاویار در هرمزگان بهتر است همین دمای هواست.

*ظرفیت مزرعه شما به چه میزان است؟

با توجه به شرایط دمای هرمزگان ما یک مزرعه ماهی خاویاری ۱۰۰ تنی را احداث کردیم که در فاز اول تولید گوشت را شروع کردیم. زمانی که ماهی‌ها به رشد مناسب رسیدند با سونوگرافی ماده‌ها را جدا می‌کنیم و نرها را به کشتارگاه برای تولید گوشت می‌فرستیم. هم اکنون برای تولید گوشت در استان نتیجه‌ی مطلوبی داشته است اما برای تولید خاویار چهار تا پنج سال زمان لازم است و امیدواریم که تلاش‌ها و تحقیقات‌مان به نتیجه برسد. اگر تولید خاویار در هرمزگان به نتیجه برسد در واقع انقلابی در این حوزه به وجود می‌آید چون ما زمان رسیدن به محصول نهایی را تقریباً نصف کرده‌ایم.

*آیا اولین مزرعه در هرمزگان هستید که پرورش ماهی خاویاری را شروع کرده‌اید؟

خیر یک سال قبل از شروع کار ما، یک سری ذخیره سازی در هرمزگان انجام شد اما چالباش اولین مزرعه‌ای است که کار اقتصادی تولید خاویار را با مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری شروع کرده است، همچنین چالباش بزرگترین مزرعه در هرمزگان محسوب می‌شود.

-میزان سرمایه گذاری در این پروژه چقدر بوده است؟

۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تا به امروز در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است. ما هنوز تا رسیدن به تولید خاویار راه درازی در پیش داریم اما از تخصص کارشناس‌های مجرب شیلات هرمزگان در این زمینه استفاده می‌کنیم و پله پله به صورت کاملاً علمی جلو می‌رویم و تمام اطلاعات را مستند می‌کنیم که در آینده بتوانیم این تجربیات را انتقال بدهیم و امیدمان این است که استان در این حوزه جهش داشته باشد.

*طرح شما اکنون تا چه مرحله‌ای پیشرفت داشته است؟

طرح ما تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته است. اکنون فقط در بحث تاسیسات و نگهداری محصولات خاویار کمبودهایی داریم وگرنه از لحاظ ساخت و ساز عمرانی طرح تمام شده است. استخرها ساخته و تجهیزات خریداری شده و بیشترین هزینه‌ای که تا اکنون وجود داشته برای راه اندازی سیستم مدار بسته بوده است. اما نهایتاً یک سیستم مدار بسته پیشرفته در استان خواهیم داشت.

*میزان اشتغال‌زایی پروژه به صورت مستقیم و غیر مستقیم چقدر بوده است؟

هم اکنون پنج نفر به صورت مستقیم در مجموعه مشغول به کار هستند و حدود ۱۲ نفر هم به صورت غیر مستقیم با ما همکاری دارند. البته در زمان ساخت و ساز عمرانی پروژه که تا یک ماه پیش ادامه داشت ۲۰ نفر کارگر عمرانی به صورت مستمر به مدت دو سال مشغول به کار بودند.

*پیش‌بینی شما نسبت به ارزآوری این طرح و صادرات خاویار از هرمزگان چیست؟

سال گذشته خاویار بلوگا هر کیلو ۸۰۰ تا هزار یورو در بازار عرضه شد. با توجه به وضعیت ارز اگر این پروژه به تولید برسد، می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

*گوشت ماهی خاویار به چه نحوی عرضه می‌شود؟

ما بعد از سونوگرافی ماهی‌ها گوشت را به بازار عرضه می‌کنیم. قیمت گوشت خاویار اکنون بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است. گوشت خاویار مشتری خاص خودش را دارد. در کشورهای عربی استقبال چندانی از گوشت خاویار نمی‌شود اما کشورهای حوزه دریای خزر از این گوشت استقبال می‌کنند. ما از روسیه مشتری‌هایی داریم که مستقیم از درب مزرعه محصولات گوشتی را خریداری می‌کنند.

*برای این پروژه چه چالش‌ها و موانعی داشتید؟ آیا از تسهیلات استفاده کرده‌اید و دولت با شما همکاری‌های لازم را داشته است؟

خیر، مشکل خاصی نداشتیم. رئیس جهاد کشاورزی و همچنین فرماندار رودان برای گرفتن مجوزها خیلی با ما همکاری داشتند. فقط یک سری مشکلات اداری در استان بود که همیشه وجود دارد و ایراد از سیستم پیچیده اداری است نه این که مغرضانه باشد. در مورد تسهیلات نیز باید عرض کنم که ما تا کنون تسهیلاتی دریافت نکردیم اما اگر برای تکمیل پروژه و ادامه تحقیقات نیاز به تسهیلات باشد، مسئولان قول حمایت در این زمینه را داده‌اند.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگو: اوریا حمیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷