درخشیدن هرمزگان در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و دریافت تندیس نهمین جشنواره بین‌المللی توسط سه هنرمند برگزیده از هرمزگان.

به گزارش دلفین، با انتشار خبر مسرت بخش، درخشیدن هرمزگان در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و دریافت تندیس نهمین جشنواره بین‌المللی توسط سه هنرمند برگزیده از هرمزگان در بخش «ایده تا اجرا» با موضوع عفاف و حجاب تصمیم گرفتیم مصاحبه‌ای با «ماریا عرب نیا» سرگروه این تیم سه‌نفره ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید.

خانم عرب نیا اندکی از خودتان برای مخاطبان دلفین بفرمایید؟

من مدرس هنرستان و دانشگاه و عضو انجمن طراحان مد و لباس استان هرمزگان هستم. در مقطع کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس تحصیل کرده‌ام و اکنون ۱۵ سال است که در زمینه طراحی و دوخت فعالیت دارم. اصالتاً گرگانی هستم اما سال‌هاست که در بندرعباس زندگی می‌کنم و همسرم هرمزگانی است. در این مدت از فرهنگ و هنر و پوشش‌ زیبای هرمزگانی ایده‌های بسیاری گرفته‌ام و در طراحی‌هایم استفاده کرده‌ام. حتی از بانوان خلاق هرمزگان آموزش دیده‌ام و سعی کرده‌ام هر روز اصول را از آنان یاد بگیرم. فکر می‌کنم ظرفیت هرمزگان در زمینه پوشش زنان بسیار ویژه است و تنوع و خلاقیت در پوشش این منطقه موج می‌زند.

نحوه آشنایی‌تان با جشنواره مد و لباس فجر به چه نحو بود؟

هر ساله به عنوان مدرس رشته طراحی پارچه و لباس پیگیر اخبار جشنواره بوده‌ام و این بار نیز از طریق فراخوان جشنواره مطلع شدم. اما تصمیم داشتیم که امسال تیم‌های منتخب دانش‌آموزی و دانشجویی بسازیم و برای آن‌ها کارگاه آموزشی در راستای آماده‌سازی برای حضور جشنواره ترتیب بدهیم تا به جشنواره اعزام شوند اما به دلایلی این موضوع محقق نشد. در این شرایط تصمیم گرفتیم تا خودمان تیم تشکیل بدهیم و در جشنواره شرکت کنیم تا با تجربه‌اندوزی بیشتر سال‌های بعد هنرآموزان اعزام شوند.
البته شخصاً همیشه علاقه به شرکت در این جشنواره‌ها داشتم اما به دلیل مشغله کاری موفق به این کار نشده بودم اما امسال با همراهی دو نفر از همکارانم شرکت کردیم و توانستیم مقام اول را برای هرمزگان کسب کنیم. با اینکه اصالتاً هرمزگانی نیستم اما امیداورام با کسب این مقام برای استان، حقی را که به گردن مان بوده است، اجابت کرده باشیم.
سایر هم‌تیمی‎‌هایتان را نیز برای مخاطبان دلفین معرفی بفرمایید.
یکی از هم‌تیمی‌هایم خانم ساناز نوروزی، هنرمند خلاق هرمزگانی است که ۱۰ سال در این زمینه سابقه‌ی فعالیت دارد و در زمینه طراحی لباس تحصیل کرده است. همینطور خواهرم مبینا که تحصیلاتش در زمینه گرافیک و مدرس دانشگاه و مولف کتاب است و در زمینه طراحی در این جشنواره به ما کمک بسیار کرد.

ایده طرحی که ارائه دادید و موجب کسب این مقام برای هرمزگان در این جشنواره شد، چطور به ذهنتان رسید؟

هر سال برای این جشنواره در فراخوان یک موضوع انتخاب می‌کنند. موضوع جشنواره امسال «فرّ گلستان» بود که یک منطقه از گلستان است. راستش موضوع جشنواره خیلی به ما برای تلفیق هنر هرمزگان و هنر گلستان کمک کرد. در چادری که طراحی کردیم سوزن دوزی‌های شمال و جنوب و همچنین نقوش خانه‌های قاجاری تلفیق شد که بسیار برای همگان جالب بود. بی‌شک زندگی در هرمزگان و زیست در کنار این همه هنر و خلاقیت از لحاظ پوششی در رسیدن به این مقام بسیار تاثیرگذار بوده است.

حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول این سال‌ها بسیار از ما حمایت کرده است و جا دارد از زحمات سرکار خانم جلالی کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان کمال تشکر را داشته باشم که همواره در راستای حضور هنرآموزان در جشنواره‌های مختلف نهایت همکاری را داشته است. انجمن مد و لباس هرمزگان نیز مشوق و حامی ما برای شرکت در این جشنواره بود که جا دارد از همه‌ی این افراد تقدیر و تشکر داشته باشم.
و اما صحبت آخر
بسیاری از هنرآموزان ما دختران هنرمندی هستند که در خانواده به این حرفه علاقه‌مند شده‌اند. یعنی مادران هنرمندی داشته‌اند که سوزن‌دوزی‌های بومی کار می‌کرده‌اند و این موضوع باعث علاقه‌مندی و ورود آنان به این عرصه شده است. من خودم هم مادرم خیاط بود و از قبل از هنرستان شروع کردم به یاد گرفتن خیاطی و کمک به او. با ورود به دانشگاه این موضوع را به صورت حرفه‌ای‌تر پیگیری کردم و سعی کردم تا موضوعات تازه‌تر را بیاموزم. با این حال مساله‌ی مهم این است که با وجود زنان خلاق هرمزگانی و ده‌ها نمونه سوزن دوزی بومی برای شلوار و لباس‌های بندری، کاش این صنعت و این افراد بیشتر مورد حمایت قرار گیرند. در ضمن آموزش این هنر و تلاش در راستای حفظ این گونه هنرها برای نسل‌های بعدی و پرورش هنرآموز بسیار باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد تا این میراث معنوی به فراموشی سپرده نشود.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگو اختصاصی: اوریا حمیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷