بندر خمیر و روستای رودبار در این شهرستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به عنوان پایلوت برنامه کشوری شهر و روستای بدون دخانیات انتخاب شد.

به گزارش دلفین، استعمال دخانیات عامل بروز یا تشدید کننده بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی -عروقی، ریوی، عفونی، سرطان‌ها، بیماری‌های استخوانی، بیماری‌های دستگاه گوارش، دندان‌ها و … است. مصرف دخانیات در حال حاضر یکی از بزرگترین عوامل مرگ و میر در سطح جهان به حساب می‌آید به طوری که در هر هشت ثانیه یک نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف و مواجهه با دود دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

مصرف دخانیات شایع‌ترین عامل مرگ‌و‌میر و ناتوانی در جهان است که خوش‌بختانه با پیشرفت علم و فناوری و اطلاع‌رسانی بهینه سطح آگاهی مردم نسبت به عواقب وخیم دخانیات بر سلامت آنان افزایش یافته و از آن‌جایی که نخستین رکن در جامعه، سلامت روحی و جسمی افراد ‌است، باید بر خود ببالیم که بندر خمیر سرانجام از سوی وزارت بهداشت به‌عنوان شهر بدون دخانیات معرفی شد.
بندر خمیر الگوی سایر شهرهای هرمزگان
وقت آن است سایر شهرهای استان هرمزگان نیز بندر خمیر را به عنوان الگوی خود در حفظ سلامت جامعه و اعضای خانواده‌شان انتخاب کنند.
روستای «بلبل آباد» شهرستان بشاگرد، تا پیش از این تنها روستای بدون استعمال دخانیات و مواد مخدر در استان هرمزگان بود که اهالی آن در واکنش به سخنان روحانی اعزامی در ایام تبلیغ، تصمیم به قطع مصرف انواع دخانیات و پاک کردن روستا از لوث هرگونه استعمال دود گرفتند و اکنون ۳۰ سال است که «روستای بدون دود» شناخته شده.
گفتنی است؛ مردم این روستا دهم تیرماه سال ۱۳۷۰، مصادف با روز «عید غدیر» در حرکتی خودجوش همه قلیان‌ها را شکستند و افرادی که قلیان یا سیگار می‌کشیدند یا مصرف کننده مواد مخدر بودند، برای همیشه با دنیای دود و عوارض ناشی از آن خداحافظی کردند و از آن تاریخ تا کنون هر ساله به شکرانه تعهد خود این روز را جشن می‌گیرند.
شهرهای بدون دخانیات
طی ششمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی و ستاد مقابله با کرونا شهرستان بندر خمیر که حامل خبرهای امید آفرینی بود و با حضور «میرهاشم خواستار» فرماندار شهرستان بندر خمیر برگزار شد، شهر بندر خمیر و روستای رودبار این شهرستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به عنوان پایلوت برنامه کشوری شهر و روستای بدون دخانیات انتخاب شد.
هر جامعه‌ای که در عرصه سلامت گام‌های بلند و موثری برداشته است، توانسته به بسیاری از اهداف و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کوتاه مدت خود دست یابد.
همه ما باید در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی وضعیت بهداشتی شهروندان تلاش کنیم و البته برای تحقق این مهم تعامل شهروندان نیز بسیار موثر و سودمند خواهد بود.
سلامت روح و جسم نخستین رکن جامعه
میر هاشم خواستار در این جلسه گفت: از آن‌جایی که نخستین رکن جامعه سلامت روح و جسم است، فعالیت‌هایی در این خصوص جهت تضمین سلامت روح و جسم افراد جامعه با عنوان سلامت و امنیت غذایی انجام می‌پذیرد که خوشبختانه در شهرستان بندر خمیر این اقدامات در زمان بروز ویروس کرونا مناسب بوده است.
چشم‌انداز پنج ساله کاهش دخانیات
وی گفت: مصرف دخانیات یکی از مهم‌ترین عوامل خطرآفرین در بیماری‌های غیر واگیر است که سالانه موجب مرگ هشت میلیون نفر از مردم جهان می‌شود و هدف ملی برنامه کنترل دخانیات در کشور کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴ است و انتظارمی رود، اجرای دقیق راهکارهای در نظر گرفته شده همچون کاهش تقاضا، کاهش مصرف را محقق کند.
امید داریم سایر شهرهای کشور و استان هرمزگان بر اساس این چشم‌انداز پنج‌ساله در همان سال اول همۀ متصدیان و شهروندان با عوارض دخانیات به‌طور کامل آشنایی پیدا کنند و در هیچ یک از اماکن عمومی دخانیات مصرف نشود، عرضه قلیان در اماکن شهری صورت نگیرد و مصرف دخانیات توسط شهروندان کاهش پیدا کند و به معیارهای دریافت گواهی شهر یا روستای بدون دخانیات برسد.
جای بسی خوشحالی دارد که با توجه به اینکه معیارهای متعددی برای انتخاب شهر و روستای بدون دخانیات وجود دارد و با اجرای خوب برنامه بهداشتی و پیش‌گیرانه مجموعه بهداشت و درمان بندر خمیر و همکاری مردم شهرستان با سیستم بهداشت در جهت حفظ سلامت جامعه و شهروندان این امر میسر شده است.
حمایت مسئولان
در صورت حمایت همه‌جانبه مسئولان، در بعد ملی و استانی و همچنین همراه بودن مسئولان شهرستان در آینده‌ای نزدیک استعمال دخانیات را می‌توان تا حد قابل توجهی مهار کرد و امیدواریم این مهم هر چه سریع‌تر تحقق یابد.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: نگین بیگلری

  • نویسنده : ۱۰۰۷