سرهنگ «علی مجیدزاده» یکی از فرماندهان پیشین پلیس راه هرمزگان، متولد ۱۳۴۵ و اهل اردبیل است بر آن شدیم که در آستانه هفته ناجا با این سبزپوش عرصه‌ی امنیت به گفتگو بنشینیم.

به گزارش دلفین، سرهنگ «علی مجیدزاده» فرمانده پیشین پلیس راه هرمزگان است. وی متولد ۱۳۴۵ و اهل اردبیل است. در سال ۱۳۶۳ پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه پلیس شد اوایل خدمتی‌اش در حوزه انتظامی راه آهن مشغول بود و بعد از ۱۰ سال به حوزه راهور تغییر حوزه داد. وی در سال ۱۳۹۵ بازنشسته شد و در حال حاضر کارشناس رسمی دادگستری است. در آستانه‌ی هفته‌ی ناجا گفت‌وگویی را با این سبزپوش عرصه‌ی امنیت ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

مجید زاده در ابتدای گفت‌وگو ضمن تبریک به مناسبت هفته ناجا، اذعان داشت: خدمت در نیروی انتظامی نسبت به سایر سازمان‌ها، دشوارتر است و شب و روز ندارد. نیروی انتظامی بیش از ۵۰ مورد خدمت را به مردم ارائه می‌دهد و در نتیجه از لحاظ روانی همکاران ما در عرصه نیروی انتظامی باید در جایگاه بالایی باشند که بتوانند جوابگوی مردم باشند.
۲۰ سال خدمت در هرمزگان
وی تصریح کرد: به شخصه حدود ۳۲ سال به هم‌وطنان خود خدمت کردم که جای بسی خرسندی دارد که از این مدت، حدود ۲۰ سال را در هرمزگان فعالیت داشته‌ام و بیشترین حوزه خدمتم در حوزه‌ی پلیس راه بوده است.
آموزش، آموزش و آموزش
وی مردم را به رعایت هر چه بیشتر قانون دعوت کرد و گفت: واقعیت این است که عامل انسانی معمولاً به آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ‌سازی نیاز دارد، از همین رو به سختی تغییر جهت پیدا می‌کند.
فرمانده پیشین پلیس راه هرمزگان اضافه کرد: بر همین مبنا نیاز است در زمینه فرهنگ‌سازی و مدیریت خانواده‌ها برای آموزش فرزندان بیشتر کار شود. زیرا که بهترین راهکار برای کاهش تصادف‌های رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ‌سازی است که در شهرستان‌ها کمتر به آن‌ پرداخته می‌شود.
وی خطاب به خانواده‌های هرمزگانی گفت: متاسفانه در شهرستان‌ها وضعیت به گونه‌ای است که افراد فاقد گواهینامه‌ که در مواردی به سن قانونی هم نرسیده‌اند با اطلاع و بدون اطلاع خانواده‌هایشان زمینه‌ساز بسیاری از تصادفات هستند.
شیرین‌ترین خاطره
از وی شیرین‌ترین خاطرات خدمتی‌اش را جویا شدیم که مجیدزاده خاطر نشان کرد: همه افراد در طول دوران خدمت‌شان ناخودآگاه تجربه‌ها و خاطرات تلخ و شیرینی را تجربه خواهد کرد و برای ما تنها پایین آمدن آمار تصادفات و تلفات خاطره‌ی شیرین بود و با شنیدن این موضوع که امروز تلفاتی نداشته‌ایم، حس خوشحالی در وجودمان ایجاد می‌شد.
خاطرات زجرآور
سرهنگ مجید زاده ضمن بیان اینکه اکثر سوانح رانندگی در اثر خواب آلودگی و انحراف به چپ است، اضافه کرد: روزهایی برای من زجرآور و تلخ بود که تصادفات فوتی در جاده درون شهری و برون شهری داشتیم علی‌الخصوص طی دورانی که در پلیس راه گهکم خدمت می‌کردم تلخ‌ترین تصادف در محور برون شهری در محور گهکم- شیراز در سال ۸۳ رخ داد که حدود ۲۵ نفر از هم وطنان ما در آن سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند.
گذشتن از آرامش خانواده برای آرامش مردم
وی گفت: حکم‌فرمایی آرامش در جامعه در گرو این است که سبزپوشان ناجا از آرامش خانواده‌هایشان بگذرند و همکاران ما واقعا در این زمینه جان‌فشانی کرده اند.
فرمانده پیشین پلیس راه هرمزگان نقش خانواده‌های افراد شاغل در ناجا را بسیار حیاتی عنوان کرد و افزود: چنان‌چه خانواده‌ی پرسنل فضای مناسبی را برای نیروهای ما فراهم نیاورند، جامعه با مشکلات متعددی رو به رو خواهد شد.
به درستی از ظرفیت کارشناسان پلیس استفاده نمی‌شود
در پایان از مجیدزاده درباره چالش‌هایی که در زمان انجام ماموریت در نیرو انتظامی داشته است، پرسیدیم که وی گفت: در برخی جلسات رسمی و غیررسمی که در سطح استان برگزار می‌شد گاهی اوقات بعضی از افراد در سایر دستگاه‌های اجرایی در خصوص حمل و نقل و ترافیک اطلاعات کافی نداشتند و با بی‌تخصصی تمام طرح هایی را به تصویب می رساندند که اصلا قابل قبول نبود و تبعات زیادی برای شهر در پی داشت اما متاسفانه به صورت صحیح از ظرفیت کارشناسان پلیس در این حوزه استفاده نمی‌شود.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگو اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : ۱۰۰۷