در پی گرانی‌های سرسام‌آور، نرخ آبزیان نیز افزایش چشم‌گیری داشته و ماهی و میگو از سبد غذایی اغلب مردم هرمزگان حذف شده است و همگان خواستار تثبیت قیمت‌ها هستند.

به گزارش دلفین، وارد بازار ماهی‌فروشان بندرعباس شدیم. بازار به شکل محسوسی خلوت بود. مشتری‌ها کم بودند و فقط یک سری افراد خرید می‌کردند. عده‌ای تنها قیمت می‌گرفتند و دست‌خالی از بازار بیرون می‌رفتند. ماهی فروشان تنها رفت و آمد مردم را نظاره‌گر هستند و خبری از فروش همیشگی نیست. آبزیان دریایی همواره بر سر سفره ساحل‌نشینان قرار داشته اما چندی است در پی گرانی‌های سرسام‌آور، نرخ آبزیان نیز افزایش چشم‌گیری داشته و ماهی و میگو از سبد غذایی اغلب مردم هرمزگان حذف شده است و همگان خواستار تثبیت قیمت‌ها هستند.

با شروع فصل برداشت میگو مردم به فکر تامین میگوی مورد نیاز خود می‌شوند اما قیمت‌های نامتعارف سبب خالی شدن سفره مردم از آبزیان شده است. جای بسی تاسف دارد که خانواده‌های کم‌بضاعت از نعمتی که در شهر خودشان صید می‌شود، بی‌بهره باشند و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که دولت جلوی قاچاق ماهی را با عزم بیشتری بگیرد چرا که نمی‌شود غذای مردم را به قیمت دلار و درهم کشورهای همسایه با آنان حساب کرد. بازاریان در همین رابطه می‌گویند، می‌توان هر ماه ۱۰ روز صادرات را ممنوع کرد تا قیمت ماهی در بازار بندرعباس از کنترل خارج نشود چرا که بهره‌مندی مردم هرمزگان از این گنجینه غذایی امری مهم و ضروری است. استفاده آبزیان با قیمت مناسب حق مردم ساحل نشین است که در این راستا تعیین قیمت آبزیان در ستاد تنظیم بازار استان باید صورت پذیرد.

طبق گفته صیادان، ادوات صیادی بسیار گران شده و روی قیمت صید اثرگذار بوده است؛ اکنون میگو از درجه پایین با قیمت ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم آغاز می‌شود تا میگوهای درشت که قیمت به کیلویی نزدیک به ۱۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. هم اکنون قیمت ماهی شیر ۲۳۰ هزار تومان است؛ نرخ آبزیان و ماهی‌های دیگر نیز بستگی به کیفیت و اندازه آنها دارد که معمولاً از ۴۰ تا ۲۳۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم عرضه می‌شود.
در این وضعیت افزایش قیمت در شهرهای ساحلی اصلاً قابل پذیرفتن نیست و مسئولان باید با عزم راسخی به دنبال حل این موضوع باشند.

 

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : ۱۰۰۷