این روزها قیمت مسکن در بندرعباس سر به فلک کشیده است و هیچ نهادی هم یارای مقابله با افزایش قیمت‌ها را ندارد.

به گزارش دلفین، این روزها قیمت مسکن در بندرعباس سر به فلک کشیده است و هیچ نهادی هم یارای مقابله با افزایش قیمت‌ها را ندارد. نرخ‌‌های متفاوت، بی ثباتی بازار، سوداگری دلالان و تاثیر کرونا بر روند ساخت و ساز بهانه‌ای شد تا با «امید رنجبر» رئیس اتحادیه املاک، اتومبیل و پارکینگ‌داران بندرعباس گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

قیمت ثابتی نداریم

«امید رنجبر» ضمن بیان این‌که نرخ دقیق و ثابتی را نمی‌توان برای ساختمان‌های شهر بندرعباس در نظر گرفت، گفت: بنا به متراژ، قیمت هر مترمربع آپارتمان متغیر است و موقعیت، تعداد واحدها و تجهیزاتی نیز که در ساخت استفاده شده بر قیمت تاثیر می‌گذارد.

محلات لاکچری بندرعباس

وی درباره روند رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر بندرعباس بیان داشت: در مناطق پر جمعیت‌تر و دارای امکانات بیشتر مثل خیابان اتوبوس‌رانی و محدوده گلشهر شمالی و جنوبی و منطقه فروزان رشد بیشتری را شاهد هستیم.

وی خیابان حکمت و نوار بلوار ساحلی در محدوده‌ی تالار آوینی را جزء مناطق لاکچری بندرعباس خواند و افزود: این مناطق در بالا بودن قیمت حرف اول را در بندرعباس می‌زنند.

رنجبر درباره قیمت یک مترمربع آپارتمان در این مناطق بیان داشت: در منطقه‌هایی همانند بلوار ساحلی و گلشهر شمالی و جنوبی هر متر مربع آپارتمان بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون معامله می‌شود.

وی گفت: طبیعی است در بندرعباس نسبت به استان کرمان، سیستان و بلوچستان یا یزد رشد بیشتری داشته باشیم و این موضوع ریشه در مهاجرت‌پذیری بیشتر بندرعباس دارد.

توصیه به مردم

از رئیس اتحادیه املاک توصیه‌اش به شهروندان در راستای پیشگیری از سوداگری برخی از افراد متخلف را جویا شدیم که وی گفت: توصیه ما به مراجعه کنندگان این است که هنگام ورود به املاکی‌ها ابتدا پروانه کسب واحد را مشاهده کنند و در زمان عقد قرارداد نیز حتماً پرداختی را مستقیم به حساب کسی بریزند که در قرارداد به عنوان فروشنده یا مالک قلمداد شده است.

وی افزود: هر دو طرف معامله باید مدارک را کامل رویت کنند، مفاد مندرج در قرارداد را کامل بخوانند و بعد اسناد را امضا کنند و اگر مساله‌ای در متن قرارداد مبهم است، از مشاور املاک توضیح بخواهند.

کد رهگیری را فراموش نکنید

رنجبری خطاب به مردم بندرعباس گفت: از مشاوران املاک قرارداد با کد رهگیری بخواهید که این قرارداد قراردادی چاپی با هولوگرام است.

به قیمت درج شده در اپلیکیشن‌ها اعتماد نکنید

وی ادامه داد: از شهروندان تقاضا داریم به قیمت‌ها و مبالغی که در اپلیکیشن‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌شود، اعتماد نکنند چرا که یک سری از قیمت‌ها ساختگی است و افراد با هویت ساختگی و استفاده از چند سیم‌کارت مختلف دست به قیمت‌سازی می‌زنند و چه بسا دلیل افزایش قیمت‌ها و گرانی همین قیمت‌های مجازی باشد.

رواج دلال‌بازی

وی در رابطه با رواج دلال‌بازی در معاملات این روزهای بندرعباس نیز گفت: در ماه‌های اخیر در بازار ارز، خودرو و سکه شاهد سواستفاده‌های بسیاری بودیم که دلال‌ها و چه سایر افراد برای حفظ سرمایه شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رئیس اتحادیه املاک بندرعباس ادامه داد: در دنیا و به‌ویژه در ایران ملک مطمئن‌ترین سرمایه است پس دلال‌ها و افراد به این بازار مطمئن روی می‌آورند و هنگامی که هجوم افراد در بازار زیاد می‌شود، تناسب عرضه و تقاضا به هم می‌خورد.

افزایش هزینه‌های تمام شده

وی واگذار نشدن زمین از سوی دولت به متقاضیان را سبب افزایش قیمت زمین در بندرعباس دانست و افزود: علاوه بر قیمت زمین، هزینه ساخت و حتی هزینه‌ی پروانه شهرداری نیز افزایش چشمگیری داشته است و گرانی‌ها چندان هم بدون توجیه نیست و تمام این پارامترها باعث می‌شود که قیمت تمام شده برای یک سازنده بالا برود.

املاکی‌ها در گرانی دخیل نیستند

وی افزود: املاکی‌ها به هیچ وجه در گرانی و نرخ ملک‌ها دخیل نیستند و ما همیشه به دنبال قیمت مناسب و عرف بازار هستیم و با مالکان همیشه سر قیمت بحث می‌کنیم تا تخفیف بگیریم و معامله انجام شود.

رنجبری گفت: مشاور املاک وظیفه‌اش رایزنی و واسطه‌گری است تا معامله به سرانجام برسد و مشاور املاک اگر بتواند قیمت را متعادل و پایین نگه دارد، قطعاً معاملات بیشتری می‌تواند انجام دهد و به سود خودش است.

تاثیر کرونا

رئیس اتحادیه املاک بندرعباس بیان داشت: بنا بر آمار در دو سال گذشته تعداد معاملات بیشتری در بندرعباس داشتیم و حباب هم مطرح نبود اما امسال از نیمه اول سال با توجه به شیوع کرونا و توقف ساخت و ساز تعداد معاملات کمتر شده و این موضوع تاثیر مستقیم بر درآمد مشاوران املاک داشته است.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گفتگوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : ۱۰۰۷