این روزها وضعیت اشتغال جوانان در هرمزگان، وضعیت مطلوبی نیست و چشم امید بسیاری از خانواده‌ها به صنایع غرب بندرعباس دوخته شده است.

به گزارش دلفین، این روزها وضعیت اشتغال جوانان در هرمزگان، وضعیت مطلوبی نیست و چشم امید بسیاری از خانواده‌ها به صنایع غرب بندرعباس دوخته شده است. در ضمن سنت غلطی در هرمزگان وجود دارد که افراد برای تصدی شغل‌ در این صنایع به دفاتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مراجعه می‌کنند و سعی دارند با دریافت معرفی‌نامه در این بخش شاغل شوند.

نامه‌های کم‌اثر

اما تعدد این نامه‌ها و کم‌توجه شدن مدیران صنایع به درخواست‌های نمایندگان مجلس سبب شده است تا این نامه‌ها نیز دیگر اثربخشی گذشته را نداشته باشد و البته عموم مردم از رویه‌ی ناثواب معرفی اطرافیان نمایندگان مجلس به صنایع برای اشتغال ابراز نارضایتی کنند و حس تبعیض در آنان شعله‌ور شود.

البته قسمت عمده‌ای از جواب‌های منفی نیز به دلیل نبود جایگاه‌های شغلی نیست چرا که در بسیاری از مواقع پس از اعلام جواب منفی، استخدام برخی از نیروهای غیرماندگار که تخصص آن‌چنانی هم ندارند، اتفاق می‌افتد و این عملکرد هرمزگان‌نشینان را نسبت به رفتار مدیران صنایع که اغلب غیرماندگار استان هرمزگان به حساب می‌آیند، خشمگین می‌کند و سرریز این نارضایتی بار دیگر به نمایندگان مجلس باز می‌گردد.

چاره‌اندیشی جدید

در این وضعیت نمایندگان چاره‌ی بومی‌گزینی را در اعمال نفوذ برای راهیابی نیروهای بومی استان هرمزگان به هیات مدیره این صنایع دیده‌اند و چنان‌چه خبرهای اخیر انتصابات در صنایع استان را مرور کنیم، این موضوع به صورت کاملا پررنگ دیده می‌شود.

اظهار نظر احمد مرادی

یکی از افرادی که همواره دغدغه‌ی استفاده از نیروهای ماندگار و بومی را در سطح استان فریاد زده، احمد مرادی است. وی در آخرین اظهار نظر خود در رابطه با این موضوع بیان داشت: هر استان باید حق خودش را در اشتغال نیروهای بومی بگیرد و برای تمام استان‌هایی که مشکل بیکاری دارند، قانونی را وضع کرده‌ایم که دولت موظف شود در استفاده از نیرو انسانی، اولویت را با نیروهای بومی بگذارد که خوشبختانه در هرمزگان به حد کافی نیروهای متخصص در حوزه صنایع و پالایشگاه‌ها داریم.

وی افزود: باید تولیدکنندگان و کارآفرینان حمایت‌های لازم و کافی شوند تا زمینه ایجاد اشتغال نیز فراهم شود و البته اگر در صنایع استان، تمام نیروها بومی شود، تنها سی هزار نفر را شامل می‌شود درحالی که حداقل ۲۰۰ هزار نفر بیکار در استان هرمزگان داریم که لازم است در تمام بخش‌ها، موانع ایجاد اشتغال و به کارگیری نیروهای بومی رفع شود.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: هیات مدیره صنایع و پالایشگاه‌ها باید در دست افراد بومی استان باشد چرا که فرد نخبه و با سواد در استان ما وجود دارد اما متاسفانه سنگ‌اندازی هایی در زمینه به‌کارگیری آن‌ها صورت می‌پذیرد با این حال اتفاقات مثبتی به تازگی در ترکیب هیات مدیره صنایع اتفاق افتاده است که امیدواریم خروجی این مساله بکارگیری بیشتر نیروهای بومی و ماندگار باشد.

تجربه چه می‎گوید؟!

با این حال اگر چه شاهد تغییر استراتژی برای ورود نیروهای بومی به صنایع استان هستیم اما تجربه‌های ناموفق ورود نیروهای بومی به صنایع استان نشان می‌دهد که برخی افراد علی‌رغم استفاده از حمایت نمایندگان مجلس، پس از ورود به صنایع، دغدغه‌های جوامع محلی را فراموش و خود نیز هم‌پای برخی جریان‌ها از رشد و بکارگیری نیروهای بومی و ماندگار ممانعت می‌کنند؛ موضوعی که لزوم بازنگری در این روند را نیز برجسته می‌کند.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : ۱۰۰۷