مرگ ناشی از کرونا به موضوعی بسیار عادی بدل شده است و حساسیت مردم در این باره به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده اما این کاهش حساسیت‌ها تنها به دلیل بی‌توجهی مردم نیست و ریشه در کاهش حساسیت‌ها از سوی سران مملکت و مدیران ارشد استانی دارد.

به گزارش دلفین، کرونا موج‌های سوم و چهارم خود را در ایران ایجاد کرده است و هر روز بر تعداد قربانیان این ویروس مهلک افروده می‌شود. مرگ ناشی از کرونا به موضوعی بسیار عادی بدل شده است و حساسیت مردم در این باره به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده اما این کاهش حساسیت‌ها تنها به دلیل بی‌توجهی مردم نیست و ریشه در کاهش حساسیت‌ها از سوی سران مملکت و مدیران ارشد استانی دارد.

توصیه‌های کم‌اثر

در حالی که توقع می‌رفت «فریدون همتی» استاندار هرمزگان در نشست اخیر ستاد کرونای استان با صدور دستورات قاطع و کاربردی، راهکاری برای کنترل کرونا در هرمزگان ارائه دهد، بیان داشت: مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری و شستن منظم دست ها حساسیت بسیار بیشتری داشته باشند.

وی افزود: هرچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد، موجب ایمنی و سلامت مردم خواهد شد و از مردم نیز می‌خواهیم در این راستا همچنان همراهی خوبی داشته باشند.

گوش همه پر است آقای استاندار

ارائه‌ی توصیه‌های ابتدایی همچون شستن دست‌ها و تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی و بیان این موضوع که رعایت پروتکل‌ها سبب افزایش ایمنی و سلامت مردم می‌شود، با هر منطقی که بیان شده باشد برای مردم قابل قبول نیست و آنان هر روز از هزاران طریق این توصیه‌ها را دریافت می‌کنند و در چنین نشست مهمی منتظر شنیدن تصمیم‌های کارگشا هستند چرا که کارمند اداره‌ی پست، متصدی تامین اجتماعی در پشت باجه‌ای با صدها مراجعه کننده یا پاکبان شاغل در شهرداری چگونه می‌تواند توصیه‌های شما را بدون تغییر سیاست‌های حاکم بر دستگاهش رعایت کند؟!

نظارت بر عروسی‌ها

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دهیاران بیان داشت: دهیاران بز مراسم های عروسی در روستاها نظارت دقیق داشته باشند و در صورت هرگونه بی‌توجهی به اصول بهداشتی و حضور جمعیت زیاد در این مراسمات، از آن جلوگیری به عمل آورند و گزارش دهند تا اقدام قضایی لازم صورت گیرد و فرمانداران و بخشداران نیز باید به این امور در شهرستان‌ها و بخش‌ها توجه کافی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به بازگشایی تالارهای پذیرایی، تمامی مراسم‌ها در این تالارها باید با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و به چند مورد عدم رعایت طی روزهای اخیر در تالارها تذکر شدید داده شده و اگر بی توجهی و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی ادامه داشته باشد، قطعاً تالارهای متخلف پلمب خواهند شد.

این در حالی است که همه‌ی هرمزگان‌نشینان از نحوه‌ی برگزاری مراسم و آیین‌های خاص و فرهنگ برگزاری عروسی در این خطه از کشور آگاه‌اند و می‌دانند که برگزاری مراسم مرتبط با ازدواج و باز ماندن در تالارها به چه معناست و نمی‌شود همانند پادشاه داستان شازده کوچولو به همه چیز دستور داد تا امور نیز با دستورات ما تطابق پیدا کند و هرمزگان نیازمند برنامه‌ای قابل اجرا است.

سفرهای غیرضرور چیست؟

همتی بر پرهیز ازهرگونه سفر غیرضروری از شهرها به روستاها و همچنین از روستاها به شهرها نیز تاکید کرد اما به هیچ عنوان تشریح نشد که سفرهای غیرضرور چیست و چه معیاری برای تشخیص این نوع سفرها وجود دارد و چه دستگاهی نیز باید بر این مساله نظارت داشته باشد. در شرایطی که روستاییان مجبورند هر روز برای انجام بسیاری از امور از جمله حاضر شدن بر سر کار به شهرها بیایند و احتمالا این ویروس را با خود به روستاها خواند برد، آیا زیرساختی برای درمان آنان در روستا وجود دارد؟! چه برنامه‌ای برای یاری‌رسانی به این قشر در استان اندیشیده شده است؟

سخن پایانی

در این شرایط می‌طلبد که استاندار هرمزگان مسئولیت سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های ابداعی با مشارکت سایر مدیران استانی در راستای مقابله با کرونا را بر عهده بگیرند و وظیفه‌ی فرهنگ سازی و بیان توصیه‌های بهداشتی را به رسانه‌ها و سایر نهادهای آموزشی واگذار کنند و در این راه نیز مطمئنا رسانه‌ها هم‌پای ایشان خواهند بود و در راه پیاده‌سازی صحیح این سیاست‌ها خواهند کوشید.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷