بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ تورم 12 ماهه منتهی به شهریور امسال در کل کشور با ٣١.٤ درصد به استان هرمزگان اختصاص دارد.

به گزارش دلفین، این روزها که می‌گذرد، فشار اقتصادی بر مردم در حال افزایش است و مشخص نیست چه قدرت یا نهادی توانایی کاهش این فشار را دارد. درآمد اغلب افراد ثابت است یا به تبع شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده و این یعنی سفره‌های خانوار هر روز کوچک‌تر می‌شود و روز به روز مردم باید معضلات جدیدی را تجربه کنند.

مردم هرمزگان این روزها وضعیت به مراتب سخت‌تری از سایر نقاط کشور تجربه می‌کنند و آمار اخیر منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نیز موید این موضوع است. بنا بر این آمار بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور امسال در کل کشور با ٣١.٤ درصد به استان هرمزگان اختصاص دارد.

نقطه‌ی تاریک‌تری نیز در این گزارش دیده می‌شود و آن هم مربوط به تورم نقطه به نقطه است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه هم مربوط به استان هرمزگان با ٣٨.٢ درصد و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ٢٨.٦ درصد است و تفاوت نزدیک به ۱۰ درصدی در تورم نقطه به نقطه وخامت و سختی زندگی در هرمزگان را به‌ویژه برای اقشار کم درآمد به تصویر می‌کشد.

در شاخص‌های مرتبط با خانوار شهری نیز بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان هرمزگان با ٣١.٣ درصد و در رابطه با خانوار روستایی هم باز بیشترین نرخ تورم در این بازه زمانی مربوط به هرمزگان با ٣١.٧ درصد است، این در حالی است که روستاهای هرمزگان از محروم‌ترین روستاهای کشور به حساب می‌آیند.

در این وضعیت استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان باید پاسخ‌گوی چرایی این آمار ناامید‌کننده باشند و با کنکاش دلایل راهی برای بهبود شاخص‌های اقتصادی استان بیابند چرا که عدم پیگیری این موضوع تاثیر مستقیمی بر سفره‌های خانوار مردم هرمزگان دارد و افزایش نارضایتی‌ها می‌تواند به مسائلی فراتر از موضوعات اقتصادی نیز کشیده شود.

 

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین به چاپ رسیده است.

  • نویسنده : 1001