در شرایطی که شریان اقتصادی کشور به محور بندرعباس-بندرشهیدرجایی وابسته است و رفت وآمد پرسنل و انتقال بار مرتبط با صنایع استراتژیک نفتی، بندر حیاتی شهید رجایی، صنایع عظیم معدنی و بزرگ‌ترین مجتمع کشتی‌سازی خاورمیانه از طریق این محور صورت می‌پذیرد، نباید زیرساخت‌ها، زیبایی و نظم آمد و شد در چنین حالتی قرار داشته باشد.

اشاره:
وجود ترافیک سنگین در خروجی‌های شهر بندرعباس به ویژه‌ محور بندرعباس به سمت صنایع غرب این شهر، رفت و آمد را بسیار دشوار کرده است به گونه‌ای که برای رسیدن به مقصد زمان زیادی را باید بپیماییم؛ البته این ترافیک تنها زمان‌بر نیست و جان خیل عظیمی از هرمزگان‌نشینان که هر روز باید این مسیر را برای رسیدن به محل کار خود طی کنند، تهدید می‌کند که قسمت عمده‌ای از این ترافیک را باید ناشی از توقف‌های غیرمجاز و رانندگی بی‌احتیاط کامیون‌ها دانست. در شرایطی که شریان اقتصادی کشور به این محور وابسته است و رفت وآمد پرسنل و انتقال بار مرتبط با صنایع استراتژیک نفتی، بندر حیاتی شهید رجایی، صنایع عظیم معدنی و بزرگ‌ترین مجتمع کشتی‌سازی خاورمیانه از طریق این محور صورت می‌پذیرد، نباید زیرساخت‌ها، زیبایی و نظم آمد و شد در چنین حالتی قرار داشته باشد.
لزوم حضور دائمی پلیس راهور
در این وضیعت حضور دائمی پلیس راهور برای هدایت و جلوگیری از پارک‌های غیرمجاز نیز در این محدوده لازم است تا از انسداد مسیر جلوگیری شود و تردد ماشین‌ها در این محدوده روان تر شود چرا که این مسیر که از جمله محورهای استراتژیک بندرعباس به شمار می رود و اکثر صنایع هرمزگان در آن محور قرار دارند و با توجه به رفت و آمد کارگران و نیروهای مشغول در این صنایع بار ترافیکی سنگینی را به بار آورده است که در صورت بی‌توجهی به این محور هر روز باید شاهد حوادث ناگواری باشیم.
ماموریت مردان سفیدپوش پلیس راهور ناجا مدیریت ترافیک، تسهیل در تردد و ایجاد نظم و انضباط ترافیکی و همچنین برخورد با تخلفات رانندگی است اما کل این محور علی‌رغم استقرار پاسگاه راهنمایی و رانندگی در بسیاری از ساعت‌های پرترافیک مورد رصد قرار نمی‌گیرد و شاید این اتفاق به دلیل نبود نیروی کافی یا تجهیزات برای کنترل محور باشد، با این حال توقع می‌رود مسئولان استانی بیش از پیش بر رصد ترافیکی این محور تاکید داشته باشند.
خانواده کارگران چشم انتظارند
اشتغال چند ده هزار نفری هرمزگان‌نشینان در این منطقه عظیم اقتصادی به معنای چشم‌های منتظر فراوانی است که هر باید هر روز با استرس تا ساعت بازگشت عزیزان‌شان به در دوخته شود و نبود مدیریت صحیح و تعداد ناکافی پلیس راهور می‌تواند مشکل ساز شود.
توقع از پلیس
این محور نیاز به مدیریت و انسجام عملکردی بیشتری دارد تا از هر گونه بی‌قانونی پیشگیری شود، بسیاری از خودروهای سواری با خستگی در حال رانندگی هستند و کامیون‌ها و تانکرهای حامل بار و سوخت نیز چندان مراعات حال آنان را نمی‌کنند و البته سرعت غیرمجاز برخی از خودروهای سواری نیز بر بی‌نظمی بیشتر این محور افزوده است. در این شرایط می‌طلبد پلیس‌، امنیت راه‌های برون شهری را با دقت دوچندانی رصد کند تا دیگر شاهد این بی‌نظمی‌ها و بی‌قانونی‌ها در این محور خطرناک نباشیم.
سخن پایانی
البته نمی‌توان از زحمات شبانه روزی پلیس راهور در جای‌جای استان هرمزگان به سادگی گذشت که روز و شب، در سرما، گرما، آلودگی هوا و شرایط ویژه‌ی شیوع ویروس مرگبار کرونا به تنها چیزی که می‌اندیشند خدمت به مردم است و تامین آرامش و آسایش آن‌ها. با این حال امیدواریم با افزایش حمایت بنگاه‌های عظیم اقتصادی حاضر در این منطقه و تشدید نظارت‌های پلیس شاهد بهبود زیرساخت ها و روند ترافیکی در این محور باشیم تا صیانت از سرمایه‌های ارزشمند انسانی هرمزگان در اولویت قرار گیرد.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین به چاپ رسیده است

  • نویسنده : 1001