بازگرداندن ارز از سوی صادرکنندگان به کشور ریسک بزرگی برای آنان در شرایط نوسانات بازار ارز است و دولت نیز باز نگرداندن ارز حاصل از صادرات را ضربه به اقتصاد کشور می‌داند.

به گزارش دلفین، این روزها شاهد اعتراض برخی از صادرکنندگان هرمزگانی مبنی بر تعلیق کارت‌های بازرگانی ایشان هستیم و آنان این اقدام را ضربه به بازرگانی استان و از چرخه خارج شدن سیل عظیمی از این بازرگانان هرمزگانی می‌دانند.
«پوریا سلاجقه» یکی از بازرگانانی است که از هرمزگان صادرات هندوانه انجام می‌دهد. وی در این باره به دلفین گفت: پس از انجام صادرات موظف شده‌ایم که با نرخ نیمایی ارز حاصل از صادرات را به دولت تحویل دهیم و تفاوت نرخ بازار آزاد و نرخ نیمایی ضرر هنگفتی برای ما به حساب می‌آید. وی ادامه داد: سرمایه‌ی ما باید به صورت ارز بماند و بسیاری از همکاران ما برای این که بتوانند هم‌چنان روند صادرات را ادامه دهند و برای خرید اقلام با کمبود سرمایه مواجه نشوند، مجبورند که سرمایه‌ی خود را همواره به درهم یا دلار تبدیل کنند چرا که نوسانات بازار ارز تاثیر بسیار بدی بر فرآیند صادرات خواهد گذاشت.
سلاجقه فشار بر بازرگانان را سبب کاهش رغبت به صادرات دانست و تاکید کرد: بسیاری از افرادی که تن به بازگرداندن ارز خود داده‌اند امروز به خاک سیاه نشسته‌اند و سرمایه‌ی خود را برای ادامه کار از دست داده‌اند. در این باره گفت‌وگویی را نیز با «محمد عباسی» معاون توسعه تجارت سازمان صمت هرمزگان ترتیب دادیم که وی در این رابطه گفت: سیاست بانک مرکزی این است که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی، اعم از تولید کننده و صادر کننده باید ارز صادراتی سال ۹۷ و ۹۸ را به سیستم بانکی بازگردانند و از طریق سازمان توسعه تجارت این موضوع به استان‌ها اعلام شد.
وی افزود: پس از این نامه، تکلیف برای این دسته اشخاص مشخص و مدت زمانی نیز برای بازگشت ارز این اشخاص که دارای تعهدات ارزی بودند، تعیین شد که موضوع تعلیق نیز به همین مساله ارتباط دارد. عباسی بیان داشت: در این مدت می‌بایست واحدهای غیرتولیدی تعهدات ارزی خود را در سه مرحله انجام می‌دادند و همچنین درصدهای بازگشت ارز نیز مشخص شده بود، از این رو ما کمیته‌ای استانی در این باره تشکیل دادیم و به بازرگانان به صورت حضوری، تلفنی و مکتوب اطلاع رسانی کردیم تا در زمان مشخص شده تعهدات خود را انجام و مستندات را به ما برای رفع مشکلات ارائه دهند که متاسفانه برخی زیر بار این مساله نرفتند. با این حال به نظر می‌رسد که هم صادرکنندگان و هم مسئولان حوزه‌ی صادرات استان باید راهکاری بیاندیشند که هم بدنه‌ی بازرگانان هرمزگان تقویت شود و هم با بازگشت ارز به کشور، جلوی لطمات اقتصادی ناشی از آن گرفته شود.

 

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین به چاپ رسیده است

  • نویسنده : 1001