مرتضی حقیری‌زاده رودان، فعال سیاسی اصلاح طلب و مشاور ارشد استاندار سابق هرمزگان چهارم آبان‌ماه در بیمارستانی در تهران به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش دلفین، «مرتضی حقیری‌زاده رودان» فعال سیاسی اصلاح طلب و مشاور ارشد استاندار سابق هرمزگان چهارم آبان‌ماه در بیمارستانی در تهران به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. حقیری‌زاده مسئولیت‌هایی همچون معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و عضویت در هیأت مدیره منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان را نیز در کارنامه داشت. برای بررسی کارنامه‌ی این سیاست‌مدار هرمزگانی به سراغ شخصیت‌های مختلف استان رفتیم که خلاصه‌ای از دیدگاه‌های آنان در ادامه آمده است.

شیخ محمد ذاکری، رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان هرمزگان :
کمتر مدیری حقیری‌زاده می‌شود
مرحوم حقیری زاده یک نیروی بومی اصلاح طلب و عضو شورای هماهنگی اصلاحات استان هرمزگان و همچنین رئیس حزب ایثارگران اصلاح طلب استان بود. آقای دکتر حقیری زاده علی رغم رسیدن به دوران بازنشستگی و سن و سالی که داشت بسیار انسان فعال و پیگیری بود. در زمان فعالیت خود به عنوان بازوی راست استاندار وقت آقای جادری فعالیت می‌کرد. همگان او را به عنوان انسانی دلسوز، پیگیر و علاقه مند به کار و تلاش می‌شناختند. نیرویی سیاسی بود اما ارتباط موثری با اقشار مختلف داشت و حلقه اتصال بسیار خوبی بین مردم و استاندار محسوب می‌شد. در بحث سازماندهی و ارتباط با نیروها حرفه‌ای عمل می‌کرد. از نیرو‌های بسیار خوب اصلاح طلب استان هرمزگان بود و مشکلات را شفاف به استاندار انتقال می‌داد. ایشان شب و روز و وقت و بی وقت در سفر بود و همه جای استان را شخصاً رصد می‌کرد. می‌توان گفت واقعاً یک نیروی خستگی ناپذیر بود. با وجود مصرف دارو و بیماری که داشت فوق‌العاده فعال بود. مرحوم حقیری زاده علاقه وافری به هرمزگان داشت و قلبش برای مردم می‌تپید. اگر چه در دوره اخیر تیم استانداری کاملاً عوض شد و وی سمت دولتی نداشت اما باز هم تاثیر گذار بود. به دلیل ارتباطاتی که داشت هنوز هم دکتر حقیری زاده ظرفیتی خوبی برای استان محسوب می‌شد؛ یعنی همچنان فعال بود و به استان خدمت می‌کرد. تا همین اواخر شخصاً می‌دیدم که هنوز هم با شهرستان‌های هرمزگان ارتباط دوستانه و کاری متقابل دارد. ایشان همچنان ظرفیت‌های خوبی داشتند، حتی تیم جدید استانداری می‌توانست از ظرفیت چنین نیرویی بهره‌مند شود. اما با این حال شخصاً پیگیر قضایا بود. اگر کاری از او تقاضا می‌شد به ویژه اگر برای استان مهم بود حتماً از طریق تهران و روابطی که داشت پیگیری می‌کرد. می‌توانیم بگوییم در مدیران استان کمتر کسی مثل آقای حقیری زاده دیده شده که به این صورت فعال و پیگیر امور باشد.

پرویز سالاری، فعال سیاسی و مدیر دفتر نمایندگی دیده‌بان شفافیت و عدالت در هرمزگان:
حقیری‌زاده با نگاه فراجناحی به دنبال توسعه منابع انسانی هرمزگان بود
آقای حقیری زاده یکی از مدیران خوب هرمزگان بود که در توسعه نیروی انسانی هرمزگان نقش بسزایی داشت. در شرایطی که نگاه ما به مدیریت به‌ویژه مدیریت منابع انسانی باید توسعه نیروی انسانی ماندگار با رویکرد فراجناحی باشد، دکتر حقیری زاده این نوع رویکرد را در پیش گرفته بود و برای پرورش نیروها تلاش می‌کرد. در واقع حقیری زاده از نیروهای اصلاح طلب بود که در حوزه توسعه نیروی انسانی و رسیدگی به مشکلات مردم فراتر از دیدگاه‌های سیاسی خود عمل می‌کرد. یکی از اشکالاتی که در هرمزگان است که امیدواریم مورد توجه نمایندگان و مدیران قرار گیرد این است که به پرورش نیروی انسانی در بخش مدیریت و استفاده از نیروهای ماندگار استانی در مدیریت کلان کشور توجه نشده و سهم هرمزگان از مدیریت کلان کشور کم است اما دکتر حقیری زاده نقش بسزای در توسعه نیروی انسانی بومی در حوزه مدیریتی هرمزگان داشت که امیدواریم به عنوان یک الگو از این رویکرد بقیه مدیران استفاده کنند. آن مرحوم به هیچ عنوان به دنبال جایگاه نبود و سعی داشت در همه حوزه‌ها به مسائل و مشکلات مردم رسیدگی کند. آقای حقیری زاده وقتی وارد عرصه مدیریت شد، بدون چشم‌داشت به ملت خدمت کرد و مردم را به یک چشم می‌دید و حزب و دیدگاه سیاسی خود را کنار گذاشته بود. وی در مدت کوتاهی که در حوزه مدیریتی در استانداری هرمزگان خدمت می‌کرد، فراجناحی بود و این میراث ماندگار همواره در تاریخ سیاسی هرمزگان خواهد ماند.

ابراهیم امینی پور، فعال سیاسی و مشاوره اقتصادی استاندار هرمزگان:
قلبش برای هرمزگان به‌ویژه جوانان استان می‌تپید
من آقای دکتر حقیری‌زاده را از سال‌های قبل می‌شناختم او انسانی بسیار فعال، با انگیزه و زحمتکش و در ضمن بسیار خاکی و بی‌آلایشی بود و من در همه سال‌های فعالیت این مرحوم چیزی جز صداقت از ایشان ندیده‌ام و نکته بارز شخصیت وی این بود که به اعتقاداتش به شدت پایبندی داشت. نه تنها بحث‌های دینی، مذهبی و اخلاقی که به‌حق در اعتقادات سیاسی هم بسیار پایبند بود. در واقع مرحوم حقیری زاده اصلاح طلبی بی‌ادعا و با اراده‌ای محسوب می‌شد، ضمن اینکه قلبش برای استان و مردم آن به شدت می تپید و برای احقاق حقوق مردم هرمزگان به‌ویژه جوانان استان عمیقا تلاش می‌کرد. درگذشت وی ضایعه ای بزرگ برای استان هرمزگان محسوب می‌شود چرا که وجود حقیری‌زاده در دوره های مختلف می‌توانست برای استان بسیار مفید باشد. وی در مقطعی که مسئولیتی هم نداشت در حد توان خود تلاش‌هایی را برای انسجام نیروهای بومی و ساکن استان داشت و بسیار پیگیر و دلسوز بود. با توجه به اظهارنظرهای افرادی که بیشتر با وی در ارتباط بودند، حقیری زاده شخصیت بسیار والایی داشت. وی تلاش داشت که جریان اصلاحات در کشور فعال، پویا و زنده باشد. حقیری‌زاده با بسیاری از شخصیت‌های تراز اول جریان اصلاحات کشور مثل آقای خاتمی، عبدالله نوری و موسوی لاری ارتباط بسیار نزدیکی داشت و همین موضوع نقطه‌ی عطفی برای کمک به هرمزگان بود.

علیرضا خورشید زاده، فعال سیاسی-رسانه‌ای:
حقیری زاده تغییر دهنده باور مردم درباره خصوصیات افراد سیاسی بود
دکتر حقیری زاده اصالتاً هرمزگانی اما مدت‌ها در خوزستان ساکن بود و سال ۹۲ به هرمزگان آمد. وی به لحاظ شخصیتی، بسیار متواضع اما در عین حال توانمند و محقق بود و تیزهوشی‌های خاص سیاسی داشت. وی در مدتی که در استان به عنوان مشاور عالی فعالیت می‌کرد جدا از وظایف سازمانی خود تلاش زیادی داشتند که به اقصی نقاط استان از غرب تا شرق به خصوص نقاط دور افتاده سفر کند تا ارزیابی دقیقی از وضعیت و شرایط استان داشته باشد و گزارش وضعیت درستی از استان به استاندار وقت ارائه کند. مرحوم حقیری زاده شخصیتی بسیار مردمی بود و تا جای که اختیارت به او اجازه می‌داد خودش وارد کار می‌شد و مشکلات مردم را رفع می‌کرد. وی از لحاظ علمی جایگاه ویژه ای داشت و به عنوان مدیر پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی خوزستان سال‌ها فعالیت کرده بود و دکترای علوم آزمایشگاهی داشت. اما نکته جالب در مورد وی این است که حقیری‌زاده به معنای عام شخصیتی سیاسی نبود و برخلاف باور عمومی روی حرف‌ها و وعده‌هایش کاملا می‌شد حساب کرد و آدم پیچیده‌ای نبود و همین موضوع بخش عمده ای از این تصورات را در ذهن مردم عوض کرد. در واقع او نشان داد که می توان در کنار سیاسی بودن، خوش‌قلب، راستگو و صادق بود. وی علایق سیاسی خود را در کار اجرایی دخیل نمی‌کرد و هدفش خدمت بود. مردم را با خط و مش سیاسی مورد ارزیابی قرار نمی‌دادند و همه را به یک چشم نگاه می‌کرد. مساله‌ای مهمی که آن مرحوم را از سایرین متفاوت می‌کرد، گشاده رویی بود. با توجه به مشاهدات خودم میزان ارباب رجوعی که در دفتر وی مراجعه می‌کرد، از دفتر خود استاندار بیشتر بود و شما کسی را نمی‌دیدید که وارد دفتر وی شود و با حال خوش و رضایت برنگردد. به هر حال تا جایی که می‌توانست و توان داشت، سعی می‌کرد مشکلات را حل کند و جایی هم که توانی نداشت، سعی می‌کرد مردم را با صداقت راهنمایی کند و به مردم آگاهی بدهد و رضایت مردم برایش اولویت داشت. در بحث های سیاسی هم تلاش داشت که در استان به نوعی همگرایی سیاسی بین تمامی گروه‌ها وجریان‌های سیاسی شکل دهد. در این زمینه هم تا حدود زیادی موفق بود. حداقل در حوزه اصلاح طلب‌ها به شهرها و مناطق مختلف سفر می‌کرد. شوراهایی را تحت عنوان شوراهای اصلاح‌طلبی ایجاد می‌کرد، تعامل داشت و نظرات گروه‌های سیاسی به‌ویژه جوان‌ترهای حوزه سیاست را می‌شنید و دیدگاهش این بود که رفتار انحصاری از هر جریان سیاسی مذموم است؛ فرقی ندارد چه اصول گرا چه اصلاح طلب. در خصوص اصلاح طلبی هم نگاه وی چنین بود که باید به گونه‌ای رفتار شود که فضا برای فعالیت همه اصلاح طلب‌ها فراهم باشد و به ویژه زمینه حضور جوانان فراهم شود و جوانان نقطه نظرات بروز خود را طرح کنند و در کنار تجربیات پیشکسوتان یک رفتار سیاسی گویا در استان شکل بگیرد.

هدی صالحی، نماینده جمعیت زنان مسلمان نواندیش در استان هرمزگان:
حقیری‌زاده نشان داد با شرافت می‌توان سیاست‌ورزی کرد
مرحوم حقیری‌زاده فارغ از هرگونه عوام‌گرایی و شعارزدگی با زمینه‌سازی برای ورود بسیاری از نیروهای توانمند بومی در مدیریت استان، توانست الگوی عملی یک استراتژیست هرمزگانی باشد. اکنون ده‌ها تن از مدیران سیاسی، اقتصادی و صنعتی که در استان مشغول به خدمت‌اند یا در سطح ملی مطرح شده‌اند از بومی‌های توانمندی هستند که مرحوم حقیری‌زاده در سطوح پایه تا عالی به مدیریت استان معرفی و برای کسب تجربه و بالندگی آنان تلاش کرد. وی با تاکید بر سپردن امور مردم به خود آن‌ها و در همراهی با سیاست‌های کلان نظام و دولت تدبیر و امید، موجب شد استعدادهای علمی و مدیریتی اهل سنت در استان معرفی و دیده شوند تا امروز متصدی بخش های مدیریتی و با اهمیت استان باشند. او با منش اخلاقی و رفتاری‌اش به همه ثابت کرد می‌توان شرافتمند سیاست ورزی کرد. خادمی دلسوز که تا آخرین لحظه به دنبال خدمت به مردم دور افتاده‌ترین روستاهای هرمزگان بود. کنش‌گری جسور در عرصه سیاست که فراموشکاران و کاسبان سیاسی هرگز نتوانستند با شرف و هدفش معامله کنند. مردی که در برابر منفعت‌طلبی‌های سیاسی سکوت نکرد و با اتکای به پاکدستی‌اش به ارباب قدرت باجی نداد و با شجاعت، صداقت و صراحت لهجه مثال زدنی توانست مهر خود را در قلوب مردم قدرشناش هرمزگان افزون و ماندگار کند.

حامد ملازاده صادقیون، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای:
حقیری زاده دین و مذهبش انسانیت بود
برای من دنیا آنقدر کوچک است که محال ترین رویدادها را عملی و سخت باور ترین حوادث را چون مرگ نزدیک رگ گردن می‌دانم. ولی انسان هر قدر هم خود را برای روزهای سخت ساخته باشد، همین دنیای کوچک اما غیر قابل پیش‌بینی همیشه ورقی برای رو کردن دارد که متحیرت کند یا طوری در بن‌بست و سختی و فشار نگهت دارد که حتی تصورش را هم نکرده باشی. رفتن دکتر حقیری زاده برایم از جمله این ناباوری‌ها بود. صبح‌ها برایم پیام سلام و سلامتی می فرستاد و در کنار احوال‌پرسی‌ها هرچه آن لحظه در چنته داشتم در واتساپ برایش می فرستادم از کلیپ موسیقی سنتی گرفته تا سخنرانی سیاسی و گاه رقص و آوازی برای انبساط خاطرش. هیچ وقت نه لایکی فرستاد نه اخمی و نه نظری. کار خودش را می‌کرد درست مثل همان روزهایی که در مقام مشاور عالی استاندار سابق هرمزگان بود. در پشت چهره مرد مصممی که اکنون جای توصیف شخصیت علمی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی‌اش نیست؛ قلبی پر مهر وجود داشت که این هنر من بود که توانستم آن را بشناسم و از گرمای وجودش و سایه با برکتش بهره ببرم. دکتر مهربانی که روستا به روستا متر به متر این استان را با قدم‌هایش درنوردید و به سراغ تک‌تک مردم محروم و مظلوم رفت تا اگر بتوان خدمتی به خلق خدا کرد کوتاهی نکرده باشد. نمی‌توان و نباید از نوشتن و زنده نگه‌داشتن یاد و نام مردی گذشت که بی مرز فکر می‌کرد اما بسیار جوانان بومی هرمزگان را برای مناصب مدیریتی استان شناسایی و منصوب کرد، مردی که دین و مذهبش انسانیت بود اما تلاش کرد در بسیاری از مناطق سنی‌ نشین هرمزگان دهیاران و بخشداران و فرماندارانی از خودشان زمام امور مردم را به دست گیرند چون او نه در کلام که در عمل به حکومت مردم بر مردم ایمان داشت. کیست که از حال آشفته نظام سلامت در هرمزگان بی‌خبر باشد؟ و کیست که فراموش کند مرتضی حقیری‌زاده رودان چه تلاش‌ها که برای سامان این وضع بی‌سامان نکرد. آن‌قدر خسته غمگین و دلشکسته‌ام که برای گله از روزگار نامراد و بی‌معرفتی اطرافیان سابق دکتر مجال و توانی ندارم. در میان مدعیان اصلاح‌ طلبی هم غریب بود. مرتضی حقیری‌زاده از معدود اصلاح‌طلبان آزاد اندیشی بود که اصلاح‌طلبی هرمزگان را از یوغ انحصار طلبان نجات داد و با تشکیل شوراهای اصلاح‌طلبان شهرستان های مختلف حتی به بندرعباس نشینان نیز اجازه نداد که به جای شرق و غرب استان تصمیم بگیرند. همیشه می‌گفت: خودکامگی و انحصار طلبی رفتاری قبیح است اما اگر از مدعیان اصلاح‌طلبی سر بزند دیگر نه قبیح که بسیار شنیع است. دکتر عزیز به در کنار تو بودن و ثبت برخی لحظه‌های شورانگیز آن در قاب دوربین بر خود می بالم اما… اما ای‌کاش این عکس‌های آخر را هرگز نمی‌دادی.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷