امروز ازدواج و طلاق هر دو به چالشی بزرگ برای کشور و به تبع آن استان هرمزگان تبدیل شده‌اند و سر ریز بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی خود را در این بخش نشان می‌دهد

به گزارش دلفین، امروز ازدواج و طلاق هر دو به چالشی بزرگ برای کشور و به تبع آن استان هرمزگان تبدیل شده‌اند و سر ریز بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی خود را در این بخش نشان می‌دهد. در کنار این موضوع عام، ازدواج در سنین پایین و موضوع کودک‌همسری نیز چالشی فرهنگی است که در جنوب کشور بسیار دیده می‌شود. برای بررسی وضعیت این آسیب‌ها در استان گفت‌وگویی اختصاصی را با «بیژن خوشنود» استاد دانشگاه و جامعه شناس هرمزگانی ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید.
افزایش آمار طلاق
خوشنود با بیان این‌که آمار طلاق در کشور رو به افزایش است و در برابر آن آمار ازدواج روز به روز کاهش می‌یابد، گفت: ایران در موضوع طلاق نسبت به آمارهای جهانی از بسیاری از کشورها به عنوان مثال کشورهای غربی آمار پایین‌تری دارد ولی باید بدانیم که آمار طلاق در کشور رو به افزایش است و در برابر آن آمار ازدواج روز به روز کاهش می‌یابدو باید این موضوع مهم بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که آرامش خانواده آرامش جامعه را در پی خواهد داشت.
پایین بودن آمار طلاق نسبت به کشور
وی بیان داشت: البته آمار طلاق در هرمزگان نسبت به میانگین کشوری مقداری پایین‌تر است و با توجه به داده‌های آماری مربوط به سال ۹۵، ۴٫۳ درصد افراد بالای ۱۰ سال در کشور دچار طلاق بوده‌اند که این آمار در هرمزگان ۳٫۶ درصد برآورد شده است.
این جامعه شناس اضافه کرد: در بحث ازدواج هم هرمزگان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است ولی نگرانی اینجاست که سرعت ماشین طلاق در کشور هر روز بیشتر می‌شود و یعنی در این اواخر تعداد طلاق‌ها به سرعت زیادی افزایش داشته و تعداد ازدواج‌ها کاهش بسیاری را نشان می‌دهد.
روستا نشینی و کودک همسری
وی اظهار داشت: هرمزگان بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان کشور از لحاظ جمعیت روستایی است و امروز در روستاها نیز آمار طلاق رو به افزایش است که یکی از مهمترین دلایل این سرعت افزایش بحث کودک همسری است.
خوشنود با اشاره به افزایش کودک همسری در هرمزگان بیان داشت: افرادی که پایین‌تر از سن قانونی یعنی در سن ۱۵ یا ۱۶ سالگی ازدواج می‌کنند یا با توجه به تعریف جهانی کمتر از ۱۸ سال سن دارند، در دایره‌ی شمول کودک همسری قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در هرمزگان ازدواج‌های افراد ۱۱، ۱۲ و ۱۳ ساله بسیار زیاد اتفاق می‌افتد که عمدتاً مربوط به روستاهای استان است.
سنت‌ ها
این استاد دانشگاه به بیان علل افزایش کودک‌همسری پرداخت و گفت: این موضوع علت‌های متفاوتی دارد که یکی از این علت‌ها سنت‌های جوامع محلی است.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال در منطقه‌ای رسم بوده که دختران در سنین پایین ازدواج کنند و این رسم همچنان حفظ شده و باید تبعات آن جامعه را پذیرا باشیم.
فراهم نبودن شرایط ادامه تحصیل و مشکلات اقتصادی
خوشنود اظهار داشت: از طرفی چون شرایط ادامه تحصیل در روستاها فراهم نیست بعد از پایان دوران ابتدایی، تنها برنامه‌ای که برای این دختران وجود دارد، ازدواج است.
وی یکی دیگر از دلایل افزایش کودک همسری در هرمزگان را اوضاع نابسامان اقتصادی دانست و گفت: در این شرایط خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا دختران را در سن پایین شوهر بدهند تا تعداد افراد خانواده با میزان درآمد سازگارتر باشد.
وی افزود: افراد در این سن بلوغ عقلی ندارند، در ازدواج تصمیم گیرنده نیستند و تصمیم را والدین می‌گیرند و در دید والدینی که خودشان نیز اغلب در سن پایین ازدواج کرده اند، کودک‌همسری مساله عجیبی نیست.
مادران جوان مطلقه
خوشنود اظهار داشت: در این وضعیت چنین خانواده‌هایی با شوهر دادن دخترشان یک نفر را از جمعیت خانواده کم می‌کنند، غافل از این که در آینده چه سرنوشتی در انتظار این دختر قرار دارد.
وی به آسیب بعدی این نوع ازدواج‌ها اشاره کرد و گفت: از طرفی هنگامی که ازدواج بر پایه مسائل سنتی باشد، سنت بعدی هم باید شکل بگیرد که بحث فرزندآوری است و فرزندآوری زودهنگام سبب می‌شود دختران در سن ۱۹ یا ۲۰ سالگی با یک یا دو بچه طلاق بگیرند.
عدم تفاهم جنسی
این جامعه شناس مهمترین عامل طلاق را در جامعه‌ی کنونی عدم تفاهم جنسی خواند و گفت: اگر چه این عامل هم مربوط به روستاها و هم مربوط به شهرهاست ولی روستاها بیشتر درگیر این مساله هستند.

وی تصریح کرد: چون بسیاری از این افراد شناختی از شخصیت‌ خودشان پیدا نکرده‌اند، آموزشی ندیده‌اند و با مسائل سکسولوژی آشنایی ندارند، مجبورند با این دست مشکلات دست به گریان باشند و در برخی از مواقع قادر به درک ریشه‌ی نارضایتی‌شان هم نیستند. خوشنود در پایان افزود: وقتی افراد آموزش‌های لازم را ندیده باشند چون به خود شناسی نرسیده‌اند در پله بعدی به سراغ سکس‌تراپی هم نمی‌روند و اگر دقت کرده باشید در خیابان‌ها تابلوی همه‌ی پزشکان را می‌بینیم ولی پزشکی در این زمینه تابلویش در استان ندیده نمی‌شود و این نشان می‌دهد که در این زمینه کم کاری وجود دارد چرا که این موضوع نیاز جدی هر جامعه‌ای است.

گفتگوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷