علیداد واحدی قاری اهل «جغین» شهرستان رودان موفق به کسب رتبه ممتاز تلاوت های مجلسی مسابقات قرآن کریم شد.

به گزارش دلفین، کسب رتبه‌های ممتاز در مسابقات کشوری قرآن کریم عنوان بزرگ و قابل توجهی است که پشتکار و همت بالایی را می‌طلبد. کسانی که انسی با قرآن داشته باشند و در عین حال در مسابقات قرآنی حضور پیدا کرده باشند، حتماً می‌دانند که به دست آوردن رتبه‌های برتر در رقابت‌های قرآنی، علاوه بر تمرین و ممارست نیازمند مهارت‌های ویژه در صوت و لحن، تجوید و سایر قواعد و اصول این رشته است. در گفت‌وگویی که با «علیداد واحدی» قاری اهل «جغین» شهرستان رودان و نفر ممتاز مسابقات قرآن کریم داشتیم، وی به سبک زندگی، توفیقات اخیر و تغییرات مسابقات قرآن در عصر کرونا پرداخت.
تربیت خانواده
واحدی ریشه موفقیت‌های هر انسانی را مرتبط با تربیت خانواده دانست و گفت: به جرأت می‌توانم بگویم شوق و علاقه و حمایت‌های مداوم والدینم موجب شد تا به عنوان قاری قرآن شناخته شوم.
این جوان قرآنی که متولد سال ۱۳۶۷ است و پدر بزرگوارش به مقام رفیع شهادت نایل شده، ادامه داد: از کودکی علاقه‌ی فراوانی به قرائت قرآن داشتم و با اراده راسخ و ذوقی که به کلام خداوند نشان می‌دادم به سوی قاری شدن مرا سوق دادند و اکنون توانسته‌ام در مرحله استانی پانزدهمین جشنواره سراسری تلاوت‌های مجلسی در هرمزگان با حداکثر آرای مردمی به‌عنوان قاری برگزیده انتخاب شوم و به مرحله کشوری راه یابم.
آموزش نزد ملامکتبی‌ها
این قاری خوش صدا افزود: از کودکی در برنامه‌های جزخوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان شرکت می‌کردم، و برای آموزش بیشتر نزد ملامکتبی‌هایی که در مسجد شهرمان حضور داشتند، می‌رفتم و بعد از آن حب صوت‌های دلنشین چنان هوش از سرم ‌برد که مدام صوت‌ قاری‌های معروف را گوش می‌دادم.
وی در ادامه با بیان اینکه از اوایل تا ۱۶ سالگی از طریق کاست‌ها سعی در یادگیری و قرائت قرآن داشته و بعد از آن نزد استاد جعفر زاده مشغول به آموزش شده است، افزود: سپس به صورت تخصصی فعالیت خود را آغاز و بعد از آن در حضور اساتید و قاریان کشوری به صورت فنی و تخصصی این حرفه را دنبال کردم.
واحدی خاطرنشان کرد: سبکی که در حال حاضر قرائت می‌کنم برگرفته از سبک زیبای استاد مصطفی اسماعیل یکی از برجسته‌ترین قاریان مصری است.
افتخارات
وی گفت: اولین بار در مسابقات قرائت قرآن دانش آموزی شرکت کردم که موفق به کسب مقام اول شهرستانی شدم و توانستم به مرحله استانی راه یابم و با یاری خداوند متعال سه سال در مسابقات کشوری حضور داشتم.
این قاری ممتاز هرمزگانی ضمن بیان این که مقام اول مسابقات کارگری استانی را نیز به دست آورده است، اذعان داشت: مقام اول تلاوت‌های مجلسی، کسب رتبه ممتاز مسابقات کشوری قرائت قرآن اوقاف و حضور در مسابقات بین المللی امام علی (ع) در قم از دیگر افتخارات من در قرائت قرآن بوده است.
پخش آنلاین
وی ابراز داشت: امسال به دلیل پخش آنلاین تلاوت‌های مجلسی وضعیت بسیار مطلوب‌تر بود و علاوه بر حضار مردم نیز به‌صورت آنلاین می‌توانستند تلاوت‌های متفاوتی را از طریق این برنامه تماشا کنند و از فضایل آن بهرمند شوند.
وی سال‌ها تمرین و تلاش در حوزه قرائت را پشتوانه دستیابی به توفیقات امروزش خواند و گفت: امسال داوود جعفری، دبیر جشنواره سراسری تلاوت‌های مجلسی بود که از آن می توان به عنوان اتفاقی مثبت یاد کرد چرا که یکی از نخبگان کشوری است و می تواند مشوق بسیاری از جوانان با استعداد در قرائت قرآن باشد.
مسئولان توجه بیشتری به قاریان داشته باشند
واحدی در پایان با بیان اینکه طی سال های گذشته تنها رای اساتید ملاک بود و امسال این روند تغییر کرد، افزود: از مسئولان می‌خواهیم که از قاریان قرآن حمایت بیشتری کنند و با فراهم آوردن شرایط مناسب آموزشی و در اختیار گذاشتن اساتید مجرب به علاقه مندان این فرصت را بدهند تا در این زمینه استعدادیابی شود.

گفتگوی اختصاصی:افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷